Financování spolku Milion chvilek pro demokracii je dlouhodobě téma, jež jeho kritiky velmi zajímá. Nejde jen o to zjistit, jakou částku si profesionální demonstranti vyplácejí jako svou mzdu, ale velkou neznámou je i částka, kterou spolek disponuje na svém neveřejném účtu.
Odpovědi na některé z otázek má poskytnout účetní závěrka, již chvilkaři slibovali zveřejnit už na začátku prázdnin.
„Finanční závěrka a výroční zpráva budou nejpozději v zákonném termínu, což je 3. července 2020,“ sdělila Expresu Sára Klačko.
Den před slíbeným termínem spolek otočil a dokumenty nezveřejnil. K dispozici nově mají být až ve druhé polovině srpna. Důvodem je chystaný audit.
„Původně jsme výroční zprávu chtěli zveřejnit již v první polovině července. Avšak pro maximální transparentnost a důvěryhodnost uvedených údajů jsme se rozhodli nechat celou zprávu a účetnictví ověřit nezávislým auditorem,“ uvádí Milion chvilek ve svém vyjádření.
K něčemu podobnému se aktivisté rozhodli poprvé. Loni finanční závěrku odeslali na příslušný soud už v červenci. Nutnost provést audit spolek vysvětluje snahou o co největší transparentnost. K auditu chvilkaře mohou vést také nejasnosti okolo fakturování služeb, o čemž jsme psali už dubnu.
Spolek začal proplácet faktury za demonstrace i v době, kdy žádné nepořádal. Desítky tisíc korun se měly týkat akcí z roku 2019, což vyvolalo řadu pochybností, zda spolek skutečně zveřejňuje všechny výdaje spojené s demonstracemi, jak to podporovatelům slibuje.
„To, že nebyla vyfakturovaná služba za podzimní Letnou, se zjistilo při dodatečné kontrole. Náš spolek závazek i po takovém zpoždění samozřejmě uznal a obratem proplatil. Obdobně tomu bylo u faktury na chemické záchody,“ přiznala Klačko.
Jakékoliv další informace k rok starým fakturám spolek odmítl zveřejnit. Vzhledem k chystanému auditu se dá předpokládat, že Milion chvilek nemá jasno o tom, zda jsou údaje ve výroční zprávě v pořádku.
V posledním zveřejněné finanční závěrce spolek přiznal příjmy v hodnotě 3,8 milionu korun. Průměrná výše daru byla 982 korun. Polovinu peněz od svých podporovatelů Mikuláš Minář a tým kolem něj vložili do propagace na sociálních sítích.
Fotogalerie |