jít naiDNES.cz

Vyšetřování srážky lodí v Budapešti: Stará loď, kapitán ve vazbě a Dunaj plný těl

Po obětech tragické nehody lodí na Dunaji záchranáři stále pátrají, zároveň se ale rozbíhá i vyšetřování případu. Ve vazbě už skončil kapitán hotelové lodi, který měl srážku zavinit. | foto: Reuters

Pouhopouhých sedm sekund stačilo k tomu, aby maďarská výletní loď Mořská panna (Hableány) skončila po srážce s jinou (a to větší) lodí na dně Dunaje. Jak je možné, že mělo třiatřicet cestujících tak málo času na záchranu? Problém by mohl vězet například v tom, že loď byla zastaralá, pocházela z roku 1949. Jediným trestně stíhaným člověkem je ovšem kapitán druhé lodi, který podle všeho mohl srážku zavinit. Zachránit se podařilo sedm turistů, po dalších jednadvaceti lidech se pátrá. Podaří se jejich těla najít?

Je to lodní neštěstí, které od tragické nehody italské Concordie nemá obdoby. Na Dunaji se ve čtvrtek potopilo malé výletní plavidlo Mořská panna (Hableány) a pod hladinu s sebou vzalo osmadvacet lidí. Sedm z nich prokazatelně zemřelo, těla dalších jednadvaceti se pohřešují. Pouze sedm lidí se podařilo zachránit.

Na palubě lodi tedy v osudný okamžik bylo pětatřicet lidí, kromě dvou maďarských členů posádky šlo výhradně o jihokorejské turisty. Většina z nich neměla žádnou šanci se zachránit, po srážce s mnohem větším plavidlem, hotelovou lodí Viking Sigyn, šla Mořská panna během sedmi vteřin ke dnu Dunaje.

Jak je možné, aby se výletní loď potopila takto jednoduše? Záhadou je už jen to, že podle lodních dokumentů pocházela z roku 1949. Vznikla v Sovětském svazu, v 80. letech byla pouze lehce poupravena, byl do ní přidán maďarský motor. Člověka hned napadne, že by takto stará loď měla být už dávno spíše v muzeu.

Otázkou je i to, zda byli cestující vybaveni záchrannými vestami, což se zatím tak úplně nezdá.

V Budapešti se stala obrovská tragédie.

V Budapešti se stala obrovská tragédie.

Ve skutečnosti má ale aktuálně před vyšetřováním nehody přednost pátrání po tělech. Jak bylo zmíněno, jednadvacet z nich se nenašlo, a jak napovídají dosavadní informace, ani se nezdá, že by těla měla být hned tak nalezena.

Proud Dunaje je totiž po vydatných deštích velmi silný. Už jen několik ze sedmi nalezených těl našli záchranáři až o několik kilometrů dál od místa nehody, jedno z nich dokonce šestnáct kilometrů. Do pátrání se proto zapojily všechny země na cestě z Budapešti do Černého moře, to znamená Chorvatsko, Srbsko, Rumunsko a Bulharsko.

Záchranáři stále pátrají po tělech.

Záchranáři stále pátrají po tělech.

Předpokládá se každopádně, že by se několik těl mělo nacházet ve vraku lodi. Ten se však záchranářům právě kvůli silnému proudu nedaří vytáhnout. V plánu mají alespoň kolem lodi natáhnout síť, aby v případě, že proud těla vyprostí z jejích útrob, neodplula pryč.

I když hlavním cílem je aktuálně najít pohřešované jihokorejské turisty, v případu lodního neštěstí už padlo první obvinění. Míří na kapitána větší hotelové lodi, čtyřiašedesátiletého Ukrajince Jurije C., který zřejmě nehodu zavinil.

Po tělech pátrají policisté po celém Dunaji.

Po tělech pátrají policisté po celém Dunaji.

Maďarská média s odkazem na policejní zdroje informují o tom, že měl muž ignorovat pravidla provozu na řece a nenavázal kontakt s kapitánem Mořské panny ve chvíli, kdy jeho loď začal předjíždět. Kromě toho po kolizi, která k bleskovému potopení vedla, nespustil sirénu ani neinformoval policii. Tu následně zavolal až cestující úplně jiné výletní lodi, a to dlouhých deset minut po neštěstí.

Pro Jihokorejské turisty se stal výlet lodí tragickým.

Pro jihokorejské turisty se stal výlet lodí tragickým.

Jurij C. skončil už ve čtvrtek v rukou policie, ta na něj uvalila měsíční vazbu a nyní čelí podezření z ohrožení lodní dopravy s následkem většího počtu mrtvých, za což by mu v případě uznání viny hrozil trest odnětí svobody ve výši dvou až osm let. On sám ale vinu popírá. 

Fotogalerie

Komentáře