Pondělí 12. dubna 2021, svátek má Julius
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • jít naiDNES.cz

    Koukalová & Konečný: Přestaňte přeceňovat influencery, neumí víc než selfíčko a prsty do véčka

    Celá tato kauza o jedné očkovací zakázce na TikToku je jenom generační střet, kdy čtyřicátníci se můžou zbláznit, že se mělo utratit půl milion na síti, kde se předvádějí trubky, a konkurenční „influenceři“ to kritizují jen proto, že by chtěli být na místě těch prvních. A děti? Tedy ti, které měla zakázka oslovit? K těm se to vůbec nedostalo a vědí o kampani jen proto, že Anna Šulcová a Jakub Gulab dostali naloženo.

    Pokud jste čtyřicátník a chcete si udělat legraci z Babiše a kopat do vlády, o. k., s tím nemáme problém, ale tento článek asi dál nečtěte, protože úplně pro vás nebude. Ten je hlavně o přecenění významu lidí, kteří si říkají influenceři, ale vlastně jsou to jen mluvící a fotící se hlavy bez jediného mandátu jakkoliv ovlivňovat společnost. Naše generace se na ně dívá skrze prsty, protože tito lidé se o nic nezasloužili, a zároveň jak o jejich povrchním světě nic bližšího vědět nechceme, začínáme je extrémně přeceňovat.

    To bylo nejvíc poznat teď, když se měla rozběhnout kampaň pod Úřadem vlády na podporu očkování, v níž Anna Šulcová a Jakub Gulab skončili dřív, než začali. Zadavatelé vesměs šermují s čísly a jako argument uvádějí, že „Anna je vítězka Czech Social Awards, na Instagramu má víc než 800 tisíc sledujících, na TikToku 590 tisíc, na YouTube 480 tisíc a na Twitteru 280 tisíc sledujících. Je neuvěřitelné, čeho v 21 letech dosáhla“.

    Ano, je opravdu neuvěřitelné, že někdo může brát jako záruku kvality počet nějakých followerů.

    Posypu se brambůrkami, ozdobím stromek a jsem influencer

    My tuhle na Instagramu narazili na nějakou holku, která má skoro 500 tisíc followerů. Pustili jsme si její videa a zjistili jsme, že mluví jako chachar, má omezenou slovní zásobu, velice nepříjemný tón hlasu, její Instagram jsou jen její selfíčka a její YouTube kanál je o tom, že zdobí stromek (dost ošklivý), stěhuje se s přítelem do nového bytu a zrovna porodila.

    A těmto lidem zadávají značky své zakázky. Pak se divte tomu, že se o Šulcové píše, že v 21 letech dosáhla něčeho neuvěřitelného jen tím, že jí dáte odběr. Něčeho neuvěřitelného dosahují talentovaní sportovci, muzikanti nebo mladí vědci, kteří své mládí tráví odříkáváním ve prospěch své budoucí kariéry, o Šulcové akorát víme, že si strčila igelitový pytlík na hlavu. Mít followery, ať jich je 10 tisíc, nebo 10 milionů, není žádná znalost, žádné know-how, žádná odbornost či předpoklad k tomu, že takový člověk zvládne vytvořit plán na mediální kampaň.

    Musíme si uvědomit, že lidé, kteří vyrostli na těchto platformách, mají takový počet followerů jen díky tomu, jak si získali pozornost. Posypali se brambůrkami, jedli chilli papriky, udělali parodii na nějakou slavnou píseň nebo komentovali postup hraní hry. Teď spolupracují s automobilkami, zakládají si firmy a chodí si pro státní zakázky, přičemž pořád neumí nic jiného než na sebe sypat ty brambůrky, fotit se s prsty do véčka, parodovat premiéra či blábolit o tom, jak zdobí stromek.

    A vy se pak divíte tomu, že nějací dva lidé z Instagramu natočí video se slovy: „Tohle je Strakovka, tady jsem otevřela okno a toto je lustr.“

    Ale proboha, co jste taky od těchto lidí čekali?

    Na druhou stranu, ví někdo, jak má vypadat propagační video pro děti na TikToku? Možná by to věděli nějací dramaturgové dětských pořadů v televizi, ale pochybujeme, že by to lépe zvládli lidé, jako je Kovy nebo Feri, jejichž jména mnozí navrhovali. První jmenovaný se pokusil o něco víc než jen řeči na YouTube a natočil si dokument „Kovy řeší dějiny“, což dopadlo dost neslavně (hlavně taky proto, že to není historik ani učitel a nemá k tomu žádné odpovídající vzdělání, je to zkrátka nějaký kluk, který si myslí, že má jakýsi vliv získaný tím, že hrál Minecraft), a druhý jmenovaný jakožto politik má větší přínos na Twitteru, kam děti nechodí.

