Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Šéf české delegace Eurovize Šámal: Je to spíše továrna, není čas na nic. Letos máme nejlepší šanci

    Kryštof Šámal | foto: Eurovision Song Contest

    Kryštof Šámal je hlavní koordinátor týmu, který připravuje a má na starosti českou delegaci na Eurovizi. Letos se do Liverpoolu podívá slovanská dívčí skupina Vesna, která má mít podle předpovědí největší šanci na vítězství. V národním kole zvítězila na začátku února a podle Šámala se přípravy od této chvíle nezastaví. „Lidí v našem týmu je relativně málo, z čehož vyplývá, že je to pro nás obrovské množství práce, a tento rok bylo času hodně málo,“ uvádí Šámal jako příklad náročnosti celé organizace. Na sociálních sítích to od fanoušků Eurovize vypadá jako jeden dlouhý mejdan, ale do něj má Eurovize podle Šámala hodně daleko.

    Jak dlouho trvá se připravit na Eurovizi a co to vlastně za vás obnáší?

    Oficiální soutěžní čas je týden, ale delegace tam pobudou čtrnáct dní. Už dneškem, tedy vyhlášením národního kola, začíná velké množství práce, jelikož jsme povinni odevzdat European Broadcasting Union, která zastřešuje Eurovizi, veškeré materiály do začátku března. Musíme připravit nějaké obrysy pódiového vystoupení, poslat jim i úřednické materiály a následně ke konci března se už rozjíždějí akce organizované fanoušky, tzv. preparties, kde si zvou vytipované umělce, kteří tam mohou vystoupit a udělat si trochu jméno a zvyknout si na atmosféru kolem Eurovize. Jsme v prvním semifinále a zkoušky s EBU máme naplánované na prvního května, tedy koncem dubna letíme do Británie.

    Co se pak děje, když se přiletí na místo určení? Letos bude Eurovize v Liverpoolu.

    Tam už je velmi tvrdý program, který připomíná továrnu. Letos je tam sedmatřicet zemí, každá má jasně daný čas a nikdo nemá moc prostoru se pohybovat mimo určená časová okna, což znamená, že se jedná o práci den za dnem až ke konečnému tříminutovému vystoupení.

    Kdekdo si myslí, že je to spíše dovolená, cestujete po celé Evropě a máte čas si projít města či se někam podívat a večer se jedou párty v hotelu.

    To samozřejmě není pravda, minulý rok jsme v Turíně skoro ani neoslavili postup, jelikož jsme byli v druhém semifinále, měli jsme za sebou čtyři dny ostré vystoupení, pět šest hodin spánku, návrat do arény a stále dokola, nebyl čas na nic. Když jsme v prvním semifinále, jsou tam aspoň dva dny oddychu pro umělce, než vystoupí, tam se dá aspoň trochu postup oslavit, ale Eurovize rozhodně dovolenou nepřipomíná ani trochu. Z města často vidíme jenom okolních deset ulic, kam chodíme nakupovat potraviny. V aréně nebo v hale jsme povinně celé dny a je to dost náročný harmonogram.

    Jak se o vás Eurovize stará? Co si představuji já, v hotelu jsou klasické penze nebo kantýny v arénách.

    Každá delegace si hotely platí sama, v tomto směru nic zaplaceného od nich není. Jsou tam oficiální eventy, kde si člověk může odpočinout, pak je představení města a místní kultury, jelikož myšlenkou Eurovize je propojování národů po druhé světové válce. Ale je to v každé pořadatelské zemi jinak, nějaký stát je bohatší, jiný méně. Některé státy více žijí Eurovizí, takže mají bohatší program, jiné méně a je to více formální.

    A u nás je jasné, kam patříme.

    Náš případ je bohužel opak, ale myslím, že se poslední roky u nás zájem o Eurovizi zvedá a z umělecké sféry se hlásí čím dál více relevantních umělců. Tento rok to byla třeba Markéta Irglová, držitelka Oscara, v minulosti například Ben Cristovao, tedy umělci, u nichž bychom si před pěti lety řekli, že nikdy nepůjdou do Eurovize. Asi pochopili, že to je platforma, která je umělecky a marketingově důležitá. Navíc tým České televize je netlačí do žádné přehnané prezentace, která by jim byla nepříjemná. Snažíme se brát hotové umělce, klidně i začínající, ale musí mít jasnou představu, co chtějí dělat, a nasloucháme jim. Snažíme se jim pomoci se prezentovat, jak oni chtějí, a jejich vystoupení co nejvíce vylepšit a jako tým pomoci s tím, aby jejich nápad byl správně pojatý. Ale rozhodně nemluvíme ani do hudby, ani do výstupu na pódiu.

