Elektrokola válcují klasická kola. Proč je všichni chtějí?

Elektrokola táhnou, jsou fenoménem doby. Jejich prodeje lámou rekordy. V západní Evropě už se dokonce prodávají víc než klasická kola, v Česku je to zhruba vyrovnané. Ale pozor, jen za uplynulý rok se u nás prodalo 130 tisíc elektrokol.

„Elektrokolo už je dnes vnímáno jako zcela běžná věc. Doby, kdy na vás ostatní cyklisté často koukali jako na exoty, jsou dávno pryč. Stejně jako mýtus, že elektrokola jsou pouze pro seniory. Věková hranice uživatelů elektrokol se neustále posouvá, protože e-biky oslovují čím dál více i mladší generaci,“ říká bývalý profesionální silniční cyklista Jakub Danačík, nyní komoditní expert na elektrokola ze společnosti Mountfield. Ta je s elektrokoly MTF jedním z předních hráčů domácího trhu.

Rodina elektrocyklistů se neskutečně rozrůstá. Zajímavé je, že elektrokola zlákala i lidi, kteří třeba na klasickém kole nikdy nejezdili. Jednou elektrokolo vyzkoušeli, zjistili, že se dá jezdit i bez dřiny, a dnes jsou pro ně zcela běžné třeba 50kilometrové výlety. Elektrokolo jim zcela změnilo pohled na cyklistiku. „S elektrokolem dojedou dál, uvidí víc, žádný kopec už pro ně není překážkou. Cyklistické výlety tak dostávají úplně jiný rozměr. Najednou stačíte všem, nikdo už vám neujede,“ shrnuje některé benefity elektrokol Danačík.

Hodně často si elektrokola pořizují i manželské páry. Zpravidla to začíná tak, že muž jezdí na klasickém kole a ženě pořídí elektrokolo, aby mu stačila a nedocházelo ke zbytečným hádkám. Jenže pak se stává, že mu žena ujíždí a on si pořídí elektrokolo taky. Kola s motorem a baterií ocení i lidé, kterým zdravotní stav nedovolí šlapat na klasickém kole. Díky elektrokolu ovšem nadále žijí aktivním stylem života. Mohou podnikat výlety do přírody, ale i se bez námahy přepravovat po městech či vesnicích. Elektrokola ale zdaleka nejsou jen dopravním prostředkem pro cyklistické turisty. Kdo chce, může si dát i pořádně do těla. Stačí jen snížit úroveň motorové asistence a do šlapání hodně zapojit i svoje nohy.

Celoodpružené horské elektrokolo MTF Xtreme 9.4 oceníte zejména v těžším terénu.

Jaké si vybrat?

Elektrokol je na trhu nepřeberné množství: horská, krosová, trekingová, městská, skládací, objevují se už ale i silniční nebo tzv. gravel e-kola, a dokonce elektrokola pro děti. U té poslední kategorie mnozí skřípou zuby, protože razí názor, že děti by měly šlapat za své, ale najdou se i rodiče, kteří svým ratolestem elektrokolo pořídí. Nebo alespoň elektrokoloběžku, které jsou zejména mezi teenagery nesmírně populární.

Poslední dobou můžeme vídat čím dál tím více elektrokol ve městech, kde ho jako dopravní prostředek používají studenti, ale i manažeři. Hodně v kurzu jsou elektrické skládačky, ale třeba i nová kategorie elektrokol, tzv. SUV modely. „Kombinují v sobě horské a městské elektrokolo. V podstatě jsou to dvě elektrokola v jednom. Mají široké pláště, ale i nosič a blatníky. Zjednodušeně řečeno: přes týden na něm můžete jezdit v saku do práce a o víkendu ho vytáhnout na pořádný výšlap do terénu,“ prozrazuje odborník z Mountfieldu.

Řada výrobců kol včetně některých nejznámějších světových značek na začátku nad elektrokoly ohrnovala nos. Ale i ti velcí hráči brzy pochopili, že je to šance, která se musí chytit za pačesy. Dnes v podstatě nenajdete značku, která by elektrokola nenabízela. A tlak výrobců je takový, že už se na elektrokolech i závodí na nejvyšší úrovni. Jezdí se Světové série, na mistrovství světa se na elektrokolech bojuje o plnohodnotný duhový dres, jaký dostávají světoví šampióni v klasických cyklistických disciplínách.

Poslední dobou můžeme vídat mnohem více elektrokol i ve městech, využívají se jako dopravní prostředek, např. model MTF Grand 2.4.

Na kolik vás přijde

Rozmanité je i cenové rozpětí. Elektrokolo včetně baterie můžete pořídit už pod 30 tisíc korun, ale existují například i celoodpružené karbonové modely, kde se cena může vyšplhat třeba až ke 400 tisícům. Ovšem v tomto případě se jedná o elektrokola pro závodní využití.

Kdo pořizuje elektrokolo, měl by brát v potaz, jak daleko bude jezdit, v jakém terénu se bude pohybovat a také to, kolik chce investovat peněz. Určitě se vyplatí zvolit specializovanou prodejnu, kde jsou schopni poradit s výběrem vhodného modelu nabídnou vám možnost si ho vyzkoušet. Třeba i na 24 hodin, abyste poznali, jak e-bike funguje, jak se ovládá a jak vám zpříjemní jízdu. Je to dobré zejména pro ty, kteří váhají nad daným modelem nebo kupují první elektrokolo a nikdy na něm neseděli.

Velkou výhodou je i možnost volby baterie, což je mezi majiteli elektrokol stále žádanější benefit, ale nenabízejí ho zdaleka všichni prodejci. Někomu stačí menší dojezd, jiný požaduje maximální kapacitu, protože každý má na baterii jiné nároky. Například u značky MTF můžete k některým modelů vybírat až z pěti typů baterií. S těmi nejsilnějšími s kapacitou 25 Ah se dá na jedno nabití ujet až 200 kilometrů. A vývoj jde pořád dopředu.

Skládací elektrokola si získávají stále větší popularitu. Na snímku model MTF Fold 3.4.

Elektrokola prostě hýbou světem. Záleží na každém, jestli se do této rodiny, která se stále rozrůstá, přidá.

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
21752
10376