Aston Martin Valkyrie AMR Pro: Když prostě chcete to nejlepší

Extrémní hypersporty přinášející běžným smrtelníkům svezení, jaké umí nabídnout jen ty nejšpičkovější závodní stroje, jsou samostatný automobilový druh. A nyní je bohatší o další kousek.

V roce 2019 geniální konstruktér týmu F1 Red Bull Adrian Newey, Red Bull Advanced Technologies a americký specialista na závodní techniku Multimatic spolupracovali na vytvoření hybridního závodního auta pro 24h v Le Mans dle nových technických předpisů LMH. Aston Martin se pak ale vrhl do F1 a projekt Le Mans skončil u ledu.

„Obyčejná“ Valkyrie už je dost extrémní sama o sobě, jenže Astonu zřejmě přišlo líto jen tak zahodit práci, kterou odvedl na připravovaném voze pro Le Mans, a tak ji převtělil ve Valkyrii AMR Pro. To je sice auto, které není homologované pro běžný provoz, ale také není svázáno technickými předpisy žádné závodní série.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Valkyrie AMR Pro má o 380 mm prodloužený rozvor, rozchod kol je vpředu širší o 96 mm, vzadu o 115 mm a kvůli lepší aerodynamice je o 266 mm prodloužena samotná karoserie vozu. Už standardní Valkyrie důmyslně využívala proudění vzduchu nad i pod vozem (nebo možná lépe řečeno skrz vůz) a Valkyrie AMR Pro jde ještě dál.

Aston Martin nepustil do světa žádné konkrétní hodnoty přítlaku, zato ovšem tvrdí, že Valkyrie AMR Pro zvládne boční přetížení 3G! Jen pro srovnání, když běžné auto dosahuje přetížení 1G, je považováno za velice schopné. Naopak monoposty F1 běžně dosahují 5G.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Při snaze o co nejnižší hmotnost se Valkyrie AMR Pro zbavila elektrické části hybridní pohonné jednotky a pohání ji tak výhradně upravený atmosférický V12 Cosworth o objemu 6,5 litru neladěný na výkon 1000 koní při 11 000 min-1. Hmotnost ovšem u Astonu šetřili, kde mohli. Ultralehká karoserie je z uhlíkových vláken, ramena zavěšení jsou z karbonu, okna zase z Perspexu.

Nízká hmotnost spolu s vypiplanou aerodynamikou prý Astonu Martin Valkyrie AMR Pro dovolilo jet na okruhu v Le Mans čas okolo 3:20, což je čas srovnatelný s prototypy LMP1. Kamui Kobayashi v roce 2017 v kvalifikaci zajel s Toyotou TS050 Hybrid čas 3:14,791, v závodě pak jel nejrychleji v roce 2019 Mike Conway se stejným vozem 3:17,297.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Ale zpět k Valkyrii AMR Pro, její majitelé budou mít možnost se účastnit na míru připravených track days na okruzích po celém světě, k dispozici jim budou instruktoři, ale i závodní oblečení s homologací FIA. Všechny vyrobené vozy budou mít levostranné řízení, vznikne jen 40 exemplářů plus dva prototypy a první šťastlivci se dočkají na konci letošního roku.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 1:40 středa 10. listopadu 2021. Anketa je uzavřena.

  • 17
  • 7
  • 6
  • 6
  • 6
  • 6