Nízkonákladové aerolinie Ryanair jsou podle průzkumu společnosti Which? , která se zaměřuje na hodnocení produktů a služeb, vůbec nejhorší na světě. Irský dopravce si vysloužil skóre pouhých 44 procent. Naopak nejlépe hodnocenou společností jsou Singapore Airlines.
Anketa, v níž hlasovali sami spotřebitelé, sice nedopadla pro Ryanair dobře snad v žádném ohledu, společnost to ale nijak zvlášť trápit nemusí. Cestující možná záporně hodnotili komfort sedadel, nápoje a občerstvení, zákaznickou péči nebo prostředí letadlových kabin, i tak si jako dopravce vybrali právě tuto společnost, která srazila ceny letenek na minimum.
Například za prosincovou zpáteční letenku do Budapešti cestující v dostatečném předstihu mohl zaplatit pouhých 500 korun, zatímco jedna cesta vlakem s Českými drahami vyšla na 700 korun s tím, že místo hodiny ve vzduchu člověk strávil sedm hodin na kolejích.
I když se to ještě před pár lety zdálo jako sci-fi, v dnešní době se v mnoha případech vyplatí raději letět než volit „ekologičtější“ způsoby dopravy.
Zmíněný letecký dopravce možná v anketě propadl, cestující ale oceňují, že na rozdíl od svých konkurentů obvykle nemívá zpoždění, a tak se cestování nezmění v úmorný kolotoč čekání v letištní hale. To se třeba o vlacích národního dopravce říct nedá.
A že si na palubě musíte jídlo a pití kupovat? Dávají vám snad najíst ve vlaku nebo v autobuse? Ne. Není proto důvod se domnívat, že v případě letenky za pár stovek by vás měli stevardi zahrnout pětichodovým menu i s nápoji.
Greta a Klusovi tak možná po světě jezdí s důrazem na uhlíkovou stopu, u většiny cestovatelů však vítězí sázka na pohodlí i finanční a časovou úsporu. Nízkonákladoví přepravci i přes relativně nízké ceny vydělávají a při pohledu na zaplněná letadla je jasné, že ještě dlouho budou.
Dokud se po Evropě i blízkém okolí bude létat za pár stovek, budou to mít Matěj Stropnický i Greta se svými transparenty sakra těžké...
Fotogalerie |