Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Ekoteroristé šikanují Prahu, hvězdou pochodů Šabatová: Hřib a Svoboda selhávají, říká Macinka

    Bývalá ombudsmanka Anna Šabatová je pravidelnou účastnicí pochodů za snížení rychlosti v Praze na 30 km/h. | foto: Twitter

    Už několik týdnů po sobě si hrstka desítek ekologických fanatiků bere za rukojmí pražské řidiče a blokováním silničního provozu se snaží vydupat si plošné snížení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu. Doprava kvůli nim kolabuje, ale pražský magistrát je zatím v klidu, ostatně policisté na pochodech iniciativy Třicítka pro Prahu slouží v podstatě jako doprovod, který se stará o bezpečnost, místo aby zasáhl. Hvězdou pochodů je bývalá ombudsmanka Anna Šabatová, podpory se aktivisté dočkali i u další známé osobnosti. Jenže v mnohem větším měřítku se vůči nim zvedá vlna nenávisti mezi pražskými řidiči i běžnými občany. „Tady nejde o třicítku, ale o boj proti kapitalismu. Jsou to teroristé, měli bychom se k nim tak chovat, ale zelený Hřib a tragický Svoboda jim jdou na ruku,“ nechápe šéf Motoristů sobě Petr Macinka.

    Ekologičtí aktivisté svoje pochody pořádají zákeřně v odpoledních hodinách, kdy se Pražané vracejí domů z práce a doprava je už tak vytížená.

    Záměrně si vybírají frekventovaná místa, například pražskou magistrálu (nejen) na Nuselském mostě. Další jejich protest se uskuteční ve čtvrtek u právnické fakulty.

    Aktivistů se k protestům schází na pohled vyšší desítky, podle krajně levicového hnutí Extinction Rebellion jich posledně u náměstí Míru bylo odhadem 130.

    V davu se objevují i známé tváře, opakovaně třeba bývalá ombudsmanka Jana Šabatová či aktivista a zastupitel Prahy 3 ze Strany zelených Matěj Žaloudek.

    Pravidelnou účastnicí pochodů je i bývalá ombudsmanka Anna Šabatová.

    Podpory se aktivisté dočkali třeba i od známého pražského korespondenta BBC Roba Camerona.

    „Pešky chodím všude už čtvrtý měsíc. Auto maximálně dvakrát týdně (velký nakup s rodinou + jinak fyzicky nemožná cesta z Prahy 2 na Prahu 9 s dítětem do dvaceti minut). Mám devět až dvanáct kilometrů denně, cca dvě kila dolů, cítím se lépe, a hlavně už nezažiji infarktový vztek z chovaní dalších řidičů. Doporučuji a podporuji,“ napsal Brit žijící v Česku, který se následně dostal do křížku s pražským zastupitelem Patrikem Nacherem (ANO).

    Jinak se ale aktivisté setkávají s čím dál větší nenávistí. A to jak od projíždějících řidičů, kterým komplikují život, tak i od dalších lidí. Těm se nelíbí mimo jiné to, že proti demonstrantům nijak nezasahuje policie, naopak jim dělá doprovod a zajišťuje jejich bezpečnost.

    Macinka: Teroristé. A Hřib se Svobodou jim jdou na ruku

    Expres.cz o problematice hovořil s lídrem strany Motoristé sobě Petrem Macinkou, který nedávno vystoupil i v debatě v České televizi, kde se střetl právě s jednou z tváří Třicítky pro Prahu Matějem Žaloudkem.

    Macinka si nebral servítky ani se samotnými demonstranty, kteří se podle něj rekrutují z řad krajní levice. Také se zostra pustil do pražských politiků, zejména náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba a primátora Bohuslava Svobody.

    Položili jsme mu následující otázky.

    Jaký je váš názor na tuto skupinu ekologických aktivistů, kteří několik týdnů blokují dopravu v Praze a evidentně v tom jsou odhodlaní pokračovat?

    Petr Macinka: Jejich cílem určitě není snížení rychlosti, ale něco mnohem hlubšího. Aktivistům jde o boj proti kapitalismu, jde jim o převychovávání společnosti, jde jim o násilné vnucování specifického životního stylu úzké skupinky lidí ostatním. Životního stylu, o který ale drtivá většina veřejnosti nestojí, protože jí ve všech ohledech pouze komplikuje život. Ve volbách neuspěli, a tak si své cíle snaží prosadit pomocí násilných akcí, vydírání občanů a opakovaným bezohledným působením milionových škod. Tyto blokády spolupořádá několik vzájemně personálně, organizačně i finančně propojených nátlakových organizací, mezi nimiž je např. i známá anarchistická skupina Extinction Rebellion, která byla před nějakou dobou britským protiteroristickým policejním útvarem dokonce zařazena na seznam extremistických skupin hned vedle islamistických fundamentalistů a neonacistických bojůvek. Myslím, že i u nás bychom je měli nazývat pravými jmény. Bere-li si někdo opakovaně za rukojmí veřejnost, působí-li opakovaně škody obrovského rozsahu, ohrožuje-li opakovaně bezpečnost, když například nemohou projet sanitky a vozidla IZS, a je-li navíc tato aktivita organizovaná, jedná se o terorismus. A jako s teroristy by s těmito lidmi mělo být zacházeno.

