Elektrokoloběžky Lime vtrhly do Prahy před pár lety jako sympatický projekt ke zlepšení mobility po centru. Brzy se ale ukázalo, že jde spíše o zhoubu. Pirátský pražský primátor Zdeněk Hřib si přitom během koronaviru pochvaloval, jak se změnil život díky pražským koloběžkám. Sám na jedné stál.
„Nejvíce nás zaujal obrovský nárůst cyklistiky oproti roku 2019. Jde vidět, že hezké počasí a touha dostat se ven cyklistice prospívá. Začátkem letošního dubna to bylo 215 000 průjezdů přes cyklosčítače oproti loňským 79 000,“ prozradil Hřib.
Místo Pražanů je využívají především podnapilí turisté, což dokazuje i rostoucí počet nehod. Největším problémem je, že se pohozené či naprosto neohleduplně zaparkované stroje povalují úplně všude a komplikují život chodcům.
Za tu dobu magistrát nepřišel s ničím, co by situaci pomohlo zlepšit. Před pár týdny se probral poslanec Jakub Michálek (Piráti) a sliboval rychlou nápravu. Namísto chvály ho lidé zpražili za to, že honí body před volbami.
Například pro matky s kočárkem či slepce jde o skutečně velký problém. Představte si kupříkladu, jak se prodírají ranním Klárovem.
Přesně takto to na náměstí pod Pražským hradem, které by mělo být tím lepším, pohlednějším a čistším místem Prahy, vypadalo minulou středu. Fotografie se objevily ve facebookové skupině sdružující obyvatele první městské části.
Do soutěže o „sochařskou modernu“ se přihlásila i další Pražanka. Ta zdokumentovala haldu koloběžek, které doplňuje ještě sdílené kolo, taktéž od společnosti Lime.
Někteří uživatelé sdílených koloběžek či kol se velkoryse snaží neplést do cesty chodcům. Bohužel to ale odnáší pražská zeleň.
A třeba takovou ulici Veleslavínova na Starém Městě mohou silničáři rovnou uzavřít. Protože projít skrz ni vyžaduje skutečně neobyčejnou hbitost a zručnost.
Podle zastupitele a starosty Prahy 7 Jana Čižinského jsou sdílená kola, skútry i koloběžky skvělá věc. Zakopávat o ně na chodníku nebo nezaparkovat, protože stojí uprostřed parkovacího stání, je prý ale k vzteku, míní Čižinský. Proto se jeho městská část dohodla s provozovatelem, aby poskytl data, kde uživatelé nejčastěji parkují. Toto řešení je ale beze změny zákona nedostatečné, navíc přichází až po několika letech a právě před volbami.
Na další perličky z ulic Prahy, zamořených zeleným elektrickým terorem, se podívejte v galerii!
Fotogalerie |