Auta jako sochy

Přijde čas, kdy automobily nebudou znečišťovateli a škůdci měst, ale budou je naopak dotvářet. Parkoviště se změní v galerie nebo ve vítané místo odpočinku s interaktivními lavičkami, říká designér Škody Auto Peter Olah.

Do provozu vjezd zakázán

Skoda - Emani

Otázka tedy nezní „zdali“, ale spíš „kdy“. „Autonomní mobilita není vůbec tak daleko, jak by se mohlo zdát. Technologie už dnes existují, jen je potřeba vyřešit konektivitu a zejména legislativu, která v Evropě zatím nepovoluje autonomní jízdu,“ vysvětluje designér, proč si sice můžete nastavit „autopilota“, ale ten funguje, jen když držíte volant. „Stále není vyřešena otázka, jak budou autonomní systémy reagovat na nepřesnosti aut, která pořád ještě řídí lidé. Co se týká chybovosti, je situace jasná – elektronikou řízené vozy jsou bez diskuze bezpečnější, my za volantem chybujeme více. Proto pravděpodobně vzniknou zóny, kde se budou pohybovat jen autonomní auta, třeba v centrech měst. Ale když je opustíte, z palubní desky vyjede volant a vy budete zase řídit.“

Dnes je tedy nelegální nechat auto, ať se řídí samo, ačkoli to umí a například na dálnici to působí velmi bezpečně. Za pár desítek let to však může být naopak a zákon nebude povolovat, aby řídil ten nespolehlivý, roztěkaný a emocemi zmítaný tvor, tedy člověk. „To hovoříme o více vzdálené budoucnosti, ale jednou se možná dočkáme toho, že řídit auto bude ilegální. Kromě autonomních aut se budou vyrábět jen sportovní speciály, jako jsou Lamborghini nebo Ferrari, ale lidé si je budou kupovat, aby si zajezdili na okruhu. Do provozu bude vjezd zakázán.“

Skoda - Emani

Ale automobilová budoucnost by mohla mít i sympatičtější stránku. „Dnes shluk zaparkovaných aut na ulici nebo na náměstí působí rušivě, ošklivě. Válí se ve městě jako smetí,“ popisuje Olah. „Jednou by však auta mohla tvořit městskou architekturu, počítač je zaparkuje přesně na určené místo a uzpůsobí jejich vzhled, stanou se součástí prostoru. Mohou se také pospojovat, tvořit obrazce, předměty, mít i nějaké interaktivní funkce. Stanou se sochami, uměleckými artefakty. Předměty, jež zkrášlují naše životní prostředí.“

Auta jako designové prvky velkoměst? Parkoviště jako galerie a odpočinkový prostor? Pohled do budoucnosti očima designéra nabízí fascinující obrazce. Ale tím to nekončí. „Vozidla také mohou mít další funkce, stanou se třeba lavičkou, na kterou si mohou chodci sednout. Možností je nekonečně mnoho.“

Ale kdy? Stane se tak za našich životů, nebo popisujeme města našich vnuků a pravnuků? „Jsem přesvědčen, že autonomních aut se dožijeme. A to další? Nechme se překvapit,“ usmívá se v září pětačtyřicetiletý Peter Olah.

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
20005
11756