    Filip Turek a Petr Macinka

    Dělá město podle vás dost pro to, aby se s blokováním již tak vytížené pražské dopravy těmito aktivisty vypořádali? A co by podle vás případně dělat měli?

    Vedení města jde těmto extremistům na ruku. Hledá laciné důvody, proč není možné jejich blokády zakázat, namísto aby hledalo způsoby, jak tuto nepřijatelnou bojůvku vytlačit na jiné místo, kde si její zástupci svobodně vyjádří svůj pomýlený názor, ale kde zároveň nenapáchají žádné škody. Již v minulosti vyšlo najevo, že třeba pirátský radní Zábranský výše zmíněné extremistické organizaci posílal peníze. Bývalý primátor a dnešní radní pro dopravu Zdeněk Hřib na zasedání zastupitelstva říká, že zavedení snížené rychlosti v Praze podporuje. Současný primátor Svoboda připouští, že „je to na stole“. Jinými slovy město nedělá vůbec nic proti tomu, aby se s blokádami vypořádalo, naopak to skoro vypadá, jako by si je objednalo. Děsí mě pozice obou zmíněných pánů, Hřiba a Svobody. Oba jsou lékaři, oba mlčky přihlížejí tomu, když v důsledku extremistického řádění anarchistů nemohou projet ani vozy záchranky. Kdo jiný než oni dva s titulem MUDr. by měli nejlépe vědět, že pacient v sanitce často počítá nikoliv minuty, ale vteřiny. Přesto proti blokádám páteřních komunikací neudělají vůbec nic.

    Bohuslav Svoboda a Zdeněk Hřib se dohodli.

    Policie na jejich pochodech zajišťuje bezpečnost, stačí to? Neměla by naopak aktivně proti demonstrantům zakročit?

    Dost dobře nechápu, jak je možné, že policisté extremistům asistují. Domnívám se, že řada z nich by si nejraději vzala volno, aby nemuseli být celému národu za šašky. Nejabsurdnější moment nastává nyní, kdy anarchisté dokonce vyzývají své spolusoudruhy k účasti na (v pořadí) již deváté „legální“ blokádě pražské dopravy v hlavní odpolední špičce se slovy: „Naši bezpečnost zajistí policejní doprovod.“ Myslím, že Policii České republiky ještě nikdy nikdo neztrapnil tak, jak se to teď podařilo hrstce zelených revolucionářů. Jako „bonus“ lze zmínit i fakt, že hlavní organizátor blokád, jakýsi Čechoněmec Arne Springorum, je londýnským soudem nedávno odsouzený zločinec. U nás mu ale policie poskytuje oficiální ochranu, a to při páchání stejné činnosti, za kterou byl v cizině odsouzen k půlročnímu trestu vězení s odkladem na dva roky. Policejní prezident Martin Vondrášek by měl proti takto nepřijatelnému zneužívání kapacit Policie ČR de facto organizovanou zločineckou skupinou okamžitě zakročit, a ne jim při opakovaném páchání škod ještě „zajišťovat bezpečnost“.

    Aktivisté blokují hlavně nejvíce vytížená místa v Praze.

    Bojíte se, že by pražští politici mohli tomuto tlaku podlehnout s ohledem na to, že v jiných evropských městech začala třicítka skutečně platit?

    Bojím se, že hroší kůže politiků z Pirátské strany je tak silná, že si to prosadí i navzdory veřejnému mínění statisíců Pražanů, pro které je jízda autem existenční záležitost. Bojím se, že zbabělost, alibismus a pokrytectví pražské ODS způsobí, že se proti tomuto šílenému vydírání nikdo nepostaví. Vzpomeňme, že stejná skupinka zelených extremistů před volbami požadovala zastavení prací na městském okruhu, který podle nich město nepotřebuje. Stejná skupinka zároveň usiluje i o takzvané humanizaci magistrály, tedy aby se z ní stal bulvár pro pěší a pro cyklisty. A do třetice chtějí stejní lidé uzavřít pro automobilovou dopravu obě pražská nábřeží. Prostě vymýtit auta stůj co stůj a lidem povolit jezdit už jen na kole v duchu dětské říkanky „Ať je zima, ať je mráz, cyklistou je každý z vás...“ Zaklínají se při tom příkladem Paříže, která již ovšem své dva prstence obchvatu má a třetí dokončuje. Exprimátor Hřib je duší zelený aktivista a má tedy alespoň uvěřitelný fundament. Neskrývá, že je mu tento extrémní přístup blízký. Je-li ale dnes někdo suverénně nejsměšnější a zároveň nejtragičtější osobou ze všech českých politiků, je to primátor Bohuslav Svoboda. Ten ještě před volbami vykřikoval, že hlavní prioritou je pro pražskou ODS doprava, aby ji následně poníženě odevzdal do rukou Pirátům. Dokonce přišel i s dojemným vysvětlením, že ODS má s nimi sedmdesátiprocentní programovou shodu, čehož si ale před volbami nevšimla. Nechtěl bych si teď připadat jako volič ODS, musí to být velice bolestivé.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 18:30 pátek 11. srpna 2023. Anketa je uzavřena.

    • Super
      172
    • Trapas
      75
    • Haha
      11
    • Tvl
      10
    • Cože
      4
    • Sladký
      3