Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Objev nové soustavy hýbe světem: 4 důvody, proč je tato událost pro lidstvo zásadní

• NASA oznámila objev nové sluneční soustavy
    • Komplex sedmi planet se nachází jen 40 světelných let od Slunce
    • Soustava obíhá kolem chladného červeného trpaslíka
    • Hvězda soustavy nese jméno TRAPPIST-1

Nově objevená sluneční soustava TRAPPIST-1 | foto: Profimedia.cz

Objevení nové sluneční soustavy, navíc v tolik těsné blízkosti Země, představuje pro vědecký svět velmi významný objev. Důvodů, proč se jedná o fascinující zjištění, je hned několik!

1. Nově objevené planety mohou leccos napovědět o vývoji Země

Tři z nově objevených planet se nachází v takzvané „obyvatelné zóně“. Svou velikostí a teplotou se podobají Zemi a existuje i poměrně pravděpodobná možnost, že se na nich vyskytuje voda v kapalném stavu. Podle vědců by tam mohly být dokonce skutečné oceány! Planety se však mohou nacházet ve zcela jiném stupni vývoje, než naše mateřská Země, mohly by tak mnohé napovědět o tom, jak mohly ve skutečnosti vypadat podmínky v dávné minulosti, nebo naopak to, kam naše planeta směřuje do budoucna!

2. Existuje pravděpodobnost, že na planetách je možný život

Nikdo asi nečeká, že tak blízko země se vyskytuje jiná myslící a rozvinutá civilizace (ačkoli mnozí milovníci vědeckofantastických teorií by tím byli jistě potěšeni), ale určité formy života by se na nově objevených planetých vyskytovat mohly. Již v minulosti bylo potvrzeno, že ve vesmíru se vyskytují rozličné druhy bakterií. Nyní jsou ale podmínky pro potenciální život tak dobré, že vědci tajně doufají v nějaké komplikovanější formy života. Jestli tomu tak skutečně je, je však zatím ještě opravdu doslova ve hvězdách.

3. V daleké budoucnosti by mohlo dojít k osídlení planet

40 světelných let je pro lidský život ještě stále nepřekonatelná vzdálenost. Pokud by však došlo k objevu technologie, která by cestování na obrovské vzdálenosti umožnila, bylo by v budoucnu možné takové planety osídlit, nebo je využít jako prostor pro pěstování zemědělských plodin, pokud by již Země nebyla schopná své obyvatelstvo uživit. Pochopitelně, že je tato myšlenka (alespoň prozatím) čiré sci-fi, ale zní to hezky, ne?

4. Nález dává naději, že podobných planet existuje víc

TRAPPIST-1 je prvním systémem tohoto typu, který se podařilo najít. Když ale existuje jeden, dost možná jich v Mléčné dráze bude víc, myslí si vědci, což by bylo jistě úžasné ze všech výše zmiňovaných důvodů. Navíc pomalu vznikají přístroje, které pátrání po planetách podobných Zemi usnadní. To by mohlo bádání v tomto směru významně posunout!

Čtenáři hlasovali do 11:31 pátek 23. června 2017. Anketa je uzavřena.