E-gravel - dobrá volba, když chcete brázdit silnice i lehké terény

Gravel brázdí silnice a terény již pár let a stal se velmi oblíbenou cyklistickou kategorií. Je tedy logické, že se díky zájmu o elektrokola objevila e-gravel varianta. Dává cyklistice nový rozměr a pověstná křídla: svobodu jízdy a volby terénu od silnice přes šotolinu až po lehký terén. Představíme vám, v čem tkví jeho kouzlo a jedinečnost.

Někdo říká „vytuněná silnička“, jiný „vylepšená cyklokroska“. Něco na tom bude, upravená geometrie rámu, kotoučové brzdy a další pozitivní vychytávky pomáhají jízdnímu komfortu a dávají tomuto kolu široké možnosti jízdy. Gravel je tak trochu vyslyšení hlasů cyklistů po pomyslném obojživelníkovi. Možná namítnete, že univerzální věci nefunguji, ale tato kombinace se vyplatila. Až vyzkoušíte, dáte nám za pravdu.

Externí obrázek

Kdo je kdo? Co je gravel, silnička, cyklokrosové kolo?

Udělejme si tedy jasno.Gravel je všestranné kolo, jehož konstrukce vychází z klasické silničky nebo více podobného cyklokrosového kola (berany, rám kola atd.), ale základním parametrem je upravená geometrie rámu směrem ke komfortu. Rámy jsou většinou vyrobeny z karbonu, ale jsou i ocelové nebo se používá kombinace, kdy je karbonová pouze vidlice. Důvodem je vysoký nárok na odolnost a pohodlí. S tím souvisí i (zapletená) bytelnější kola oproti silničním ráfkům. Používají se také širší pláště se vzorkem do lehkého terénu. Stejně tak je to s dalšími komponenty, které byly přebrány z MTB, např. kotoučové brzdy a doplňky jako úchyty pro nosiče, brašny, blatníky a více bidonů.

E-gravel vám dává křídla

Docela podobně zní slogan oblíbeného energetického nápoje. S e-gravelem vám pomyslná křídla narostou, to nám věřte. Už nebudete řešit, kdy vám dojdou síly, jaký kopec nevyjdete. Chcete-li se projet o 50 km navíc nebo se zbavit mýtu o utrpení, případně patříte mezi ty, kteří chtějí vyrovnat výkonnost mezi přáteli, vrátit se ke sportu... Žádný problém. Máte záložní pohon. Zvláště když k tomu přidáte samotnou váhu kola do 12 kg, geometrii rámu, která vše zvládá a nutno podotknout i bez pomoci motoru. „Rozhodně doporučuji e-gravel vyzkoušet, agilita, pohodlí a odolnost v kombinaci s výkonným motorem nabízí specifické možnosti a svobodu,“ říká triatlonista Martin Vítek. Náš tip je např. ARGON 18 SUBITO DISC, je to novinka od značky ARGON 18 v kategorii e-silničních kol a e-gravelu. Kolo je osazeno mechanickou sadou SHIMANO ULTEGRA. Dále disponuje EBIKEMOTION X35+ SYSTÉMEM, který zahrnuje motor v náboji zadního kola, jenž může poskytnout maximální točivý moment 40 Nm. Ke kolu je možné přikoupit přídavnou baterii ke zvýšení kapacity a dojezdu. Dále je třeba dodat, že Subito si zachová eleganci i ladnost. Celkový dojem nepůsobí jako klasický e-bike.

Nevažte se, odvažte se

Podívejme se na to prakticky: stav většiny silnic v Čechách je dost zlý, pěkných asfaltů je jako šafránu. Nedej Bože, když přijde zima, která se na tomto stavu podepíše. Klasická silnička trpí. Pak je tento „štěrkolet“ skutečně ideální volba, na šotolinové cestě sviští stejně hladce jako po asfaltové silnici. Je jistým symbolem volnosti a svobody zvoleného terénu. Samozřejmě, není to bike, ale… Tedy, zda pro vás silnička byla dosud hezké svezení, tak s gravlem ožijete. Nemusíte se vázat jen na jeden povrch a plánovat vyjížďky podle něj. E-gravel zvládne překvapivě mnoho a často největší zábavou je objevování neznámých tras vedoucích kolem mnohokrát projetých cest. Je to radost a o tom je cyklistika především. Pokud vám externí pohon nabízí možnost neomezovat se silami, přichází další rozměr.

ARGON18 SUBITO E-ROAD ULTEGRA Fešák, který vás nezklame. Jedná se o e-bike s univerzálním využitím a motorem v zadním náboji. Tento e-bike vychází z modelu Krypton a využívá veškerých technologií ARGON 18 jako například 3D systém. Kolo je osazeno mechanickou sadou SHIMANO ULTEGRA. Ke kolu je možné přikoupit přídavnou baterii ke zvýšení kapacity a zdvojnásobení dojezdu.

ARGON18 SUBITO E-ROAD ULTEGRA Fešák, který vás nezklame. Jedná se o e-bike s univerzálním využitím a motorem v zadním náboji. Tento e-bike vychází z modelu Krypton a využívá veškerých technologií ARGON 18 jako například 3D systém. Kolo je osazeno mechanickou sadou SHIMANO ULTEGRA. Ke kolu je možné přikoupit přídavnou baterii ke zvýšení kapacity a zdvojnásobení dojezdu.

A jak to vidí Martin Vítek, majitel LBS sport a bývalý triatlonista?

„Nemyslím si, že je to módní záležitost. E-gravel je prostě vyladěné cyklokrosové kolo s pohonem. Na silnici je doma a stejně tak i v lehkém terénu, na šotolině nezaostává. Cyklistika není svázána jen asfaltem. Když vás nebaví tupě šlapat do pedálu, odbočíte na pěšinku v lese nebo štěrkovku, kde najednou gravel dostane úplně nový rozměr. Nejlepší na e-gravelu je asi ta volnost, kterou tohle kolo nabízí,“ říká Martin.

Komentáře

Holkometr

Jak to vidí ostatní?
13309
1731