Šéfka Evropské komise po nás chce uhlíkovou neutralitu. Sama létá soukromým tryskáčem i za roh!

Káže vodu a pije víno, je až s podivem, na kolik ekologických válečníků toto pořekadlo sedí. Třeba taková šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Ta přišla se Zelenou dohodou pro Evropu, zve na půdu Evropského parlamentu Gretu Thunbergovou a chce po zemích EU, aby se do roku 2050 staly uhlíkově neutrálními, což bude pro státní rozpočty mimořádná zátěž. Jenže sama polovinu dosavadních zahraničních cest absolvovala v soukromém tryskáči, a to třeba i do míst, kam by se bez problému dostala vlakem.

Když koncem loňského roku Ursula von der Leyenová představila tzv. Zelenou dohodu pro Evropu, mnoho lidí se zhrozilo. 

Ekonom Lukáš Kovanda tehdy pro server E15.cz spočítal, že dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 může jen Českou republiku přijít na biliony korun a občany při přepočtu na hlavu asi na šedesát tisíc korun ročně.

„Tyto peníze občané často vydají, aniž si toho všimnou, například v podobě vyšších cen elektřiny či tepla, než jaké by panovaly bez snahy o dosažení uhlíkové neutrality,“ řekl Kovanda s tím, že jde ale jen o hrubý nástřel.

Zvláštní je, že samotná šéfka Evropské komise toho pro boj s uhlíkovou stopou a znečišťováním životního prostředí příliš nedělá. 

Jak vypočítal server Mail Online, za poslední rok absolvovala polovinu (sedm) svých zahraničních cest soukromým tryskáčem za peníze z unijního rozpočtu.

Soukromé letadlo přitom na jednoho pasažéra vyprodukuje asi dvacetkrát více emisí za jediný kilometr než běžný komerční let.

Pravidla Evropské komise přitom říkají, že soukromé letadlo může evropský úředník využít jen v případě, že pro jeho pracovní účely nelze sehnat komerční let.

Angela Merkelová a předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová

To ale není k pokrytectví Ursuly von der Leyenové zdaleka vše. Soukromým tryskáčem v několika případech cestovala do míst, kam se mohla úplně bez problému dostat vlakem. Tedy ještě mnohem šetrnější cestou, než jakou by byl už jen komerční let.

Letěla například přednášet na školu do Londýna. Z Bruselu tam přitom jede vlak Eurostar zhruba dvě hodiny. Touto cestou mezi oběma městy pendluje třeba britský obchodní vyslanec David Frost.

Stejně tak si soukromý tryskáč objednala třeba na cestu do Paříže, kde s kolegy debatovala o budoucnosti EU. Vlakem by se tam dostala za zhruba devadesát minut.

Stejně tak Berlín by mohla žena, která se bije za lepší životní prostředí, zvládnout jinak než tryskáčem.

Další cesty von der Leyenové vedly třeba na setkání eurokomisařů v Chorvatsku, návštěvu řecko-tureckých hranic či na setkání s úředníky Africké unie v Etiopii.

Před hrozbou změn klimatu, k nimž podle mnohých aktivistů zásadně přispívá právě i letecká doprava, šéfka EK varovala už ve svém úvodním projevu při nástupu do funkce. Tvrdila, že se musíme naučit, co taková změna obnáší a jak praktikovat udržitelnost.

„Je to pokrytectví. Ale s evropskými elitami to tak je vždy. Dělej, co říkám, ale nedělej to, co dělám já,“ nechal se slyšet britský konzervativní poslanec a podporovatel brexitu Andrew Bridgen.

K celé záležitosti se vyjádřil i mluvčí Evropské komise, podle něhož Ursula von der Leyenová volila cesty soukromým tryskáčem kvůli časovým omezením.

„Kromě toho, pokud jde o výpravu soukromých letů, je na palubě často několik dalších komisařů společně se svými zaměstnanci a zástupci jiných institucí Evropské unie,“ řekl.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 15:08 středa 28. dubna 2021. Anketa je uzavřena.

  • 184
  • 25
  • 21
  • 17
  • 13
  • 12