Aston Martin vykročil do nové éry sportovních aut

Aston Martin DB12 k zákazníkům dorazí ve třetím čtvrtletí letošního roku, bude stát od 4 995 000 Kč a předznamenává začátek nové modelové ofenzivy značky, v jejímž rámci bude do roku 2026 představeno osm nových sportovních vozů, včetně nástupců modelů Vantage a DBS.

Více než 80 % dílů DB12 je nových, od výraznější tváře až po přepracovaný interiér a podvozek. Širší a mnohem agresivnější vzhled, vzhled GT byl opuštěn ve prospěch výkonu a ultra-luxusu, jak říká Aston Martin. Změny na konstrukci z extrudovaného lepeného hliníku jsou rozsáhlé, torzní tuhost karoserie DB12 je vyšší, stejně jako bylo posíleno uložení podvozku do karoserie

Když už mluvíme o podvozku výrazných vylepšení se dočkaly dynamické vlastnosti vozu, především adaptivní tlumiče, které mají mnohem širší repertoár. Vpředu jsou použita dvojitá ramena, vzadu víceprvková náprava a nové naladění tlumičů umožňuje lepší odezvu a lepší kontrolu karoserie ve všech přepracovaných jízdních režimech. Vylepšeno bylo také uložení, geometrie, stabilizátory a tuhost pružin.

Aston Martin DB12

Další kalibrace elektrického posilovače řízení, včetně odstranění pryžových uložení ve sloupku řízení, údajně zajišťuje větší hmatatelnost díky lepšímu pocitu a rychlejší, ale přirozené reakci. Nový elektronicky řízený zadní diferenciál je nyní propojen s inteligentním systémem kontrolou stability a předvídá, co děláte. Aston Martin tvrdí, že díky tomu by mělo být DB12 intuitivnější a přirozenější, pokud jde o dynamiku a rychlost reakcí.

Nová 21palcová kovaná kola z lehkých slitin jsou obuta do nových pneumatik Michelin Pilot Sport S 5 a Aston Martin pracoval na vytvoření speciální směsi přímo pro DB12. Za novými koly se skrývají litinové brzdy převzaté z modelu DB11 o průměru 400 mm vpředu a 360 mm vzadu s nově naladěným posilovačem. Karbon-keramické brzdy jsou v seznamu příplatkové výbavy.

Aston Martin DB12

Pod kapotou DB12 je výrazně přepracovaný čtyřlitrový V8 se dvěma turbodmychadly od Mercedesu-AMG. Díky upraveným profilům vaček, sníženému kompresnímu poměru, větším turbodmychadlům a zvýšenému a vylepšenému chlazení vzrostl maximální výkon na 680 koní a maximální točivý moment na 800 Nm. Vylepšen byl chladicí systém se dvěma přídavnými chladiči namontovanými kolem centrálního chladiče a vylepšení se dočkal také chladič motorového oleje a o 56 % byl zvýšen průtok chladícího vzduchu.

V8 spolupracuje osmistupňovou samočinnou převodovku a dále je výkon na zadní kola přenášen za pomoci karbonového kardanu a nového elektronickou řízeného diferenciálu. Díky kratšímu stálému převodu byla zlepšena akcelerace – Aston Martin udává čas 0-100 km/h 3,6 sekundy a maximální rychlost 325 km/h. Ti, kteří se těší na DB12 s V12, budou zklamáni, Aston Martin v současné době své nové Super GT s V12 neplánuje.

Aston Martin DB12

Některé novinky zvýšily hmotnost vozu, zejména dodatečné výztuhy a dodatečné chlazení motoru, ale kovaná kola ušetřila 9 kg a zvýšená tuhost karoserie to vynahrazují. Aston Martin uvádí suchou hmotnost DB12 1685 kg (mokrá hmotnost DB11 s V8 byla 1685 kg) a rozložení hmotnosti mezi nápravy je u DB12 v poměru 48:52.

V interiéru toho má DB12 s DB11 jen málo společného. Zůstalo v něm několik dílů Mercedesu (například volant), ale je tam zcela nový, Astonem vyvinutý HMI systém od společnosti Best on Earth, který má bezdrátový Apple CarPlay, dotykový displej a vlastní, na míru šitou grafiku. Aston Martin je pochopitelně s modernizací spokojen, a zastaralý systém Mercedesu je minulostí. Aston Martin také oznámil spolupráci s Bowers & Wilkins, přičemž v DB12 bude mít premiéru jejich první na zakázku navržený zvukový systém s výkonem 1170 W.

Aston Martin DB12

Interiér DB12 s novým odvážným designem středového tunelu v sobě spojuje luxus a výkon a celkový dojem z interiéru je, že je širší a prostornější než dříve a je podstatně prémiovějším a požitkářštějším. Karbonová sportovní sedadla s povrchem z kůže a Alcantary potěší na pohled i při sezení. Ferrari a Bentley budou muset zabrat...

Před pěti lety se svět Aston Martinu po vstupu na burzu a souvisejícím finančním propadu změnil k horšímu. Útlum si vyžádal velké zadlužení, zatímco Stroll sestavil tým, který měl napravit chyby, stabilizovat podnik a nastavit ho na cestu k úspěchu. Díky tomu, že společnost Geely zvýšila svou investici a stala se třetím největším akcionářem společnosti, by se i díky DB1 tyto temné dny mohly začít stávat minulostí.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 15:00 sobota 30. září 2023. Anketa je uzavřena.

  • 16
  • 10
  • 8
  • 7
  • 7
  • 6