    Klidně si je najměte, ale nenechte je dělat obsah

    TikTok je ale taková legrační platforma plná bordelu a balastu, tady úplně není problém v tom, že pro očkovací kampaň byli osloveni ti, kteří mají hodně followerů, tedy se předpokládalo, že budou mít větší dosah, ale v tom, že to byli oni, kdo tvořili obsah. Znovu opakujeme, že tito lidé nemají žádnou kvalifikaci, o obsah videí se měla postarat mediální agentura, která si ty vhodné „influencery“ sama najde, reklamní agentura, jež udělá kreativu, a následně marketéři, kteří to umí poslat mezi lidi.

    Ano, vyjde vás to pětkrát dráž, ale rozhodně se nebude jednat o vyhozené peníze. A o ty šlo tady především.

    „Anna Šulcová a Jakub Gulab měli dostat půl milionu korun!“ zhrozili se všichni. Peníze ale měly sloužit na nákup reklamního prostoru a místo toho, aby ostatní „influenceři“ sami ukázali či popsali, jak má vypadat video pro cílovou skupinu dětí na TikToku, dělali na to parodie nebo posty, které přinesly ve výsledku úplně to stejné, tedy nulu. Z toho plyne jen to, že jsou k sobě vzájemně jako hyeny a něco jako etická pravidla „cechu“, když už chtějí být bráni vážně, tady naprosto chybí.

    Nikdo z nich nezvládl to, co zvládne internetová obec, když se zdravě naštve, a to udělat z určité situace bezplatnou virální kampaň. Petrova patnáctiletá dcera neví, že je nějaká očkovací akce na TikToku, ale ví, že Šulcová je vláčena internetem, protože největší sílu nemají influenceři, nýbrž vy, běžní uživatelé.

    Na vážné téma pro děti s dětmi, které mají opravdové schopnosti

    Tato kauza, kdy myšlenka možná byla dobrá, ale zpracování šílené, neboť se nechalo na lidech, kteří si jen myslí, že mají nějakou odbornost, budiž příkladem toho, aby už žádný influencer nešel do výběrka na státní zakázku, pokud jeho schopnosti minimálně neprověří letitá a zavedená reklamní společnost, kde pracují lidé se zkušenostmi. To by mělo kromě vládních úředníků konečně trknout i obchodní značky, které bezmyšlenkovitě najímají lidi z Instagramu, aniž by oni samotní rozuměli autům, farmacii, politice, vakcíně nebo médiím. Netvrdíme, že lidé z Instagramu a TikToku nemají vliv na danou generaci náctiletých a byla by chyba, aby nebyli přizváni k vážným věcem, ale nemůžete je to nechat řídit či snad dokonce vymýšlet, jak to bude vypadat.

    A zvláště pak v případě, kdy se bavíme o něčem tak zásadním, jako je lidské zdraví.

    Ostatně influenceři, ať toto slovo znamená cokoliv, rozhodně nejsou jedinou variantou, po které by se mělo sáhnout, když je třeba něco prodat. Influenceři a počet jejich followerů nejsou žádnou výstavní skříní mladé generace, tou elitou jsou chytré a vzdělané děti, které na Instagram a TikTok nemají čas, protože se zrovna musí učit, a ne psát hashtagy a fotit se s další kabelkou zdarma. Mnohem chytřejší by bylo oslovit školy, nechat učitele vybrat talentované studenty a pak zvolit nejlepší projekt k závažnému tématu, jako je očkování a s ním spojené dezinformace.

    Spojení „nadaný student“ totiž pořád – a věříme, že ještě dlouho bude – zní daleko věrohodněji než „mám na Instagramu 800 tisíc followerů“.

    Fajn. A co tam máš dál?

    Instagram

    Mimochodem, včera zesnul asi největší influencer, kapitán sir Thomas Moore, neskutečný frajer, jemuž bylo 100 let.

    Loni na jaře, v průběhu první covidové vlny, se rozhodl vybrat pro charitativní organizace britského zdravotnictví pár tisíc liber. Nakonec se mu podařilo vybrat v přepočtu skoro miliardu korun pro zdravotníky jen tím, že chodil se svým chodítkem po svém dvorku. A samozřejmě taky proto, že svůj život obětoval jako voják službě vlasti, takže byl hrdinou nasazujícím svůj život vlastně dvakrát.

    Thomas Moore

    Svým způsobem uměl pohnout zeměkoulí, a to zadarmo a bez jediného hashtagu. Zahrál si v klipu coververze písně „You’ll Never Walk Alone“, kterou nazpíval Michael Ball, a v červenci ho Její Veličenstvo královna Alžběta II. povýšila do rytířského stavu. 

    Mrkněte na jeho účet.

    Oh wait, on žádný neměl...

    Fotogalerie

    O čem sní tvůj e-mail?

    Šéfredaktor pro tebe každý čtvrtek vybere ty největší pecky a kauzy, které ti nesmí uniknout

    Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

    Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

    První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

    Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

    Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

    Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Pondělí 12. dubna 2021, svátek má Julius
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • jít naiDNES.cz