Nepřiměřená rychlost je nejtragičtější příčinou dopravních nehod. Evropská komise proto už v roce 2019 schválila seznam bezpečnostních opatření, která budou od 6. července 2022 součástí povinné výbavy nových vozidel. Nejvíc emocí vzbudil systém Intelligent Speed Assistance (ISA), jakýsi chytrý tempomat či omezovač rychlosti. I když má nařízení začít platit už za rok, detaily zatím nejsou úplně jasné, upozornil například magazín Carscoops.
Auta by měla řidiče „nutit“ k dodržování limitů blikajícími výstrahami na displeji, odstupňovaným zvukovým signálem či vibracemi volantu. Nebo dokonce snížením točivého momentu motoru, případně zpětným tlakem na plynový pedál tak, aby jeho opětovné sešlápnutí bylo výrazně těžší.
Problémem je, že ISA Inteligentní asistent rychlosti má využívat kombinaci dat z GPS a čtečky dopravních značek, díky čemuž bude snažit odhadnout, jakou rychlostí se v daném místě jede. Problémem podle webu Autosalon.tv je, že ne vždy se mu to bude dařit.
„Čtečky dopravních značek nejsou přesné. Existují situace, kdy se objevují fantomové hodnoty nebo kdy systém přečte dopravní značku na zádi kamionu či na sjezdu z dálnice. To může dosvědčit skoro každý, kdo už má auto podobným systémem vybavené,“ upozornil na problém britský novinář Rory Reid ze serveru Autotrader.
Kvůli nepřesnosti čtečky (i když bude doplněna o GPS), se dá očekávat, že asistent ISA bude řidiče sice při překročení rychlosti varovat obvykle správně, v řadě případů i falešně.
„Někteří akcionáři považují toto řešení jako neefektivní a hlavně otravné,“ prohlásili zástupci Evropské asociace automobilových výrobců (ACEA).
Podobně se vyjádřila i Mezinárodní federace chodců (IFP).„Tento systém bude pro řidiče tak obtěžující, že ho jednoduše vypnou. Což regulace dovoluje,“ překvapila organizace existující od roku 1963.
K čemu EU data, která díky novým zařízením získá, ve finále využije? To je otázkou. Mohou posloužit pouze jako statistiky, stejně tak se mohou stát podkladem pro další zpřísňování...
Fotogalerie |