Hanka je s islámem spokojená, říká česká muslimka

  • Hanka Humpálová byla spolu s Antonií Chrásteckou unesena v Pakistánu
  • Na rozdíl od Tonči Hanka přijala islám
  • Zeptali jsme se na názor české muslimky

Hana Humpálová i po návratu vyznává Islám, k němuž konvertovala v zajetí. Podle slov české muslimky tím svému okolí nijak neškodí a víra jí v zajetí držela nad vodou. | foto: reprofoto ČTK

Hana Humpálová je jednou ze dvou dívek unesených v Pakistánu. Děvčata se naštěstí podařilo zachránit a již jsou obě doma. Tonča se snaží žít jako dřív, Hanka konvertovala v zajetí k islámu a u víry zůstala. Na její situaci jsme se zeptali Česky, která rovněž konvertovala.

Hanka v zajetí přijala muslimskou víru a v jejím praktikování pokračuje i po návratu do Čech. V médiích se spekuluje o Stockholmském syndromu a neschopnosti odpoutat se od traumatu. Podle slov Češky, která před třemi lety sama konvertovala, ale vše může být úplně jinak. Z důvodů xenofobních nálad si nepřeje být jmenována, ale rozhovor nám ochotně poskytla.

1. Jak je těžké pro Češku konvertovat?

Obecně se jedná o pouhou formalitu, nejtěžší bývá vyrovnat se s reakcí okolí. Záleží na prostředí, z jakého žena pochází, jak bude její rozhodnutí vnímat. Já sama jsem se reakcí bála, ale rodiče i přátelé mou volbu akceptovali s poklidem.

Nejhorší reakce čeká konvertitku venku. V Čechách se náboženství nefandí a islámu už vůbec ne. Vždyť už jen ten, kdo nepije alkohol není považován za plnohodnotného člena společnosti. Nejhorší je nenávist v očích lidí, které potkáváte. Když jsem před třemi lety konvertovala, nebyli lidé zdaleka tak zlí jako dnes. Nálada ve společnosti je strašlivá.

Tonča s Hankou před únosem. Nyní jsou obě v bezpečí zpátky doma. Jen jedna z nich vyznává Islám

2. Je rozdíl když dívka konvertuje v Čechách a nebo jako Hanka v zajetí?

Samozřejmě je. Já konvertovala v poklidu doma. Okolnosti, za jakých tak učinila Hanka zná jen ona sama. Mohlo to být z donucení jak se snaží říkat většina lidí, ale mohla být v zajetí i v kontaktu s rodinou, která se k ní chovala hezky a s islámem jí seznámila. To nám ale může říct jen sama Hanka.

3. Není paradoxní, že Hanka přijala a setrvává u víry svých únosců?

Může to tak vypadat, Hanka ale není sama, těch případů je víc. V Británii žije žena, kterou unesl Taliban, byla zachráněna a žije teď podle islámu. Dle svých slov je s životem po únosu spokojena.

Pochybuji, že by Hanka u praktikování víry zůstala, kdyby se k ní chovali v zajetí zle. Možná to byl právě islám, který Hance pomohl zajetí překonat. Víra, ať už jakákoliv, dokáže člověku pomoci v podobně vypjatých situacích. Jestliže Hanka nalezla v islámu útěchu v nejtěžších časech, není důvod aby se k němu stavila negativně ani po svém návratu.

Po záchraně vypadala Hanka zdravější a více v pohodě než Tonča. Možná právě Islám jí pomohl situaci zvládat.

4. Mohla víra v zajetí pomoci Hance nejen duševně ale i v přístupu únosců?

Určitě ano. Přístup únosců se s největší pravděpodobností mohl k Hance jako muslimce změnit k lepšímu. Na druhou stranu, kdyby mě zajaly barmské gardy, jistě mi pomůže víc soška Buddhy v kapse, než šátek na hlavě.

5. Jak se změní české dívce život poté, co konvertuje?

Je to velmi individuální. Mně se život otočil o 180 stupňů, jsou ale dívky, co kromě modliteb moc žádný rozdíl nezaznamenají. Já třeba přestala nosit vyzývavé oblečení a trávit páteční večery opíjením se do němoty abych zahnala trable. Nyní si místo panáka v těžké chvíli pomohu modlitbou. Od reality neutíkám, ale naučila jsem se jí čelit.

Kromě krátké modlitby 5x denně, šátku na hlavě a půstu o Ramadánu žiji jako všechny ženy a dívky u nás. Studuji, pracuji, cestuji, trávím čas s rodinou a kamarády. Díky islámu jsem kupříkladu začala ctít určité morální zásady, což jsem předtím nedělala. Cítím se být lepším člověkem.

6. Co si myslíte o tom, že Hanka je prezentována jako „ta s následky“, když vlastně žije stejně plnohodnotný život jako Tonča?

Nepřekvapuje mě to. Většina lidí vnímá ženu, co dobrovolně konvertuje jako přinejmenším mentálně zaostalou. A tak vůči ní i jednají. Žena, která konvertuje v zajetí a u víry setrvá je pak v jejich očích už zcela vyšinutá. Tento společenský tlak Hance rozhodně žádná traumata překonat nepomůže, spíše naopak.

Muslimka může být čím chce, lékařkou, vědkyní, pilotkou, učitelkou... Když ale nestrhne šátek z hlavy a neuzná, že její náboženství je středověký výmysl, zůstane v očích společnosti hloupou a zaostalou.

Muslimky jsou plnohodnotné členky dnešní společnosti. Není důvod se na ně koukat jako na zaostalé bytosti.

7. Jak je to s přijetím arabského jména? Je pro ženy povinné?

Není to povinné.

Je to jen doporučováno, pokud má dívka vyloženě křesťanské nebo židovské jméno nebo je její jméno v arabštině hanlivé.

Jméno Hana je kupříkladu jedním z islámských jmen, tudíž toto Hanka vůbec nemusí řešit.

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 19:35 čtvrtek 24. prosince 2015. Anketa je uzavřena.

  • 3
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1
  • 1