Czinger je malá automobilka, která se kromě stavby supersportů soustředí spíše na vývoj výrobních technologií. Její specializací je umělá inteligence při navrhování součástek. Má pomoci snížit spotřebu materiálu a optimalizovat tvar a strukturu tak, aby byla zachována co nejvyšší pevnost a odolnost. Kromě segmentu aut má taková technologie najít uplatnění například i v letectví a kosmonautice.
Přesto se v podobě extrémního supersportu 21C nedíváme na nějaký ojedinělý kousek a koncept, ale na produkční verzi malé série 80 aut. A u toho to neskončí, Czinger plánuje další auta.
Původní koncept určený pro zrušený loňský autosalon v Ženevě trochu narostl. Je teď přes dva metry široký, ale hmotnost se stále podařilo udržet v rozumných mezích. Auto na váze ukáže 1240 kg, což je sice takhle na papíře docela dost, ale výkon dvěma turbodmychadly přeplňovaného osmiválce vlastní konstrukce s elektrickou asistencí dosahuje na 1250 koní, takže pomalé tohle auto asi nebude.
Jen tak mimochodem, osmiválec má objem pouze 2,88 litru a točí až 11 000 min-1, pomáhají mu ještě dva elektromotory na přední nápravě a jeden spojený přímo se spalovacím motorem. Měrný výkon i s elektrickou částí vychází na 434 koní na litr. Jen pro srovnání, motory F1 mají měrný výkon zhruba 540 koní na litr a třeba konvenční jednotka pro sérii IndyCar má „jen“ asi 340 koní na litr.
U Czingeru 21C hybridní systém funguje podobně jako u jiných hybridních supersportů, tedy dvojice elektromotorů pohání přední kola, další elektromotor asistuje spalovací jednotce a slouží rovněž k výrobě elektřiny pro záložní malý akumulátor. Vůz samozřejmě rekuperuje energii při brzdění jako jakýkoli jiný hybrid. Cílem bylo s takto výkonným vozem dosáhnout rychlosti přes 400 km/h, což se díky propracované aerodynamice povedlo s velkou rezervou.
Oficiální a úředně ověřený test auto teprve čeká, ale podle propočtů má Czinger 21C dosáhnout na metu 452 km/h. Konstruktéři totiž umístili řidiče a spolujezdce za sebe doprostřed, což pomůže optimalizaci proudění vzduchu kolem vozu. Sprint na čtvrt míle tohle auto zvládne za 8,1 sekundy, z nuly na 100 km/h akceleruje za 1,9 sekundy, což je vlastně na hranici fyzikálních možností pneumatik. Akcelerace 0–300 km/h trvá 13,8 sekundy, 0–400 km/h pak 27,1 sekundy.
Czinger uvádí ještě další údaje akcelerace 0–300 km/h (8,5 sekundy) a 0–400 km/h (21,3 s), což bude asi platit pro jinou konfiguraci aerodynamiky. Pro maximální rychlost musí být totiž auto nastaveno, naopak pro okruhové dovádění lze vůz konfigurovat tak, že ve 160 km/h generuje přítlak 615 kg a v 320 km/h dokonce 2500 kg.
Vyrobeno bude jen 80 kusů a není pochyb o tom, že tohle bude pekelně rychlá hračka, která se neztratí asi ani na okruhu. Cenu zatím ještě neznáme, ale případní zájemci se mají výrobci hlásit.
Fotogalerie |