Milan Knížák kritizuje 300 uprchlíků na člunu: „Aj Wej-wej je pozér a chce být slavný“

  •   18:46
  • diskuse

Knížák dává od kauzy ruce pryč, on za to prý nemůže. | foto: Profimedia.cz

Na 300 uprchlíků, kteří přijeli na nafukovacím člunu a našli dočasné útočiště v Česku, získá dočasné přístřeší v pražské Národní galerii. Nejedná se však o skutečné lidi, ale o mohutnou plastiku světoznámého čínského výtvarníka Aj Wej-weje. Jeho nejnovější počin se však shledává se značnou kritikou ze strany dalších umělců, především pak profesora Milana Knížáka.

Sochu sestávající z mohutného člunu a tří stovek černých postav bez tváře, uvedl její autor Aj Wej-wej slovy: „Není žádná uprchlická krize, jen krize lidstva. Při současném přístupu k uprchlíkům ztrácíme své hodnoty. Západ totálně selhává.“ Jsou to slova člověka, který tuší, o čem mluví - sám strávil řadu let ve vyhnanství, nejprve v Číně a poté v USA.



Také v současnosti žije mimo svou domovinu, pobývá převážně v německu. Mohutná skulptura, která bude zavěšena pod stropem pražské Národní galerie, je trnem v oku mnoha českým umělcům, kupříkladu bývalému řediteli galerie Milanu Knížákovi.

„Aj Wej-wej je problematická postava. Své dílo vybudoval v komunistické Číně, kde prý byl i členem ústředního výboru komunistické strany. Když na Západě zjistil, že Čína není v módě a že frčí intelektuální levice podporující vše nestandardní, dostal se do problémů s vlastní zemí. To, že mu byl nakonec vrácen pas, svědčí o tom, že se s nimi nějak domluvil. Dobře známe z totality tento druh domluv. Zkrátka, Aj Wej-wej dělá všechno pro to, aby byl slavný a bohatý,“ uvedl známý výtvarník.

Současný ředitel Národní galerie Jiří Fajt naopak čínského tvůrce považuje za nejpopulárnějšího světového umělce, což je poněkud odvážné tvrzení, které sklidilo mnoho kritiky.

„Nevím, kdo může stanovit, který výtvarník je nejpopulárnější? Navíc populárnost je pofidérní měřítko a v umění už vůbec neplatí,“ uvedl profesor Knížák.

Fajtovi vyčetl Milan Knížák také to, že přiváží do Čech velké množství zahraničních umělců a jejich děl, zatímco vyhledávání nových talentů na domácím poli, což by měl být hlavní úkol Národní galerie, spíše pokulhává. Skoro to vypadá, jako by Jiřímu Fajtovi šlo jen o peníze, nechal se slyšet kontroverzní umělec.

A jak se bizarní nafukovací objekt z černé gumy líbí vám?

Fotogalerie



Ohodnoťte článek

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 18:46 14. července 2017. Anketa je uzavřena.

  • Super
    25
  • Trapas
    21
  • Cože
    11
  • Sladký
    11
  • Tvl
    11
  • Haha
    8


Komentáře