Za pád Trojské lávky mohl její dlouhodobě špatný stav o kterém už před lety informovala ve zprávě Technická správa komunikací.
Přesto zůstal most otevřen. K pádu mohly přispět i teploty pod nulou. Trojská lávka byla dynamicky namáhaná konstrukce, navíc lávka je zavěšená, takže chvění a dynamické účinky od chůze lidí přispívají k vyšším rizikům.
Trojská lávka přes Vltavu sloužila výhradně pro chodce a cyklisty. Lávku také využívali návštěvníci pražské zoo.
Předtím stál na jejím místě od roku 1976 provizorní pontonový most. První komplikace nastaly už v roce 1977, kdy se utrhla jeřábová loď a lávku poškodila. V létě 1981 most definitivně strhla povodeň.
Stavbu nové Trojské lávky projektoval uznávaný profesor Jiří Stráský, jeden z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí. Jeho návrh vyhrál v konkurenci dalších deseti a lávka byla slavnostně otevřená 7. července 1984. Byla celkem 256 metrů dlouhá a 3,8 metru široká. Otevřena byla v červenci roku 1984.
Při zatěžkávací zkoušce na ní bylo podle dobových informací 36 nákladních vozidel o celkové hmotnosti 200 tun.
První generální opravy se dočkala mezi lety 1998–1999. V roce 2002 přečkala velké povodně, i když přes ni tehdy tekla voda. „Bylo jasné, že nevydrží třeba dalších dvacet let. Měření sloužila k tomu, aby se ukázalo, jak na tom lávka opravdu je a zda je možné povolit její užívání,“ řekl starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL).
Už od roku 2009 věděla TSK o tom, že přepínací lana na Trojské lávce jsou výrazně oslabena. O zhoršujícím se stavu lávky se vědělo. Poslední průzkum lávky provedli experti podle Krnáčové skutečně v letošním roce. „Nesignalizoval, že by mělo dojít k takovéto nešťastné události,“ řekla Radiožurnálu primátorka.
Lávka se zlomila na několik kusů. Část leží na cyklostezce a část v řece. Při pádu lávky byli zraněni čtyři lidé, z toho dva těžce. Nejhůře dopadl senior, který byl uveden do umělého spánku.
Je možná štěstí v neštěstí, že se lávka zřítila v tomto období, kdy není tolik frekventovaná jako například v létě. Lidé na sociálních sítích sdílejí svoje pocity po pádu oblíbené lávky. „Na tu lávku jsem chodil od roku 1985 jako dítě, jezdili jsme po ní na kole. Vždy se výrazně houpala, zejména vertikálně. Bavilo nás to. Ta stavba neměla být používána. Jako malého kluka mě napadlo, že se musí rozlomit,“ sdílí svoje zkušenosti Jan B.
V posledních letech lávku využívali zejména cyklisté, a to i v chladnějším počasí. „Můj otec přes tu lávku jel na kole 20 minut před pádem... díkybohu,“ oddechl si v diskuzi jiný uživatel.
Zřícenou lávku by měla dočasně nahradit provizorní konstrukce. Stavba ale může trvat týdny až měsíce. V nejbližších dnech by tak měl na místě začít fungovat přívoz. Most byl hojně využíván zejména lidmi mířícími do pražské zoologické zahrady.
Fotogalerie |