Klasické sportovní kupé se silným zážehovým motorem vpředu, pohonem zadních kol a stále ještě přímo řazenou převodovkou je v době, kdy elektrické musí být všechno, balzám na duši. Před rokem byl ukázán prototyp a teď přišla řada na sériový vůz, který se naštěstí od docela zajímavého předsériového konceptu skoro vůbec neliší.
Nissan také upřesnil technické parametry. Jméno zůstává prostě Nissan Z bez číselného přídomku, jak tomu bylo dříve. To by napovídalo, že asi zkrátka bude jen jedno Z. Kdyby si automobilka nechávala prostor pro několik verzí s různými motory lišícími se objemem a výkonem, určitě je nějak číselně označila.
Pod kapotou vpředu je dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec o objemu 3,0 litru s přímým vstřikováním paliva. Jedná se o motor VR30DDTT, který debutoval v Infiniti Q50 v roce 2016. Možná si pamatujete, že jsme posledně odhadovali výkon motoru na 400 koní – a trefili jsme to prakticky přesně. Jsou to ty „americké“ koně, na ty naše evropské přepočtené z kilowattů je to 405 koní. Nejvyššího výkonu dosahuje motor v 6400 min-1, nejvyšší točivý moment má hodnotu 475 Nm a k dispozici je mezi 1600 a 5600 min-1.
Nissan přesné číslo neuvádí, jen řekl, že akcelerace z klidu na 96 km/h byla vylepšena o 15 procent. To by napovídalo, že ji nové Z zvládne za rovné 4,0 sekundy. Stejně jako u předchozího 370Z bude i nové „zetko“ ve verzi s manuálem vybaveno asistentem s automatickými meziplyny při podřazení, ale ten bude možné samozřejmě vypnout, stejně jako systém kontroly stability a kontrolu trakce.
Verze s manuálem má také asistent pro plynulé rozjezdy bez cukání a škubání, což asi bude u auta se speciální odolnější spojkou potřeba. Kdo se někdy rozjížděl s vytuněným autem s keramickou spojkou, asi ví, jaký je to v městském režimu po pár křižovatkách „opruz“. Kdo by přece jen nechtěl řadit sám, může si koupit verzi s devítistupňovým automatem s možností řazení páčkami pod volantem. Samosvorný diferenciál nebude v základní výbavě, dostane ho jen verze Z Performance. Takže pokud budete řešit individuální dovoz z USA (což budete zřejmě muset), ujistěte se, aby auto mělo Z Performance paket. K prodejcům mají první kusy dorazit na jaře příštího roku.
Jinak je sympatické, že Nissan neprovedl nějaký zásadní odklon od filozofie modelu Z. Interiér je poměrně konvenční s tradičními, i když samozřejmě moderními prvky. Nechybí tak na řidiče natočená kaplička tří dodatečných ukazatelů, ale před řidičem už je multifunkční displej. Nissan slibuje, že nové Z bude pořád klasický sporťák věrný tradici kompaktních silných zadokolek.
Podvozek, ačkoli prošel zásadní revizí a nové jsou třeba tlumiče a řízení, je vlastně poměrně konvenční a má zajistit vždy předvídatelné vlastnosti. Doufejme, že to opravdu bude fungovat, jak Nissan slibuje. Jen je škoda, že s oficiálním dovozem do Evropy moc počítat nemůžeme. Snad se budou nezávislí dovozci činit a nějaké to „zetko“ přivezou. Bylo by to příjemné osvěžení trhu a Toyota Supra by pak neměla tak jednoduchou pozici.
Fotogalerie |