Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Jaguar oslavuje první vítězství modelu E-Type jedinečnou kolekcí roadsteru a kupé

    Jaguar E-Type Project ZP | foto: Jaguar

    Jaguar E-Type je jedno z nejkrásnějších aut automobilové historie, není ovšem jen krásné, bylo také velice úspěšné na závodních tratích. Jaguar Classic oslavuje ta vůbec první vítězství E-Typu sedmi páry výjimečných vozů.

    První, Jaguarem lehce upravené E-Typy slavily první vítězství jen pár měsíců po představení na ženevském autosalonu v roce 1961 a zasloužili se o to Graham Hill a Roy Salvadori s vozy s registračními značkami ECD 400 a BUY 1. Graham Hill s modrým roadsterem vyhrál závod na Oulton Parku 15. dubna 1961 a Roy Salvadori s bílým kupé skočil v tom samém závodě třetí. Salvadori se svého vítězství dočkal 21. května 1961 při závodě Crystal Palace. A právě tahle dvě auta byla vzorem pro Jaguar Classic, když vytvářel jedinečnou kolekci sedmi párů vozů pod názvem Project ZP.

    Auta z kolekce Project ZP se dají koupit pouze v páru – roadster a kupé. Roadster je vyveden v barvě Oulton Blue inspirované původní barvou vozu s registrační značkou ECD 400 a má řadu detailů, které vzdávají hold vítěznému vozu Grahama Hilla. Oba nárazníky i drátěná kola jsou chromované, aby byl zajištěn dobový vzhled, je volant z bukového dřeva a vůz je vybaven dalšími charakteristickými prvky prvních E-Typů, včetně svařované mřížky odvětrání na kapotě a vnějších zámků kapoty uzamykatelných klíčem. Interiér se vyznačuje jedinečnou autentickou specifikací s povrchovou úpravou v červené kůži od Bridge of Weir a dobovým obložením Hardura a na středové konzole jsou umístěny jedinečné umělecké panely z eloxovaného hliníku s unikátními ručně rytými detaily od mistra gravírování Johnnyho „King Nerd“ Dowella.

    Jaguar E-Type Project ZP

    Druhý vůz je poctou E-Typu, s nímž Roy Salvadori zvítězil v Crystal Palace v roce 1961, a navázal tak na úspěšný závodní debut vozu v Oulton Parku. Zatímco všechny původní vozy Projektu ZP byly založeny na roadsterech s pevnou střechou, vůz inspirovaný vozem s registrační značkou BUY 1 je přepracován na kupé, takže zákazníci a sběratelé mají k dispozici obě provedení karoserie. Barva vozu je inspirována perleťově šedým lakem originálu a její přesné označení zní Crystal Grey, přičemž název je odvozen od okruhu, na níž Salvadori dosáhl svého prvního vítězství s E-Typem.

    Uvnitř je vůz čalouněn kůží Dark Navy Bridge of Weir s odpovídajícím obložením Hardura a volantem z bukového dřeva, zatímco hliníkové detaily středové konzoly jsou eloxovány do šeda. Design hliníkové desky zahrnuje druhou polovinu vavřínového věnce vyrytého na konzole roadsteru, vyobrazení okruhu Crystal Palace a vedle siluety vozu je vyryta přezdívka Roye Salvadoriho „Král letišť“.

    Jaguar E-Type Project ZP

    Každé auto je dodáváno s dobovou helmou, která odpovídá helmám, jež v daném období nosili Hill a Salvadori. Jsou skvěle zpracované britským odborníkem Billem Verem ze společnosti Everoak, která vyrábí přilby již od 50. let 20. století. Autentické a věrné reprodukce jsou krásné výstavní kousky, které lze nosit a ručně upravovat pro každého zákazníka. Přilby jsou dodávány s koženou taškou na míru, která je vyrobena ze stejné kůže jako interiér a kterou vyrábějí mistři svého řemesla z Jaguar Classic. Tašku na helmu doplňuje také kožená brašna na příručku k vozidlu, která je vyrobena ze stejné kůže stejným týmem lidí.

    Kolekce Project ZP vychází z E-Typů Series 1 vyráběných v letech 1961-1964. Motor o objemu 3,8 litru a o výkonu 265 koní je vybaven autentickým chladičem z lehké slitiny z roku 1961 s elektrickým ventilátorem chlazení a elektronickým zapalováním, aby jej bylo možné používat pro běžné ježdění. Výfuk je z leštěné nerezové ocele a spojuje původní autenticitu s moderní použitelností a spolehlivostí. Ačkoli má každý vůz jedinečnou osobnost a historický odkaz, oba jsou vybaveny sadou dalších vylepšení od Jaguar Classic Works. Patří mezi ně informační a zábavní systém Jaguar Classic s digitálním rádiem, Bluetooth připojením a navigací, který zajišťuje zábavu ve voze podle standardů 21. století.

    Jaguar E-Type Project ZP

    Nejvýznamnějším mechanickým vylepšením je speciálně vyvinutá pětistupňová přímo řazená převodovka vybavena synchronizací všech převodových stupňů, koly se šikmým ozubením a zesílenou skříní z hliníkového odlitku pro vyšší spolehlivost a odolnost, přičemž těsněji poskládané převodové poměry zajišťují plynulejší řazení. Díky promyšlené konstrukci nevyžaduje převodovka žádné úpravy karoserie ani jiných komponentů, přestože nabízí jeden převodový stupeň navíc. Zachování integrity dárcovského vozu je pro tým Jaguar Classic nanejvýš důležité a jimi vyvinutá převodovka dovoluje zachovat původnost karoserie a zároveň poskytuje zákazníkům lepší použitelnost.

    Na každém autě lidé z Jaguar Classic odpracují přibližně 2000 hodin a každý exemplář je tak ručně vytvořené mistrovské dílo. Ke každému vozu je dodáván na míru vyrobený kryt vozu s logem ZP a na míru vyrobený zvedák s unikátní taškou pro uložení pod podlahu zavazadlového prostoru. Později v letošním roce pak Jaguar SV Bespoke představí limitovanou edici podobně pojatých F-Typů inspirovaných E-Typy Project ZP.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:00 čtvrtek 19. října 2023. Anketa je uzavřena.

    • Super
      12
    • Sladký
      5
    • Haha
      4
    • Cože
      4
    • Trapas
      4
    • Tvl
      4