Úterý 12. listopadu 2024, svátek má Benedikt
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Zánovní auta jsou volbou rozumu. Největší ztrátu hodnoty odepíše už první majitel

    Škoda Kamiq vám ostudu rozhodně neudělá. Ve městě ani mimo něj. | foto: Archiv

    Mezi značkami vládne Škoda, ale největší úspora je v segmentu prémiových aut. Největší část své hodnoty totiž ztratí hned po opuštění tepla autosalonu a během prvních let provozu.

    U aut do tří let stáří, a s nájezdem do 50 tisíc kilometrů, se průměrná úspora oproti novém vozu pohybuje okolo 22 procent, nebo průměrných 132 700 korun oproti ceníkové ceně. Vyplývá to z analýzy společnosti Mototechna, která se na zánovní vozy specializuje.

    „Za téměř osm let, kdy pod značkou Mototechna prodáváme zánovní auta, je vidět každoroční nárůst počtu prodaných kusů. Češi, ale Slováci jsou si velmi dobře vědomi toho, že pořízení zcela nového auta není dobrá investice. Nejmarkantnější propad ceny je vidět u luxusních aut, která během prvních tří let dokážou ztratit i přes 60 procent své původní hodnoty,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AURES Holdings, pod kterou Mototechna spadá. 

    „Auta do tří let stáří a padesáti tisíc najetých kilometrů bývají v bezvadném technickém stavu a mnohdy ještě voní novotou. Například v našich autocentrech je 67 procent těchto aut stále v tovární záruce, což je pro velkou část zákazníků jeden z klíčových faktorů. Dalším je okamžitá dostupnost bez nutnosti čekat i několik měsíců, než auto sjede z výrobní linky,“ doplňuje Vaněček.

    Stejně jako na trhu nových aut i na sekundárním trhu jsou nejprodávanější mladoboleslavské škodovky, kterých se prodá téměř 38 procent. Oproti loňskému roku narostl jejich podíl o 3,37 procenta. Největší zájem je tradičně o model Fabia, kterého se letos prodalo přes 13 procent ze všech zánovních ojetin (v roce 2019 téměř 9 procent). 

    Druhé místo drží Octavia s tržním podílem téměř 5 procent (v roce 2019 to bylo přes 7 procent). Ještě v loňském roce držela třetí příčku Škoda Rapid s téměř 11 procenty. Tu ale v letošním roce sesadily z třetí příčky stále oblíbenější škodovky kategorie SUV, které se na sekundární trh začaly ve větší míře dostávat právě letos. Kodiaq a Karoq tak letos tvoří přes 8 procent prodaných vozů.

    Mezi pohonnými jednotkami jednoznačně dominují benzínové agregáty, které tvoří přes 82 procent prodejů. Dieselových motorizací se prodává 14,5 procenta a zbytek se dělí mezi alternativní pohony. Hybridní motory a elektromotory najdeme ve 2,5 procenta vozů. Zbylé procento jsou vozy na plynná paliva. 

    Nejprodávanější barva je bílá (27 procent), následuje šedá (17 procent) a první trojku uzavírají vozy modré barvy (16 procent). I přesto, že nejprodávanější jsou SUV (téměř 36 procent, meziroční nárůst přes 7 procentních bodů), pohon všech kol má pouze 11,5 procenta prodaných aut (meziroční nárůst o 2,5 procentního bodu). 

    Většina zánovních aut je vybavena manuální převodovkou (73 procent), ale je vidět, že automatické převodovky začínají zákazníky zajímat (meziroční nárůst o 7,5 procentního bodu). 

    Téměř 60 procent aut se prodá za cenu do 400 tisíc korun, 35 procent od 400 tisíc do 800 tisíc korun a 5 procent tuto hranici ještě překročí.

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 20:08 úterý 6. října 2020. Anketa je uzavřena.

    • Super
      42
    • Trapas
      34
    • Haha
      24
    • Tvl
      24
    • Cože
      21
    • Sladký
      20