V minulém roce v Česku prakticky žádné roušky nevznikaly a sázelo se na levný dovoz z Číny. Události z tohoto roku ukázaly, že spoléhat se pouze na dovoz není úplně moudré.
Své o tom ví firma Batist Medical, která se téměř přes noc stala největším výrobcem tohoto zboží v České republice. Měsíčně by měli být schopni vyprodukovat až deset milionů roušek.
„V loňském roce se zde roušky prakticky vůbec nevyráběly. Z důvodu silné a levné čínské konkurence dřívější i tradiční výrobci tento produkt vyřadili ze svého portfolia a vrátili se k němu až letos,“ uvedla Jana Vykoukalová z Asociace výrobců a dodavatelů zdravotnických prostředků pro časopis Forbes.
Investice do výrobních linek se výrobcům podle jejich odhadů vrátí mnohonásobně. Svět se už naučil roušky nosit, zároveň je pravděpodobné, že téma koronaviru bude ve společnosti rezonovat ještě velmi dlouho.
Podle odborníků už dokážou Češi měsíčně vyprodukovat kolem dvaceti milionů roušek. Zájem mají nejen zdravotnická zařízení, ale i občané. Vliv na to má i rozhodnutí vlády a ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (ANO), který od čtvrtka nařídil povinné nošení roušek ve vnitřních prostorách budov po celé republice.
Zájem potvrzují i samotní výrobci. „Prodeje nanovlákenných roušek a respirátorů od rána strmě stoupají. Dnes jsme do 14:00 zaznamenali víc objednávek než za celý duben tohoto roku. Poptávka se zvyšuje i v odpoledních hodinách. Ze současného trendu je zřejmé, že dnes padne historický prodejní rekord,“ řekla pro Echo24.cz Lucie Konečná, provozní ředitelka společnosti nanoSPACE.
Intenzivní snahy Čechů dovybavit se rouškou či respirátorem podle prodejců nepovedou k opakování situace z jara tohoto roku, kdy bylo velmi rychle jasné, že doplnit sklady nebude snadné, jelikož o zdravotnické pomůcky se vedl velký boj po celém světě.
Teď už se Češi mohou zásobit i českými rouškami, jichž bude stále přibývat.
„Mimořádná opatření = mimořádně vysoké nákupy lékárenského sortimentu souvisejícího s covidem-19. Tak bych komentoval dnešní den, kdy prodeje vyskočily místy až extrémně a lidé začali nakupovat to, co považují za důležité pro svoje zdraví, podobně silně jako na jaře. (...) Když se dívám do statistik, vidím až extrémní nákupy jednorázových roušek (o čtyřicet procent vyšší obrat než minulý týden), dezinfekcí a antibakteriálních gelů (růst o šedesát procent) a přípravků na podporu imunity (třicetiprocentní růst obratu z týdne na týdne). Na sílící poptávku jsme připraveni, máme dostatečné skladové zásoby,“ uvedl Vladimír Finsterle, zakladatel e-shopu Lékárna.cz, podle něhož se mimořádná opatření odrazila na nákupech mohutně.
„Přípravy na těžký podzim právě vypukly,“ dodal Finsterle.
Fotogalerie |