Když se investigativní novinář Jan Tuna pustí do tématu, obvykle to nezůstane u jedné reportáže. Tentokrát se pod jeho kamerou rozpadá reputace českého KFC.
„Já nechci, aby se rušilo KFC. Já chci, aby se tady přestalo ohrožovat zdraví lidí, včetně malých dětí a seniorů,“ říká Tuna v rozhovoru pro Expres.cz. „Prodávat zkažené, prošlé maso, kde se přepisuje trvanlivost, je zločin. A je neuvěřitelné, že to systém dovolil.“
Podle Tuny nejde o ojedinělé selhání několika provozních manažerů. „Ten systém je nastaven tak, že lidé vědí, co mají dělat. Je to tlak shora, aby se minimalizovaly odpisy a zvyšoval zisk. Český AmRest je přitom nejziskovější pobočkou celé skupiny,“ říká. „Tohle není chyba pár lidí. Tohle je kultura nenažranosti.“
Tuna tvrdí, že jeho tým shromáždil svědectví desítek zaměstnanců z různých poboček. Ti popisují sofistikované způsoby, jak přelepovat data spotřeby, jak skrývat prošlé maso při kontrolách a jak se manipulovalo s vnitřními audity. „Všichni věděli, že kontroly chodí do tří odpoledne. Takže večer se přepisovalo a ráno všechno vypadalo perfektně,“ říká novinář.
Audit z USA a mlčení AmRestu
Tuna potvrdil, že do Česka už dorazili auditoři americké mateřské společnosti Yum! Brands. „Zdroje z AmRestu říkají, že ‚naběhla Amerika‘. Že audit běží a pokyny už nejdou přes AmRest, ale přímo ze Spojených států,“ popsal.
České vedení mezitím mlčí. „PR agentura dostala padáka nebo sama utekla. Paní Makalová Dlouhá natočila video, které by se mělo vyučovat jako příklad, jak krizovou komunikaci nedělat,“ říká Tuna ironicky.
Pokus o úplatek a strach v pobočkách
Tuna popisuje i situace, kdy se ho prý někdo pokusil zneškodnit jinak. „Dostala se ke mně zpráva, že se někdo ptal, co na mě platí a kolik bych chtěl. Ale kolegové mě znají, Tunu neuplatíš,“ dodává.
Z jeho reportáží také vyplývá, že zaměstnanci dostali interní pokyny, aby s novináři nemluvili. „Měli zakázáno komunikovat se mnou i s ostatními. Na nástěnkách měli moje fotky. Kdybych přišel, mají volat manažera a připravit mi největší porci kuřete,“ popisuje.
Podle Tuny už americké vedení vyhodnocuje reputační dopady a v nejhorším případě může českému AmRestu odebrat licenci. „Nevím, jestli se KFC chce nechat v Česku poškozovat nenažraností manažerů. Ale pokud se něco nezmění, může to dopadnout jako v Dánsku, uzavřením poboček.“
Na otázku, zda se obává žaloby, odpovídá bez váhání: „Ať to zkusí. Každý, kdo se mě snažil umlčet, to nakonec prohrál. Já neuhýbám.“
Jan Tuna pokračuje ve své práci a čtvrtý díl série o KFC už je na Herohero. Mezitím Státní zemědělská a potravinářská inspekce potvrdila další kontroly a zachycené případy kontaminovaného masa.
„Všichni si mysleli, že mě umlčí reklamou,“ uzavírá Tuna. „Ale dokud se to nezmění, budu v tom pokračovat.“
Fotogalerie |




8
29
12
18
14