Podoba pražské městské hromadné dopravy se bude měnit. Barvy, na něž si už Pražané za desítky let zvykli, vezmou za své a vozy se zcela promění. Řeklo by se, že takto výrazný krok bude podléhat výběrovému řízení, které bude hledat ten nejlepší projekt. Jenže všechno je jinak, vítěze už vedení města zná a zbývá jen vše posvětit Radou hlavního města Prahy.
Kauza přichází jen krátce poté, co se zastupitelé hádali kvůli absenci výběrového řízení v hodnotě více než čtrnáct miliard korun. Teď se situace opakuje.
„Nedávno jsme upozornili, že 23. prosince 2019 představenstvo Dopravního podniku Praha podepsalo netransparentně z ruky zakázku na servis vozů metra za patnáct miliard. Neprůhledné zadávání zakázek spojené s pražskou MHD ale pokračuje. Primátor Hřib a radní Scheinherr se v tichosti chystají zásadně změnit barevnost pražských tramvají a autobusů. Schválili uzavřenou soutěž na nový vizuální styl MHD, jejího vítěze a podobu vítězného návrhu ale stále tají,“ rozčílila se na zastupitelstvu předsedkyně pražských zastupitelů ODS Alexandra Udženija.
ODS kritizuje také to, že půjde o zbytečné plýtvání penězi, kdy za stovky milionů korun dostanou Pražané jen nový vzhled, ale fungování a komfort v MHD se nijak nezmění.
„V uzavřeném řízení bylo napřímo osloveno pouze pět grafických studií. Není jasné, kdo a podle jakého klíče tyto firmy vybral a proč neproběhlo otevřené výběrové řízení. (...) Dovedu si představit lepší využití takových prostředků pro Pražany, třeba k náboru chybějících řidičů a zvýšení komfortu pro cestující. Před volbami se to z úst pirátských zastupitelů jen hemžilo transparentností, ale po volbách skutek utek,“ vzkázala Udženija vedení města.
Adam Scheinherr z pozice náměstka primátora pro dopravu však odmítl, že by se jednalo o netransparentní projekt. „Je to soutěž vyzvaných účastníků. Ti byli vybráni nezávislou odbornou komisí, která je složena z odborníků na design,“ hájil postup Scheinherr, který navíc uvedl, že soutěž nebyla uzavřena, proto nejsou oznámeny ani výsledky.
Následně však náměstek primátora přiznal, že vítěz byl již vybrán a schází pouze odsouhlasení radou.
Návrhy vybírala společnost Czech Design, která se podílela také na hledání loga pro Prahu 3. To se u Pražanů setkalo s velmi rozporuplnými reakcemi.
„Podívala jsem se na Czech Design, to jsou ti stejní, kteří pomáhali Praze s logem. Jestli je to tak, bude o zábavu postaráno,“ dodala Udženija.
Nový vzhled MHD může město stát stovky milionů, které by se musely dát především do přestříkání všech tramvají a autobusů.
Scheinherr oznámil, že změna nebude stát Prahu nic, protože se vozy budou lakovat až ve chvíli, kdy to bude nutné. Mají se Pražané připravit na to, že následující roky budou po městě jezdit různobarevné soupravy? A pokud se na ono přelakování žádným způsobem nespěchá, proč nebylo vypsáno řádné výběrové řízení, o němž by věděli všichni?
Zdeněk Hřib se k celé otázce nevyjadřoval a nechal za sebe mluvit svého náměstka. Během vyhrocené debaty však žil jeho facebookový účet, kde přibyla fotografie z víkendového Comic-Conu. Primátor vtipkoval, že právě probíhá „oslava demokracie“.
Ne všichni však ocenili primátorův smysl pro humor.
„Bože. Místo sociálních sítí a svého PR řešte problémy Prahy. A nevymýšlejte argumenty typu ‚my už stavíme metro D‘, když ještě nemáte ani hotový průzkum,“ vzkázal primátorovi Ivan Dachs Hladík a překvapivě se mu od něj dočkalo obsáhlé odpovědi.
Hřib ovšem v tu chvíli vedl zasedání zastupitelstva, které bylo vysíláno online. Pražané se tak mohli přesvědčit, že odpovědi na své otázky dostávají sice primátorovým jménem, ale píší je za něj jeho poradci.
Fotogalerie |