Na český trh vstoupil německý autobusový dopravce Flixbus teprve loni v létě. Do té doby se s jejich autobusy mohli čeští zákazníci setkat na dálkových linkách prolínajících Českou republiku.
Pasažérů každý měsíc přibývá a zelené autobusy pohlcují jednu konkurenci za druhou. Naposledy třeba rakouskou společnost Hellö provozující dálkové autobusy z Rakouska.
Flixbus, který se dlouho soustředil hlavně na dálkové spoje, se však rozhodl expandovat i na vnitrostátní trhy a českým dopravcům začaly krušné chvilky. Tím největším je u nás česká společnost Student Agency. „Tržby na autobusech klesly po příchodu Flixbusu na vnitrostátních linkách o pět procent. Je to fantastické číslo, cestující se rozhodli podržet českou značku. Těchto pět procent má ale fatální vliv na ziskovost autobusů. Průměrný zisk z vnitrostátních linek je totiž právě pět procent,“ svěřil se serveru e15.cz majitel Radim Jančura.
Jednou – ne-li jedinou – možností, jak Flixbus na domácím trhu porazit, jsou podle Jančury vlaky. „Je totiž jasné, že za stejnou cenu budou cestující preferovat železnici,“ je přesvědčen.
Na vnitrostátním trhu půjde s Flixbusy soutěžit čím dál hůře. Jejich agresivní cenová politika vyhnala ceny jízdenky až k neuvěřitelně nízkým cenám. Například z Prahy do Liberce jezdí některé spoje už od 49 korun a na trase Praha–Brno srazila společnost nejnižší cenu na 79 korun. Reagovat na agresivní cenovou strategii Flixbusu prý nejde, vše je v rukou cestujících.
„Pokud se rozhodnou krátkodobě jezdit za nižší ceny s nimi, ceny se stejně zvednou po našem odchodu zhruba o pětinu na původní výši a doprava bude dražší. Dopravci, kteří jezdí pro Flixbus, odvádějí třicet procent tržeb. To jsou jejich distribuční náklady, ty naše dosahují deseti procent. Pokud nás Flixbus z některých tras vytlačí, což je velmi reálné, ceny se ustálí o dvacet procent nad našimi původními,“ vysvětluje Jančura.
Vliv Flixbusu je na české dopravce velký. „Museli jsme zrušit všechny linky, které byly ztrátové. Byly to zejména ty rozvojové. U rozjetí každé takové linky, například z Klatov do Prahy, trvá minimálně rok dva, než se dostane na náklady. Rozhodli jsme se jít cestou, že raději preventivně všechno nevýdělečné zrušíme. Abychom se připravili na zákopovou válku, musíme seškrtat ztrátové linky,“ zoufá si majitel Student Agency.
Německá společnost Flixbus má za sebou silné investory, kterým je jedno, kolik miliard na zlikvidování konkurenčního trhu v Evropě světě ještě nasypou. Boj o dopravní monopol v Česku teprve začal a jeden ze zakladatelů Flixbusu André Schwämmlein při nástupu na trh prohlásil: „Věříme, že pro zákazníky není tak důležité, zda dostanou mizernou kávu, ale bezpečné autobusy s dostatečným místem,“ rýpl si tak do největšího konkurenta Student Agency.
Poslední slovo v tom, jakými autobusy se bude po Česku v budoucnu jezdit, budou však mít stejně samotní zákazníci.
Fotogalerie |