Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Máme dosah, kdo je víc! Klus a Klusová palestinují za peníze bohatých a klikání chudých

    Manželé najeli na propalestinskou linku, jejich posty oslavuje organizace Prague 4 Palestine Youth | foto: Tilen Vajt/ Pavel Dvořák

    Tomáš a Tamara Klusovi v posledních dnech pocítili potřebu se vyjádřit ke konfliktu mezi Izraelem a Hamásem a oba svorně vyzývají k soucitu s palestinskými obětmi, oba opomínají, že jsou oběti i na druhé straně a současný konflikt propukl poté, co teroristé napadli 7. října Izrael, a chtějí „otevírat debatu a diskuzi“, kdy jim ale následná oponentura není po chuti a zcela neřeší odpovědnost některých svých výroků ze své nadřazené pozice těch, kteří mají dosah.

    Zpěvák a herec Tomáš Klus (37) od té doby, co se najednou zničehonic začal zajímat o osud lidí žijících v Pásmu Gazy, plní svůj instagramový profil jedním postem za druhým, většinou ve snaze přesvědčit veřejnost, že není antisemitou a dezinformátorem, jak ho dle jeho slov měly nazvat Novinky.cz a iDNES.cz (tato slova přímo proti němu nepoužily) a nadále označuje ve svých naléhavých postech veškeré vládní činitele a neziskové organizace, aby je vyzval k akci, tedy k přerušení podpory Izraele, která je v Česku letitá a historicky daná.

    Sám Klus tvrdí, že nic takového jako podpora palestinské strany ve složitém konfliktu u něj není na místě, že jen „otevírá debatu“ a „nabízí kontext“ a že jediné, o co mu s manželkou Tamarou Klusovou jde, je upozornění na utrpení dětí a civilistů v Pásmu Gazy, jimž dle jejich slov hrozí řízená genocida, přičemž izraelské oběti ze sedmého října po útoku Hamásu na festivalu Supernova ani jeden z nich nezmínil nejen teď, ale ani právě toho 7.10. 2023.

    Klusovi nikdo nebere právo na jeho názor a jeho politický projev, nicméně oba manželé zneužívají svoje privilegované postavení celebrit s vědomím, že jejich apely se budou organicky šířit veřejností díky dosahu na Instagramu, kdy Tomáš Klus si ho vydobyl svou uměleckou činností a Tamara Klusová jen tím, že si vzala zpěváka za manžela a tím pádem se hned stala „slavnou a vlivnou“, což reflektují firmy, které oběma (více jí) nabízejí placené spolupráce či jakési ambasadorství.

    V době, kdy se v Česku nahánějí „dezinformátoři“ coby největší společenská hrozba a dovážejí se k soudu policejní eskortou a zvoní se jim na zvonky poté, co napíšou hlouposti o covidu, o ruské invazi na Ukrajině nebo o střelbě na fakultě, je celkem s podivem, že se nikdo vážně nezaobírá Klusovým zpochybňováním násilí páchaném na izraelském obyvatelstvu a síla followerů obou manželů, umocněná právě tím, že je bohaté firmy legitimizují jako influencery, je dokonce vede k napadání oponentů, přestože oba tvrdí, že chtějí jen „vyvolat debatu a upozornit na problém“.

    Tomáš Klus

    Klus to nevydržel do prvního momentu, kdy ihned napadl novináře Luďka Fialu ze serveru Novinky.cz, jenž Klusovo video plné mylných informací rozebral ve svém článku, a zpochybnil objektivitu a novinářskou profesionalitu celé redakce, na což hojně naskakují jeho fanoušci a bohužel nejen ti. Klus veřejně sdělil svůj postoj, na což má právo, a ostatní mají stejné právo na veřejné výroky Kluse veřejně reagovat. Právě Fiala byl pozván na jakousi debatu s Klusem a s díky odmítl.

    „Nepřijmout, byť zdvořile, nabídku k živé moderované diskuzi v Debatním klubu mi vzhledem k tomu, jak silná jsou vaše slova od klávesnice, přijde slabé. Proč? Protože když se budeme bavit, můžeme veřejný prostor zbavit pocitu, že debata je to, co se děje v diskuzích profilových obrázků,“ vyčítá Klus novináři Luďkovi Fialovi.

    Tamara Klusová

    Novinář není píárista celebrit, jak si některé celebrity stále rády myslí, a proto není povinen reagovat na jakési Klusovy výzvy a ani s ním chodit do debaty. Klus není ani historik, ani politolog a ani specialista na Blízký východ, Klus je písničkář a herec a jeho přítomnost v debatě o konfliktu Izraele a Palestiny je naprosto zbytečná, protože k ní nemá potřebný background. Což je poslední dobou trend, se kterým bychom se rozhodně neměli smiřovat, tedy že do složitých odborných věcí mluví amatéři z Instagramu a dostává se jim větší validity než skutečným odborníkům. A jednou z věcí, jak to změnit, je mít postoj jako novinář Fiala, prostě na tyto výzvy nereagovat a tím pádem tomu nedávat žádnou váhu.

    Z druhé strany se pak na nás řítí Tomášova žena a spolubojovnice Tamara Klusová, která jede linku soucitného srdce a pozitivních myšlenek s obětmi v Gaze (na ty izraelské stejně jako její manžel zapomněla), aby ihned zařízla první věcný komentář, jenž se jí nabízel v upozornění, že každá mince nejenže má dvě strany, ale celá problematika má samozřejmě mnoho proměnných, mnoho odstínů šedi a velmi složité historické pozadí, které samozřejmě zasahuje do současnosti a utváří dnešní zahraniční politiku jednotlivých států.

    Klusová si na podporu své výzvy uvázala kolem krku šemag, lidově se mu říká palestina.

    Zatímco oni dva, tedy Tamara a Tomáš, o Gaze diskutovat mohou a mají jakési shůry dané právo „otvírat debatu“, oponenti upozorňující na složitý problém a dokonce možnost vytváření informační války jsou Klusovou odmítnuti coby nerovní partneři k debatě.

    Tamara Klusová

    Přitom tito diskutující jsou to stále jejich followeři, kteří jsou nabíráni jejich zásahem, jenž je zvyšován i tím, jak jsou oba validováni firmami a společnostmi, které jim platí za reklamu a „ambasadorství“ jako například Volkswagen, ProfiMed či Biorganica, aby si chudý klikající spotřebitel „žeroucí“ celebritní pel manželů Klusových obstaral výrobek jimi propagovaný za nemalou částku vyplacenou bohatými firmami.

    Tamara Klusová
    Tamara Klusová

    Samotný spotřebitel, který pak u těchto firem utrácí svoje vydělané peníze, je pro tyto firmy pouze nedůležitá osoba, ta žádné výhody, slevy, kódy, vzorky zdarma či ambasadorství nikdy mít nebude, protože nemá ten instagramový zásah jako manželka Tomáše Kluse podporovaná spolupracemi, kdy na jedné straně firmy dnešní doby mají zhovadilou tendenci vychovávat svoje spotřebitele, přičemž jediný správný vztah s nimi má být byznys, nikoliv morálka, a na druhé straně zcela nepokrytě finančně odměňují ty, kteří zneužívají veřejný prostor svými „podněty k diskuzi“ bez sebemenší odpovědnosti za svoje výroky, jejich dosah či dokonce popírání násilí a vynechávání historie.

    Role influencera je dnes nadřazena všem a možná by se debata od toho, jestli v Gaze umírají miminka a v Izraeli ne, mohla dostat k tomu, kdo tento trend vlastně způsobil a jestli a jak tuto svévůli kočírovat.

    Fotogalerie