Brad Pitt vyhrál Oscara a tím by to mohlo skončit. Blábolícím celebritám chyběl Ricky Gervais

Dvaadevadesáté výroční Ceny Akademie naprosto nečekaně ovládl korejský režisér Pon Džun-ho, jenž ovládl se svým filmem Parazit téměř celý ceremoniál, nicméně Oscary mohly skončit hned po první udělené ceně, kterou byl Oscar za nejlepší vedlejší roli. Tu dostal Brad Pitt a mělo to stejný význam, asi jako když v roce 2016 dostal Leonardo DiCaprio Oscara za film Revenant. Naštěstí tady se ještě jedno překvapení konalo.

Zdálo se jako vynikající nápad, tedy alespoň v loňském roce, že Oscary budou bez moderátora, protože se zkrátí jejich předávaní.

Paradoxně se tahle ceremonie bez stálého hostujícího zdá být ještě delší, protože jednak za každými dvěma kategoriemi následuje reklama dlouhá jako týden, jednak tam není nikdo, kdo by celebrity, které si to pletou s prezidentskou kampaní, umravňoval. Dlouhé minuty znásilňují mikrofon historkami a jmény, jimž nikdo nerozumí, nebo hůř, snaží se od něj změnit svět.

Jestli letošním Oscarům něco chybělo, rozhodně to byl Ricky Gervais (58), moderátor Zlatých glóbů, který svým kolegům už jednou řekl, aby přestali obtěžovat publikum.

„Nemůžete přednášet veřejnosti o ničem. Vy nevíte nic o skutečném světě. Jestliže vyhrajete, přijďte nahoru, převezměte si svou malou cenu, poděkujte agentovi a bohu a vypadněte,“ vzkázal jim Gervais během Zlatých glóbů a je škoda, že do Oscarů si to nikdo nestihl zapamatovat.

Bezmála pětihodinová ceremonie se tentokrát velmi nečekaně nesla téměř celá v korejštině, protože Oscary ovládl film Parazit a korejský režisér Pon Džun-ho (50), jenž za něj bral hned čtyři sošky včetně nejlepšího filmu, což se stalo úplně poprvé v historii, že ho vyhrál neanglicky mluvený snímek. A roztomilý Pon si nebyl jistý svou angličtinou, proto musel řeč zkrátit na polovinu, aby se tam vešla ještě tlumočnice.

Korejský režisér Pon Džun-ho ovládl se svým filmem Parazit celé Oscary.

Zmatené historky z pódia

O co méně korejský režisér mluvil, o to více si pak pro sebe vzali prostoru vítězové kategorií nejlepší herec a herečka v hlavní roli, kdy pro Renée Zellweger (50) je to druhý Oscar vůbec, zato Joaquin Phoenix (45) ho už měl dávno dostat buď za vedlejší roli císaře Commoda v dramatu Gladiátor, nebo za hlavní roli Johnnyho Cashe ve snímku Walk the Line, kde si dokonce Cashovy písně sám nazpíval.

Co tehdy Akademie dělala a kam dala oči a uši, to se můžeme jen domnívat, nicméně Phoenix si se svou snoubenkou Ronney Mara přišel pro jistou sošku za Jokera a počastoval nás neskutečně dlouhou řečí o planetě, hodných lidech, rasách a menšinách, dokonce přidal jakousi historku o krávě a mléce a zakončil to osobní zpovědí, že nebýval vždy hodný, aby po umrtvujících minutách konečně skončil a publikum se zvedlo do ovací vestoje spíše z musu, než aby to doopravdy na někoho zapůsobilo.

Joaquin Phoenix si zase neodpustil agitaci o hezčím světě a mluvil o mléce a krávě.

Renée Zellweger si odnášela Oscara za drama Judy a rozhodla se, že když Joaquin, ona taky. Blábolící celebrity vůbec nerespektovaly čas přenosu a trpělivost diváků, přičemž se každý rok mohou stále dokola dočítat, že na jejich světonázory, historky a seznamy cizích jmen není nikdo zvědavý.

Renée Zellweger vyprávěla jakousi zmatenou historku o životních vzorech.

Zdá se tak, že když vyhrál hned v první kategorii Brad Pitt (56) svou sošku za vedlejší roli ve filmu Tenkrát v Hollywoodu, že by Oscary mohly rovnou i tím skončit, protože už se o ničem jiném ani mluvit nebude, jen na Twitteru se řešilo pouze tohle jméno a fakt, že staří kamarádi Brad a Leonardo se konečně dočkali.

