Jaromír Hanzlík & Jiří Adamec: Miliony proletěly komínem! Dopadnou jako Pomeje?

Měla to být pohodová letní komedie, postupem času se ale proměnila spíše v horor, který by nechtěl zažít nikdo z nás. Řeč je o snímku Léto s gentlemanem, který svým tvůrcům nepřinesl nejenom slávu, ale jak to tak vypadá, ani zisk. Jenom velkou spoustu dluhů...

Ševče, drž se svého kopyta – tomuto vousatému přísloví by měli na sto procent věřit nejspíš všichni umělci. Jak se totiž pustí mimo svou profesní škatulku, například na pole podnikání, končí to nezřídka finanční pohromou.

Vzpomeňme například na nepovedené podnikání Romana Skamene, Václava Vydry nebo třeba Martina Zounara. Podobné to bývá i v okamžiku, kdy se čeští umělci pustí do produkování filmových děl. Své by o tom mohl vyprávět třeba Martin Dejdar, to, jak dopadl Jiří Pomeje se svým romantickým rádoby velkofilmem Andělská tvář, snad netřeba detailněji připomínat.

V současnosti se hraje o další dvě jména, která by se měla zařadit po bok neúspěšných producentů z řad umělců. Jsou jimi režisér Jiří Adamec (71) a herec Jaromír Hanzlík (71). Dva kamarádi, které na sklonku jejich profesních životů svedl dohromady film Léto s gentlemanem, v němž se vedle ztvárnění hlavní role a režisérského vedení ujali i role producentů.

Jaromír Hanzlík s Alenou Antalovou ve filmu Léto s gentlemanem

Jaromír Hanzlík s Alenou Antalovou ve filmu Léto s gentlemanem

Prvotina pro oba hlavní tvůrce

Letní romantická komedie láká do kina na touhu po svobodě, pozdní lásku a naději. Snímek, jenž na první pohled těží z oblíbenosti legendární komedie Léto s kovbojem z roku 1976 s Hanzlíkem v titulní roli, vypráví příběh o ženě, která tráví se svým manželem každé léto v chatové oblasti pár desítek kilometrů za Prahou. Jsou svoji už snad celou věčnost, takže jejich manželství sklouzlo, jak to tak bývá, do rutiny a stereotypu. V tom přichází na scénu muž jménem Artur – elegantní, šarmantní gentleman. Mezi Arturem a Annou přeskočí jiskra. Anna zažívá pocity již dlouho nepoznané. Artur je galantní a zahrnuje ji pozorností. Anna s ním čím dál častěji uniká své životní realitě vstříc romantickým výletům a zážitkům…

Dlužno podotknout, že tato úsměvná letní romance je scenáristickou prvotinou Jaromíra Hanzlíka, který zároveň ztvárnil Artura. A zatímco Hanzlík poprvé v životě napsal scénář, Adamec poprvé v životě režíroval něco pro filmové plátno. No, a úplně poprvé v životě oba pánové něco producentsky zaštiťovali.

Jaromír Hanzlík by jel kamkoli.

Jaromír Hanzlík by jel kamkoli, ale není už za co.

Strategický finanční partner odešel

Ještě předtím než padla první klapka, bylo jasné, že bez pořádné finanční injekce se film vůbec nezačne natáčet. Z projektu totiž ještě před natáčením odešel důležitý sponzor. Chvíli to vypadalo, že producenti budou mít náhradního partnera, ale jednání se zadrhla, a natáčení proto muselo začít s nižším rozpočtem, než bylo v plánu.

„Mělo by být celkem 18 natáčecích dnů, což je na celovečerní film poměrně málo. Ale samozřejmě vše se odvíjí od takového trapného detailu, jako jsou peníze, takže na více než 18 dnů peníze nejsou, a tak se musíme do těch 18 dnů vejít,“ prohlásil před rokem režisér Adamec.

Problém byl v tom, že původně bylo naplánováno více natáčecích dní, tudíž i více času na různé přetáčky, pilování scén atd. Otázkou zůstává, zda by sice slušný televizní, avšak filmem nepolíbený Adamec dokázal vymáčknout ze scénáře a herců víc, kdyby měl k dispozici nějaké ty dny navíc.

Oba pánové nakonec dorovnávali rozpočet, který se u podobných filmů pohybuje kolem dvaceti milionů, z vlastní kapsy. „Myslím, že něco k 19 milionům. Ale to ví přesně naše produkce,“ odpověděl režisér Adamec Rytmu života na přímou otázku týkající se celkových nákladů. Podle vlastních slov se navíc kvůli dofinancování natáčení sám zadlužil.

