Vše odstartoval německý velvyslanec v Praze Christoph Israng, který na svůj Twitter napsal: „Češi za nacistického režimu tolik trpěli. Proč se teď v centru Prahy prodává takový odpad?“
Podobnou otázku si pak zřejmě kladlo vícero Pražanů, kteří následně kontaktovali radnici s žádostí o vyřešení problému.
„Na základě podnětu od občanů a opozičního kolegy jsem sortiment obchodu ještě o víkendu zkontroloval a zjištěné informace jsme porovnali s nájemní smlouvou a veškerými dokumenty k nájmu. Na základě těchto zjištění jsem dnes podal návrh na vypovězení smlouvy,“ uvedl radní pro majetek David Bodeček (Piráti).
Provozovatel prodejny ve smlouvě totiž souhlasil s tím, že bude prodávat předměty, které představují tradiční pražskou nebo českou kulturu, případně výrobky chráněných dílen.
Zjevně ani do jedné z této kategorie suvenýry s Adolfem Hitlerem nepatřily.
Nebylo to navíc poprvé, co se radnice touto prodejnou zabývala, už v minulosti řešila její nevhodný vývěsní štít. Ten byl pro Pražskou památkovou rezervaci zcela nevhodný.
Tehdy provozovatel výzev magistrátu uposlechl a po domluvě štít upravil.
„Přiznejme si, že některé obchody jsou pro Pražskou památkovou rezervaci opravdu ostuda, a snažíme se to konečně řešit. Byl bych rozhodně rád, kdyby úroveň suvenýrů nabízených turistům byla mnohem vyšší, než co vídáme v některých obchodech dnes,“ řekl starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 sobě).
Smlouva nájemci obchodu skončí začátkem příštího roku, poté je v plánu nové výběrové řízení na pronájem konkrétní prodejny. Do samotného výběrového řízení se pak může klidně přihlásit i současný nájemce.
Kritéria by však měla být přísnější než v minulosti. Podle magistrátu už by neměla být hlavním kritériem nabízená cena, ale zohledňovat by se měl také účel samotného nájmu.
Adolf Hitler už dávno není tabu
Sortiment předmětů s nacistickou tematikou, případně s Adolfem Hitlerem, byl policii trnem v oku již v minulosti. Například nakladatelství Naše vojsko nabízelo hrníčky a trička s obličejem vůdce nacismu. Rok a půl pak policie zjišťovala, zda je takový prodej protiprávní, a nakladatelství spor vyhrálo.
„Ve věci nebylo prokázáno, že by pohnutkou či motivem pro vydání morálně diskutabilních potisků na hrnky a trička bylo cokoliv jiného než zisk v rámci ekonomické činnosti,“ uvedl tehdy mluvčí pražské policie Jan Daněk.
Naše vojsko od té doby svou nabídku dokonce rozšířilo o předměty s podobiznami Reinharda Heydricha, K. H. Franka, Adolfa Eichmanna a dalších známých nacistů.
Nutno podotknout, že do veřejného prostoru vstupuje Adolf Hitler a nacistická tematika stále. Jen při pohledu na nabídku dokumentární tvorby České televize je zřejmé, že nacistický vůdce rozhodně není žádné celospolečenské tabu.
Dokumenty o Hitlerovi se dokola vysílají nejen na druhém kanále veřejnoprávní televize, ale jsou také běžnou součástí komerční stanice Prima Zoom nebo kabelové nabídky National Geographic.
Fotogalerie |