Letošní ceny ve znamení muže středních let

Je fakt, že Pittovi se od té doby, co se rozvedl s Angelinou Jolie, jedině daří, přestal s ní hrát v ucajdaných filmech a jako solitér oslňuje veřejnost, která mu fandí jako ještě nikdy předtím. A Oscary byly přesně v tomto znamení, jestli je jedno jméno, které tyto Oscary bude zosobňovat, korejský režisér bohužel dojede na to, že Pitt je momentálně takovým oblíbencem.

Brad Pitt a jeho Oscar

Brad Pitt a Leonardo DiCaprio, dva kamarádi se dvěma Oscary

I když se různí předávající a vystupující snažili o jakousi mentální osvětu v podobě toho, že je takový a makový poměr žen a menšin, což ve skutečnosti diváka vůbec nezajímá, to si jen myslí celebrity, že to někoho zajímá, je pravda, že letošní ceremonie byla ve znamení muže středního věku, neboť mimo korejského režiséra, Brada Pitta a Joaquina Phoenixe, kteří si museli odbýt mnoho dobrých filmů, aby konečně dokázali, že mají talent, doslova šokoval Eminem (47), který se zjevil se svým hitem Lose Yourself zpívaným, respektive rapovaným živě.

Eminem, jenž sám má za skladbu Lose Yourself Oscara, jehož si v roce 2003 nepřevzal a od té doby na nich nikdy nevystupoval, má za sebou život, který by vydal na deset knih. Neznámá také není jeho násilná a drogová minulost a snaha po odvykání vyškrábat se zpět na vrchol, jež se ne úplně podařila, přestože Eminem stále drží rekordy v rychlosti vyřčených slov za minutu.

Eminem svým vystoupením všechny překvapil.

A když letos na Oscarech vystoupil, ta reakce byla adekvátní, a to na obou stranách.

Mladá generace jako Billie Eilish (18) to úplně nepobrala a zpěvačka byla kamerou zachycena s posměšným výrazem, protože Eminem neměl na pódiu tzv. hype mana, tedy muže, který za něj „doříkává“ verše, protože není možné to udýchat. Navíc zlobil zvuk, a tak to vypadalo, že Eminem jaksi „neumí rapovat“.

Ta stará generace ale věděla, o co jde a jak taková vystoupení chodí, hvězdní hosté si užívali jeho song, jako by byli na nejlepším koncertě, zpívali s ním a na konci ho od nich čekal zasloužený potlesk vestoje.

Ostatně u Billie Eilish to nebylo první nepochopení toho večera. Když na pódiu předávaly ceny Kristen Wiig (46) a Maya Rudolph (47), hvězdy pořadu Saturday Night Live, střet generací byl naprosto jasný. Dvě komičky si připravily nadsazené pěvecké číslo a Billie se to zrovna nelíbilo. Přitom její samotné vystoupení k poctě zemřelým hvězdám, kdy zpívala cover písně Yesterday, bylo toho večera rozhodně nejslabší.

Kristen Wiig a Maya Rudolph

Billie Eilish a její reakce na vystoupení dvou komiček

Nic naplat, každý rok se někdo snaží dohnat tabulky rovnoprávnosti, ale v umění jde jen o to, kdo umí lépe a kdo hůře, ne kdo je indián, žena nebo „performer v ženských šatech“.

A letos to zkrátka nejlépe uměli muži, kteří na hřbetě nosí pět křížků.

Vítězové

Film roku: Parazit

Režie: Pon Džun-ho (Parazit)

Mužská hlavní role: Joaquin Phoenix (Joker)

Ženská hlavní role: Renée Zellweger (Judy)

Mužská vedlejší role: Brad Pitt (Tenkrát v Hollywoodu)

Ženská vedlejší role: Laura Dern (Manželská historie)

Mezinárodní film: Parazit

Animovaný film: Toy Story 4: Příběh hraček

Píseň: (I’m Gonna) Love Me Again – Elton John, Bernie Taupin (Rocketman)

Animovaný krátký film: Hair Love

Původní scénář: Pon Džun-ho (Parazit)

Adaptovaný scénář: Jojo Rabbit (Králíček Jojo)

Krátký film: The Neighbors’ Window

Celovečerní dokument: American Factory

Krátkometrážní dokument: Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl) 

Kamera: Roger Deakins (1917)

Střih: Michael McCusker a Andrew Buckland (Le Mans ’66)

Masky a vlasový styling: Kazu Hiro (Bombshell)

Hudba: Hildur Gudnadóttir (Joker)

Vizuální efekty: 1917

Výprava: Tenkrát v Hollywoodu

Kostýmy: Malé ženy

Střih zvuku: Le Mans ’66

Zvuk: 1917

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 2:51 úterý 9. června 2020. Anketa je uzavřena.

  • 61
  • 37
  • 27
  • 27
  • 26
  • 26