Jaromír Hanzlík ve filmu Léto s gentlemanem

Jaromír Hanzlík ve filmu Léto s gentlemanem

„Peníze, které jsem vložil do filmu já, jsem v tom čase osobně neměl, půjčil jsem si od mnohem bohatšího kamaráda, podnikatele, tři miliony korun. Později jsem prodal svoji nemovitost v Praze na Hanspaulce, takže dluhy už nemám,“ napsal nám Adamec, toho času pobývající na Floridě.

Jaromír Hanzlík pro jistotu na zaslané otázky neodpověděl vůbec. Před rokem, v době, kdy s médii komunikoval ve snaze snímek propagovat, ale své finanční angažmá potvrzoval následujícími slovy. „My jsme pouze dorovnávali rozpočet, ve kterém nám chybělo, řekněme, šest milionů korun. Když jsem ty peníze chtěl přinést do rozpočtu filmu, tak jsem je doma neměl. Ale měl jsem několik možností, kde jsem ty peníze mohl získat, také jsem si je půjčil a do toho filmu jsem je rád dal,“ svěřil se tehdy týdeníku Sedmička.

Oba pánové jsou tak nyní jako na trní, zda se filmu podaří překlenout magickou hranici mezi prodělkem a výdělkem, anebo jim nakonec zbudou jen oči pro pláč. Adamcova rodina na ulici určitě nezůstane, vyděláno má už z minulosti dost, s produkováním ale podle vlastních slov skončil. 

„Žádné podobné dobrodružství ‚za vlastní‘ už nechystám. Jedna zkušenost mi bohatě stačila,“ svěřil se Rytmu života režisér, který má na svém kontě seriály jako Zkoušky z dospělosti, Sanitka, Rodáci nebo Pojišťovna štěstí.

Na zisk zatím čekají marně

K pořádnému prodělku nakonec téměř jistě dojde, protože Léto s gentlemanem opravdu žádný velký trhák není. Jak se podařilo Rytmu života zjistit, snímek prozatím v kinech navštívilo kolem 90 tisíc platících návštěvníků a na vstupném tak dosud vydělal něco pod 10 milionů korun. Pokud se z této částky odečtou distribuční poplatky, všem producentům půjde k výplatě něco pod 5 milionů. A to je vzhledem k rozpočtu zoufale málo!

Jaromír Hanzlík a Jiří Adamec probírají tajemství úspěchu.

Jaromír Hanzlík a Jiří Adamec probírají tajemství neúspěchu?

Jaké jsou podle Adamce příčiny takového propadáku?

„Důvodů je několik. Zaprvé jsme šli s filmem do kin v době, kdy v něm řádil jiný český film, veleúspěšná komedie pro všechny věkové skupiny. My jsme natočili film jen pro jistou konkrétní cílovou skupinu diváků, kteří mají odžitý kus života a jenom proto mohli našemu filmu rozumět. A mohl je bavit. Tím jsme se ovšem zřekli největšího počtu potenciálních diváků, kteří chodí do kina s colou a popcornem. Navíc naši diváci, cca 45+, do kina prakticky nechodí nebo velmi málo a většinou si na český film počkají, až se bude vysílat v televizi. Schody našemu filmu namydlila i ‚odborná‘ kritika… A mohl bych v handicapech pro úspěch našeho filmu v kinech i pokračovat,“ vysvětloval Rytmu života režisér.

Takže si to shrňme: konkurence, špatná cílová skupina, líní diváci, chybět samozřejmě nesmí ani odborná kritika, jak jinak než v uvozovkách. Kritici totiž mohou za drtivou většinu filmařských neúspěchů u nás, soudě dle slov tvůrců. To, že na filmové databázi ČSFD snímek obdržel od diváků (diváků, nikoli profesionálních kritiků!) pouhých 29 %, nejspíš o ničem nesvědčí. Diváci tomu totiž určitě nerozumějí…

Špatná návštěvnost v kinech je také důvodem, proč se objeví DVD s filmem už v září v obchodech. To předznamenává i brzké promítání v některé ze soukromých televizí. Ani to ale určitě nezalepí gigantickou díru v rozpočtech obou producentů. Těm to ale nejspíš nevadí, sypání peněz do neúspěšného filmu je pro ně podle Adamce asi koníčkem. 

„Možná vás a vaše čtenáře překvapí, že ani já, ani Jaromír jsme tenhle film nedělali proto, abychom na něm zbohatli. Ale ani prodělat jsme nechtěli...,“ svěřil se nám na závěr režisér a producent v jedné osobě.

Fotogalerie

Komentáře

Mohlo by vás zajímat