Taxis opět zabíjel. Zemřely na něm už desítky koní, skok chtějí zrušit už 130 let

Velká pardubická se chlubí nejen tím, že je to nejstarší a nejtěžší dostih kontinentální Evropy, ale jméno jí dělá i Velký Taxisův příkop. Překážka, která se skáče pouze jednou v roce, společnost dělí na dvě skupiny. Jedni volají po jejím zrušení, pro druhé je unikátem, který by si měl dostih ponechat. Naposledy si Taxis vybral svou daň v neděli, kdy se běžel 130. ročník dostihu. O život přišel kůň ze stáje trenéra Josefa Váni, osmiletý hnědák Sottovento.

Ještě v neděli ráno Josef Váňa označil Sottoventa za svého nejlepšího koně pro Velkou pardubickou. Váňa měl na startu i Theophilose, který obhajoval vítězství z loňského dostihu. Šampion je nervózní kůň a má svou hlavu, a pokud se rozhodne, že závodit nebude, má to s ním žokej těžké. Naopak Sottovento vypadal na prohlídce dobře a řadil se k favoritům.

„Podle mě vyhraje, jestli přijde na trávu. Ale může vyhrát Stretton, může to vyhrát Player, může to vyhrát Hegnus. Velká pardubická je Velká pardubická a ta se vyhrává, až kůň proběhne vítězně cílem,“ říkal před závodem Váňa.

Sottovento se do cíle nedostal. Osudným se mu stal obávaný Velký Taxisův příkop, na němž si zlomil vaz.

Na zcela unikátním skoku zaváhal i No Time To Lose, ale ten pouze shodil jezdce a následně pokračoval dále, když v rámci stádového pudu následoval zbylé koně, kteří pokračovali v závodě.

Smutný Váňa se po nepovedeném závodě nechtěl příliš vyjadřovat, jen stručně potvrdil, co mohli diváci vidět. „Byla to chyba na Taxisu,“ řekl Váňa. Sottovento doplatil na nedostatečný odraz.

Zrada a zároveň krása překážky tkví podle odborníků v tom, že je neopakovatelná. Na pardubickém závodišti se ročně uskuteční mnoho závodů, ale pouze jeden jediný obsahuje tuhle výzvu, již nenávidí především ochránci zvířat. Právě ti si v roce 1992 vynutili úpravu legendární překážky. Její rozměry se musely změnit, aby byla pro koně lépe zvládnutelná.

Rarita s obrovskou historií

Protesty neskončily a s každým dalším mrtvým koněm ožívají a sílí. Podle pořadatelů je ale vyloučeno, aby se parametry Taxisu znovu měnily.

Jubilejní 130. ročník Velké pardubické opět poznamenala smrt jednoho ze...

„Teď se určitě o žádné změně neuvažuje, protože pak už by to nebyl Taxis. Tato překážka je raritou a má obrovskou historii, proto se skáče pouze jednou ročně,“ řekl správce dráhy pardubického závodiště Jiří Janda.

S tímto názorem souhlasí i jeden z vítězů Velké pardubické Jan Kratochvíl. „Chyba se samozřejmě stát může, ale ta se může stát i na jiných překážkách. Je to pořád čtvrtá překážka dostihu a koně zde mají ještě dost sil. Taxis už není takovou hrozbou,“ hlásil Kratochvíl v roce 2018.

Pár hodin poté Taxis nezvládli čtyři koně a devítiletý Vicody si na něm zlomil nohu a musel být utracen.

Už 25 mrtvých koní

„Najel jsem Taxis trochu rychleji, než je třeba, Vicody skočil hodně nízko a nedoletěl za hranu překážky. (...) Když je zlomenina hodně velká, s tím kůň nedokáže žít, do týdne by přišla kolika,“ popisoval tehdy tragédii žokej Josef Bartoš.

Proti zrušení Velkého Taxisova příkopu se vyjádřil i bývalý kandidát na prezidenta a zakladatel Fortuny Michal Horáček, který svého času dostihovým závodům doslova propadl.

Jubilejní 130. ročník Velké pardubické opět poznamenala smrt jednoho ze...

„Taxis je unikátní skok, který budí respekt a koně jsou na něj trénováni. Myslím si, že bychom si jej měli udržet,“ myslí si Horáček.

Na Taxisu za 130 let jeho existence zemřelo 25 koní. Už po prvním ročníku se rozpoutala debata, zda není takzvaný Hlavní příkop až příliš nebezpečný. Pro jeho zrušení tehdy hlasovalo hned několik žokejů. Zastal se ho ale Egon Thurn-Taxis, který pronesl památná slova.

„Pánové, já tento skok už nikdy překonávat nebudu, a jak se tak dívám kolem sebe, tak vy také ne. Nevidím tedy důvod, proč bychom jej měli rušit a někomu něco ulehčovat,“ řekl šlechtic, po němž je překážka pojmenována.


Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 13:12 úterý 9. února 2021. Anketa je uzavřena.

  • 45
  • 39
  • 38
  • 26
  • 23
  • 19