Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Zaoceánské lodě otravují vzduch ve městech víc než auta: Budou mít výletníci utrum?

    Městům dochází s velkými loděmi trpělivost a plánují regulaci. | foto: Profimedia.cz

    Většina představitelů měst aktuálně brojí hlavně proti automobilové dopravě coby největšímu znečišťovateli ovzduší, obyvatelům přístavních měst ale mnohem víc než vozy otravují vzduch velké zaoceánské lodě plné výletníků. Rozdíl je tak markantní, že z něj spadla brada i odborníkům. Na vině je hlavně nekvalitní složení paliva obřích plavidel.

    Například společnost Carnival Corporation, největší provozovatel výletních lodí, vypustila za rok 2017 desetkrát víc oxidů síry než všech 260 milionů osobních aut v Evropě. Uvedla to organizace Transport & Environment, která měla za cíl změřit emise v lodní dopravě.

    Nejvíc to podle organizace Transport & Environment odnáší ovzduší v zemích, které jsou oblíbenými cíli obřích výletních lodí. Jde o hlavně o Španělsko, Itálii, Řecko, Francii a Norsko. Nejhorší vzduch odborníci naměřili v těchto přístavech: Barcelona, Palma de Mallorca a Benátky, poté Civitavecchia a Southampton.

    V Barceloně 105 kotvících lodí za rok 2017 vypustilo do ovzduší úctyhodných 33 tun oxidů síry. Naproti tomu 560 tisíc aut na tamních silnicích má na svědomí 6 tun. V Benátkách, kde nedávno jedna z lodí havarovala a obyvatelé vyšli protestovat proti plavidlům do ulice, je rozdíl ještě větší. Proti 27 tunám z komínů 68 lodí stojí „pouhá“ tuna z výfuků 110 tisíc osobních aut.

    Za nepříznivou situaci může hlavně nekvalitní palivo. Lodě spalují ty nejšpinavější frakce ropy, které jsou mimo jiné bohaté na síru. V Evropě se smí do lodí používat palivo s podílem až 3,5 procenta síry, zatímco pro benzín a naftu do aut je předepsaná nula. 

    „Je paradoxní, že města volají po zákazu naftových aut a přitom si do svých přístavů pouštějí lodě, které vypouštějí tuny škodlivých látek. Tento přístup poškozuje zdraví obyvatel měst i pasažérů lodí,“ komentoval výsledky studie Faig Abbasov z organizace Transport & Environment.

    Lodní komíny mají problém i s oxidy dusíku. Ve francouzském Marseille u 57 kotvících lodí naměřili oxidy dusíku odpovídající čtvrtině tamního vozového parku čítajícího 340 tisíc osobních aut. Poměr v méně obydlených přímořských oblastech, například v Norsku, Dánsku, Řecku, Chorvatsku a na Maltě, je ještě mnohem horší, oxidy dusíku z lodí jsou na úrovni silničního provozu na pobřeží.

    Organizace Transport & Environment navrhla radikální krok. Tím je zavedení bezemisních přístavů, kde budou stojící lodě muset mít vypnuté motory a jejich palubní spotřeba energie bude pokryta z baterií.

    Blíž realitě je návrh rozšířit stávající nízkoemisní zónu ze Severního a Baltského moře na všechny vody kolem Evropy. 

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 16:27 úterý 5. listopadu 2019. Anketa je uzavřena.

    • Tvl
      10
    • Super
      9
    • Haha
      8
    • Cože
      8
    • Trapas
      8
    • Sladký
      7