Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Je Carrera GTS nejpovedenější verze Porsche 911? Dost možná ano!

    Porsche 911 Carrera GTS | foto: Porsche

    Vyplnění mezery v modelové řadě 911 mezi modely Carrera S a Turbo se již tradičně jmenuje GTS. Nejnovější verze je připravena se třemi karoseriemi, pohonem zadních nebo všech kol a přímo řazenou nebo dvouspojkovou převodovkou. Z tohoto menu vybíráme kupé s PDK a pohonem zadních kol.

    Jakýkoli druh sportovního auta chcete, najdete ho v modelové řadě Porsche 911. K dispozici je vše od civilních variant Carrera přes „nekonečně“ silná Turba až po okruhové verze GT3 a GT2. Nová 911 Carrera GTS stojí někde uprostřed. Je nejvýkonnější Carrerou, hodně věcí podvozku a brzdy přebírá z 911 Turbo a občasné okruhové svezení jí nevadí. Dalo by se tedy říci, že je to zlatý střed? Dost možná.

    Porsche 911 Carrera GTS

    Výchozí bod pro verze GTS je Carrera S. Designem Porsche novou verzi odlišilo lišácky jednoduše, když prostě použilo nárazník SportDesign, který je k běžným Carrerám dodáván za příplatek nějakých 150 000 korun, různé detaily pokrylo leskle černým lakem a díky sportovnímu podvozku auto sedí o 10 mm níže. Celkově tedy verze GTS nejsou agresivní, ale přesto jsou na první pohled dravější než běžné 911. Pár změn by se našlo také uvnitř, ale tady oceníte především novou generaci infotainmentu s lepší grafikou a konektivitou.

    Porsche 911 Carrera GTS

    Důležitější je ovšem posílení přeplňovaného třílitru o 30 koní na celkových 480. Točivý moment narostl o 20 Nm na 570 Nm. Za vyšším výkonem stojí především zvýšení plnicího tlaku turbodmychadel. Nárůst výkonu je citelný, ale motoru byl současně trochu změněn charakter. V nízkých otáčkách se chová prakticky stejně jako motor verze S, větší sílu má až s nárůstem otáček. Zlom nastává až někde kolem 4000 min-1, kdy šestiválec strmě nabere na síle a vy s tím musíte zejména u verzí s pohonem zadních kol počítat. Motor teď více připomíná jednotku s velkým turbem a trochu mu chybí plynulost nárůstu výkonu. Ale s tím se naučíte žít, na to vezměte jed. A to hlavně když zvolíte varianty s pohonem všech kol, které si se strmým nárůstem točivého momentu snadněji poradí.

    Porsche 911 Carrera GTS

    Všechno je ovšem relativní, takže na druhou stranu právě tato výbušnost motoru dokázala charakteru jízdy 911 Carrera GTS dodat více živelnosti, než je tomu u precizních, ale možná přehnaně dokonalých běžných verzí 911 Carrera. To platí zejména pro verzi s rychle řadící dvouspojkovou převodovkou PDK, kde motor snáze udržíte ve vyšších otáčkách. Ve srovnání s Carrerou S mají varianty GTS sportovní výfuk s aktivně řízenými klapkami, který je k ostatním Carrerám k dispozici za příplatek.

    Poradí si s komfortem i okruhem

    Podvozek verze GTS pochází z 911 Turbo, takže dostal třeba zadní pružiny doplněné vratnými pružinkami nebo větší ocelové brzdy se šestipístkovými třmeny vpředu. Naladění podvozku se standardními aktivními tlumiči je samozřejmě specifické pro varianty GTS, přičemž podvozek je možné doplnit ještě aktivními stabilizátory a řízením zadních kol. Upravený podvozek se specifickým naladěním při jízdě okamžitě poznáte. Verze GTS je přirozeně ostřejší než Carrera S. Rychleji reaguje na pohyby volantu a současně se méně naklání.

