Například společnost Carnival Corporation, největší provozovatel výletních lodí, vypustila za rok 2017 desetkrát víc oxidů síry než všech 260 milionů osobních aut v Evropě. Uvedla to organizace Transport & Environment, která měla za cíl změřit emise v lodní dopravě.
Nejvíc to podle organizace Transport & Environment odnáší ovzduší v zemích, které jsou oblíbenými cíli obřích výletních lodí. Jde o hlavně o Španělsko, Itálii, Řecko, Francii a Norsko. Nejhorší vzduch odborníci naměřili v těchto přístavech: Barcelona, Palma de Mallorca a Benátky, poté Civitavecchia a Southampton.
V Barceloně 105 kotvících lodí za rok 2017 vypustilo do ovzduší úctyhodných 33 tun oxidů síry. Naproti tomu 560 tisíc aut na tamních silnicích má na svědomí 6 tun. V Benátkách, kde nedávno jedna z lodí havarovala a obyvatelé vyšli protestovat proti plavidlům do ulice, je rozdíl ještě větší. Proti 27 tunám z komínů 68 lodí stojí „pouhá“ tuna z výfuků 110 tisíc osobních aut.
Za nepříznivou situaci může hlavně nekvalitní palivo. Lodě spalují ty nejšpinavější frakce ropy, které jsou mimo jiné bohaté na síru. V Evropě se smí do lodí používat palivo s podílem až 3,5 procenta síry, zatímco pro benzín a naftu do aut je předepsaná nula.
„Je paradoxní, že města volají po zákazu naftových aut a přitom si do svých přístavů pouštějí lodě, které vypouštějí tuny škodlivých látek. Tento přístup poškozuje zdraví obyvatel měst i pasažérů lodí,“ komentoval výsledky studie Faig Abbasov z organizace Transport & Environment.
Lodní komíny mají problém i s oxidy dusíku. Ve francouzském Marseille u 57 kotvících lodí naměřili oxidy dusíku odpovídající čtvrtině tamního vozového parku čítajícího 340 tisíc osobních aut. Poměr v méně obydlených přímořských oblastech, například v Norsku, Dánsku, Řecku, Chorvatsku a na Maltě, je ještě mnohem horší, oxidy dusíku z lodí jsou na úrovni silničního provozu na pobřeží.
Organizace Transport & Environment navrhla radikální krok. Tím je zavedení bezemisních přístavů, kde budou stojící lodě muset mít vypnuté motory a jejich palubní spotřeba energie bude pokryta z baterií.
Blíž realitě je návrh rozšířit stávající nízkoemisní zónu ze Severního a Baltského moře na všechny vody kolem Evropy.
Fotogalerie |