    Říká se, že Vesna má letos větší šanci, než měl v roce 2018 Mikolas Josef, který sice nevyhrál, ale měl obrovský ohlas na sociálních sítích a lidé se zlobili, že místo něj vyhrála „slepice z Izraele“. Vidíte to stejně, nebo se sociální sítě naprosto liší od toho, jaký je váš profesní zkušený pohled člověka uvnitř?

    Na to je hezké anglické slovo hype, což je vždy pro konkrétního umělce lepší, říkám tomu syndrom plné hospody. Když je nějaká hospoda plná, bez ohledu, jestli jsem do ní chtěl jít, přijde mi, že tam bude zábava a že to tam bude žít. Tím pádem když mnoho lidí současně tvrdí, že toto je nejambicióznější píseň, k tomu do určité míry přispívají a i já věřím, že je zde velká šance uspět, když se nám povede mít vystoupení bez chyby. Jedna věc, která funguje a moc lidí o tom paradoxně neví, je podívat se na sázkařské agentury. Ty každoročně vydávají procentuální šanci pro jednotlivce na vítězství v Eurovizi a jsme nyní nejvýše, co jsme historicky byli. V posledních dnech se pohybujeme mezi čtvrtou a šestou pozicí na celkové vítězství a takto vysoko jsme nebyli ani s Mikolasem.

    Už víte, kdo bude letošním liverpoolským moderátorem?

    Přiznám se, že ne, zatím máme jen první návrhy scénografie, ať víme, jak se bude dát náš projekt adaptovat na eurovizní pódium, ale spousta věcí je ještě tajemstvím.

    Koho napadlo do národního kola „instalovat“ jako moderátora Adama Mišíka? Protože Adam má velmi kladné ohlasy, jeho moderování bylo výborné a angličtina taky. To byl váš nápad?

    Přiznám se, že to byl můj nápad, Adama mám rád a umělecky si ho vážím. On byl dnes trochu špatný z toho, že některé komentáře ho hejtily, ale podle mě je to dobře v tom smyslu, že Adam Mišík je silná a výrazná osobnost, některé lidi bude bavit a ti ostatní, kterým bude vadit, se na něj stejně budou dívat kvůli kritice. Nebude to tedy nudný panák, který bude všem jedno, bude to mít vždy nějakou tvář. Adam je s hudbou svázaný, koketuje s myšlenkou, že by do toho někdy v budoucnu šel, takže mně to dává smysl, že by se měl do eurovizní hry zapojit. Je důležité, aby to dělali lidé, kteří mají k Eurovizi vztah, jelikož pak je to vidět. Jakmile se jen najmou lidi bez ohledu na vztah k projektu, je to odosobněné a diváka to nebaví. Adam má podle mě našlápnuto nejen hudebně, ale i herecky a začíná to být velmi populární a umělecky zajímavá osobnost. Z naší strany proto není špatné udělat zčásti i taktickou volbu a povědomí o Eurovizi u nás posunout o kousek výše a pro mladé lidi z ní udělat zajímavou značku.

    A jak to bude letos s tlumočením? Byli jsme zvyklí, že to dělával Libor Bouček a posléze také Jan Maxián.

    Maličko koketuji s tím, a už jsem to Adamovi také naznačil, že by mě bavilo, kdyby to spolukomentoval. Je ale otázka, jestli bude souhlasit tým, jestli bude mít Adam čas a jestli to bude chtít dělat, ale mně by se to líbilo. Když to komentují dva lidé, kteří jsou klidně na opozitních pozicích, dodává to přenosu i jistou dynamiku. Přenos je dlouhý téměř čtyři hodiny a pro jednoho člověka je to složitější jej utáhnout sám.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 16:27 středa 28. června 2023. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      18
    • Haha
      10
    • Super
      4
    • Sladký
      4
    • Cože
      2
    • Tvl
      2