    Porsche 911 Carrera GTS

    Na běžných silnicích si ale GTS stále udržuje příjemnou každodenní použitelnost známou z ostatních verzí Carrera. I přes tužší odpružení jsou podvozek a motor od karoserie stále dostatečně izolovány, takže se k posádce nepřenášejí drobné vibrace známé třeba s ostře naladěné verze GT3. A právě to je důležitá vlastnost charakteru verze GTS.

    I když GTS není postaveno primárně pro časté používání na závodních okruzích, v rámci mezinárodní prezentace jsme na jeden zavítali. Byla to technická trať nově vzniklého Porsche Experience Centra Franciacorta na severu Itálie mezi Milánem a Brescií. Protože se tam dostanete blíže k limitům vozu, bylo možné více než na okresních silnicích pocítit charakteristický projev modelu 911 s motorem umístěným za zadními koly. Ve verzi GTS to byla opět zajímavá zkušenost, protože její naladění – tužší než u běžné Carrery, ale přitom měkčí než v GT3 – nabídlo přesně trefený kompromis na to, když nemáte ambice jezdit na čas a okruhové svezení máte spíše jako občasný zážitek. V tom případě bylo GTS obratné, přesné a na brzdách v typickém duchu 911 trochu divoké, ale ne zákeřně. Jakmile jste začali více tlačit na pilu, objevily se limity dané každodenní použitelností, ve skutečnosti ale byly tak daleko, že tohle chování nelze považovat za nevýhodu. Ostatně, komu by to vadilo a naopak překousne ztrátu univerzálnosti v otázkách komfortu, má v nabídce 911 možnost sáhnout po GT3.

    Porsche 911 Carrera GTS

    Jenže to se bavíme o GTS se zadním pohonem. Tohle auto je ovšem k dispozici také s pohonem všech kol. A i s tím jsme měli možnost se svézt. A tato verze nabídla opět nový pohled na nové možnosti. Elektronicky připínaný pohon předních kol auto zklidnil, na technické trati umožnil lépe akcelerovat z pomalých zatáček a byl celkově rychlejší. Nastavení pohonu 4x4 i rychlost jeho reakcí byly vynikající, takže pocitově auto nic neztratilo v nájezdech do zatáček, ale získalo při akceleraci. V tomto ohledu se naopak přiblížilo 911 Turbo, proti němuž bylo možná trochu obratnější.

    Nejlepší 911?

    GTS je o milion korun levnější než 911 Turbo, o 800 000 Kč než nekompromisní verze GT3 a současně variantu Carrera S překonává rozdílem půl milionu korun, který z větší části vykryje svojí lepší výbavou. I tak je ale potřeba počítat, že ve výbavě stále chybí docela dost potřebných nebo jen lákavých položek, které cenu navýší.

    Porsche 911 Carrera GTS

    Varianta GTS si tak našla své přirozené místo přesně uprostřed celé modelové řady 911. Když si nastavíte správná kritéria, klidně byste ji mohli nazvat nejlepší verzí. Nabízí totiž povedeně trefený mix, kdy má v jednotlivých verzích od každého něco. Samozřejmě, když chcete v některém ohledu více extrému, budou lepší jiné varianty, Pokud ale toužíte mít od všeho trochu, potom je právě tohle správná volba. Rozsah jejích schopností, a to i z pohledu šíře nabízených variant, je totiž impozantní.

    Porsche 911 Carrera GTS

    Motor: F6, 2981 cm3, 2x turbo

    Parametry: 480 k při 6500 min-1, 570 Nm při 2300–5000 min-1

    Hmotnost: 1545 kg

    0–100 km/h: 3,4 s

    Max. rychlost: 311 km/h

    Spotřeba: 10,7 l/100 km

    Cena: 3 807 000 Kč

    + Skvěle vyplňuje mezeru v nabídce, každodenní rychlost bez agresivity, široká nabídka variant

    - Velmi strmý nárůst točivého momentu ve středních otáčkách, nákladné dovybavení

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 9:31 pátek 24. června 2022. Anketa je uzavřena.

    • Super
      13
    • Haha
      3
    • Cože
      3
    • Trapas
      3
    • Sladký
      3
    • Tvl
      2