Dělat dneska reklamy není žádný med. Audi čelí útokům bizarních stěžovatelů na nesmysly

Automobilka Audi musí v posledních dnech řešit aféru kolem reklamy na model RS4 Avant. Audi si dovolilo k autu postavit malou holčičku s banánem v ruce, internetoví kritici hned měli z čeho žít. Automobilku osočili z podpory pedofilie a sexismu, podobně jako z ohrožování zdraví dětí a pořádku na silnicích. Firma se omluvila a slíbila, že dohledá člověka, který za tímto přešlapem stojí. Není vůbec jasné, za co se automobilka omlouvá a co považuje za největší chybu.

Netřeba chodit kolem horké kaše, tím asi největším kamenem úrazu je údajně příliš „provokativní“ znázornění malé holčičky, která má navíc v ruce banán, což podle některých mravokárců odkazuje k sexuální tematice. 

To je pouze naše interpretace, protože politicky korektní výtka zní, že je reklama příliš urážlivá a pohoršující. Čím přesně, to už si musí každý dosadit sám. A to je možná ten hlavní problém, protože pokud při pohledu na dítě s banánem v ruce někoho napadají „pohoršující“ myšlenky, zřejmě by měl vyhledat odbornou pomoc než se rozčilovat na prodejce automobilů.

„Malá holka se symbolem falu v ruce. Jasně, super,“ nebo „Dívka v předškolním věku v roli malé Lolity s banánem v ruce, to jako vážně?“ vybral server Novinky.cz nejčastější kritiky ze sociálních sítí.

Ne všichni kritici komentují reklamu jako urážlivou čistě jen z důvodu nedomyšlených rozhodnutí. Někteří jdou ještě dál a tvrdí, že jde o promyšlenou snahu udělat z holčičky na snímku sexuální objekt. Argumenty pro toto tvrzení zaznívají v podstatě tři a jeden bizarnější než druhý.

Za tuto reklamu s malou holčičkou a banánem to Audi pořádně schytalo.

Zaprvé autorům reklamy vyčítají, že zvolili právě banán, když existuje tolik různých druhů ovoce. Podle nich není možné jen tak náhodou zvolit banán. Zadruhé se řeší barva automobilu. Temně rudá má prý evokovat vášeň a erotiku. Třetí argument některých diskutérů je založen na tom, že to dívce až příliš sluší a má působit jako předmět mužské touhy. Toto snad raději komentovat nebudeme, ale jen těžko si lze představit, že automobilka Audi nafotí reklamní fotografie, které neprojdou řádnou retuší ve snaze, aby na nich vše vypadalo dobře.

„Audi nikdy nemělo v úmyslu někomu ublížit. Upřímně se omlouváme za tento necitlivý obrázek a zajistíme, aby v budoucnu již nebyl použit. Interně prozkoumáme, jak byla tato kampaň vytvořena a zda neselhaly kontrolní mechanismy,“ uvedla automobilka ve svém oficiálním prohlášení.

Mravokárci nekritizovali pouze sexistické vyznění fotografie, ale řešily se i další výtky.

Spojovat malou dívku s autem, které dokáže jet rychlostí až 280 kilometrů v hodině, je podle všeználků na sociálních sítích holý nerozum a ukázka neúcty ke zdraví dětí.

Těmto lidem asi nezbývá nic jiného než připomenout, že maximální rychlost neznamená přikázanou rychlost. Auto samo o sobě žádnou rychlostí nejede, plynový pedál ovládá řidič a ten je zodpovědný za to, jak se chová na silnici a jak moc si cení zdraví svých spolujezdců, včetně dětí.

Že si tohoto podivného argumentu automobilka také všimla, dokládá další vyjádření, které vydala.

„Pojďme si v tom udělat jasno, o děti dbáme. Audi RS4 Avant je především rodinné auto, ve kterém posádku chrání více než třicet asistenčních a bezpečnostních systémů včetně nouzového brzdění,“ vysvětluje Audi.

Ani řeči o nouzových brzdách dav internetových kritiků neuklidnily, ti jako další věc vytkli Audi to, že holčička opřená o auto není z pohledu řidiče vůbec vidět, a tak je to nebezpečné. Nechme stranou, že třeba právě tento model má kamery vzadu i vpředu, a tak by si řidič dívky jistě všiml.

Podobně bizarní argumenty zřejmě mohou uvést pouze lidé, kteří buďto vůbec netuší, co je to reklama a jak funguje. 

Takto bychom si mohli stěžovat na reklamy obchodních řetězců, proč ukazují jen usměvavé prodavačky a nakupující a proč se nikdy nečeká v nekonečné frontě.

Případně je tady ještě možnost, že si kritici obrázek zaměnili za návod k použití. V takovém případě uznáváme, že pokud budete chtít své dítko přesunout třeba do školky nebo s ním jet na výlet, rozhodně je lepší posadit ho na sedačku než před přední nárazník.

Bylo by tohle řešení? Pro feministky určitě ne.

Škoda že podobně neuvěřitelné argumenty neslýcháme v případě, když se na kapotě auta rozvalují polonahé modelky, přitom se to „jistě běžně děje každému z nás“. 

Každopádně si na sebe Audi ušilo pořádný bič. Jak se zdá, s dětmi v reklamách to teď bude mít těžké. Sázka na modelky už by zase nemusela projít u feministek a vsadit jen na muže v reklamách, to zavání genderovou nevyvážeností.

Zkrátka a dobře, dělat v dnešní podivné době reklamy rozhodně není žádný med.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 17:49 čtvrtek 3. prosince 2020. Anketa je uzavřena.

  • 59
  • 25
  • 23
  • 18
  • 16
  • 13