„Od října si budete moci půjčovat sdílená kola na 15 minut bezplatně! Kdykoliv a libovolně opakovaně. Bude k tomu stačit jen Lítačka s alespoň měsíčním kuponem!“ oznámil svůj velký plán Zdeněk Hřib na sociální síti poté, co na filmovém festivalu v Karlových Varech načerpal síly.
„S náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem se inspirujeme u moderních zahraničních měst, kde jsou často kola užitečným doplňkem systému městské dopravy. Tak proč to nezkusit také v Praze?“ ptá se pražský primátor, jenž nabyl dojmu, že právě to je trefou do černého. Že právě více kol vyřeší dlouholeté problémy s dopravou, které metropoli sužují.
„Vždyť na střední a krátké vzdálenosti je kolo nejefektivnějším způsobem dopravy. Obzvlášť když si ho jen půjčíte na cestu, pak zas v místě dojezdu zaparkujete pro někoho jiného, dál nemusíte nic řešit,“ adoruje sdílená kola Hřib, který na kolech postavil předvolební kampaň a vlastně i uplynulé čtyři roky, co byl ve funkci. Stejnou pozornost bohužel nevěnoval ostatním věcem.
Po Praze se tak kromě koloběžek budou povalovat i růžová kola, zatímco se na dostavbě městského okruhu ani nekoplo a například na Barrandovském mostě budou následující čtyři roky probíhat opravy. To lidé nové pruhy pro cyklisty o to víc ocení.
„Kola přijdou vhod, například když se potřebujete dostat na nedalekou zastávku MHD nebo jen kousek popojet po městě, kam je potřeba. Nehledě na to, že se člověk alespoň protáhne,“ mne si ruce primátor, který má pocit, že to zase skvěle vymyslel.
Bohužel zcela ignoruje fakt, že Praha není Berlín, Amsterdam, Brusel ani Kodaň. Geografické podmínky a reliéf české metropole jsou na hony vzdálené rovinatým velkoměstům, jež Hřib neustále dává za příklad coby cyklistické velmoci.
Marně bychom tu hledali široké bulváry a ulice, kam se cyklostezky bez problémů „vmezeří“. Stejně beznadějné je to i s místem na parkování a „uskladnění“ kol v rámci centra Prahy. Už u koloběžek se ukázalo, že lidé tu nejsou tak ukáznění, aby parkovali s ohledem na ostatní, stroje se povalují všude možně a brání už tak hustému provozu.
Nehledě na fakt, že za těch 15 minut toho člověk moc nestihne. Záchranáři a zdravotníci se jistě „těší“ na to, kolik úrazů přibude, až si na ona kola sednou sváteční cyklisté s nulovou koordinací těla, zato s nenulovou hladinou alkoholu v krvi. To zase hodně „ocení“ motoristé a dopravní policisté.
Primátor hlavního města o sobě rád prohlašuje, že je vidlákem ze Slavičína. A my mu nemůžeme než dát za pravdu...
Fotogalerie |