Recept na plná náměstí s Milionem chvilek? Draze zaplacená reklama a miliony letáků

Dvě velké demonstrace spojené s pochody Prahou a přes 200 akcí mimo hlavní město. Taková je bilance spolku Milion chvilek pro demokracii v posledních dnech. Na Václavském náměstí si aktivisty přišlo poslechnout kolem 80 tisíc lidí. Na Letné se mělo sejít zhruba čtvrt milionu demonstrantů. Popularitu spolku, který vede Mikuláš Minář, podpořily milionové výdaje na propagaci spolku. Jen od března zaplatil Milion chvilek přes milion a čtvrt za svou reklamu na Facebooku.

Ve své výroční zprávě Milion chvilek pro demokracii v dubnu uvedl, že minulý rok zaplatil za svou propagaci na sociálních sítích přes 1 700 000 korun. Na výrobu letáků si spolek vyčlenil dalšího půl milionu. To vše z peněz, které lidé dobrovolníkům zaslali na oba jejich bankovní účty.

K dispozici je totiž nejen transparentní účet, kde je možné dohledat jednotlivé transakce, ale spolek disponuje také klasickým účtem, do jehož každodenních transakcí není možné nahlédnout.

Podle předsedy spolku Mikuláše Mináře se však museli aktivisté profesionalizovat. „V tuto chvíli máme kolem osmi úvazků, protože na jaře jsme zjistili, že jen s dobrovolníky to nejde. Nikomu nepřeji organizovat Letnou jen s dobrovolníky. Bez zaměstnanců se to neobejde. Buď to zabalíme a nebudeme dělat Letné, nebo se budeme muset profesionalizovat,“ vysvětloval v otevřeném rozhovoru Minář pro deník Právo.

Se zmíněnou profesionalizací spojil Minář a jeho spolupracovníci také další investice do propagace svého spolku. Vždyť za celý minulý rok „chvilkaři“ rozdali kolem 70 tisíc placek. Letos už jich bylo téměř 200 tisíc. Jejich výrobu spolek platil z peněz občanů, kteří jim přispívají, a jen za připínací placky zaplatili kolem 650 tisíc.

Ačkoliv byli členové spolku ještě donedávna všichni pouhými dobrovolníky, jejich drahé kampaně si všimli také organizátoři Křišťálové lupy a Milion chvilek pro demokracii nakonec získal první cenu za své marketingové počínání.

Od března si facebookový účet Milionu chvilek zaplatil reklamu v celkové hodnotě 1 298 175 korun. Tolik za svou propagaci na Facebooku nezaplatil ani Andrej Babiš nebo politická strana Piráti.

Kupříkladu Občanská demokratická strana na svou propagaci na zmíněné sociální síti dala jen okolo 200 tisíc.

V úterý 10. prosince organizátoři demonstrace na Václavském náměstí rozdávali půl milionu letáků. Celkově jich za poslední tři měsíce nechali vytisknout přes dva a čtvrt milionu a z peněz svých dárců na ně použili 700 tisíc korun.

Na Václavském náměstí se demonstrující sešli k takzvanému hlasitému pochodu,...

Výdaje za „profesionální zabezpečení akce“ pak spolek vyčíslil na 125 tisíc korun. Náklady na další demonstrace, které spolek do konce roku naplánoval, ještě nebyly zveřejněny. 

„Ohromně nás povzbuzuje trvale rostoucí zájem, motivace a aktivita příznivců a organizátorů akcí po celé ČR, kteří naplňují naši vizi občansky aktivní sítě. Vzniká tak jedinečný, vzájemně propojený živý organismus, pravé a plodné podhoubí demokracie!“ uvedl předseda Mikuláš Minář, který na závěr roku připravil hned několik demonstrací.

Zatím poslední ohlášené protesty se mají uskutečnit ve čtvrtek 19. prosince ve všech krajských městech.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 18:00 úterý 21. dubna 2020. Anketa je uzavřena.

  • 327
  • 74
  • 56
  • 52
  • 48
  • 45