Trh s auty je ve velké krizi, ale prodeje ojetin lámou rekordy. Kvůli strachu z elektromobility!

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová | foto: Pavel Dvořák/Tilen Vajt

Automobilový trh prožívá možná největší krizi ve své historii. Chybějící čipy a materiály v automobilkách tlačí cenu ojetých vozů strmě nahoru. Krize a nedostatek vozů se tak projevují i u starších vozů, kde prudce ubývá kvalitních automobilů. Do toho napětí ve velkých automobilkách, které přecházejí stále více na elektromobily a hrozí propuštění zaměstnanců. I přes neveselé vyhlídky a neustále klesající počet ojetin na trhu v celé střední Evropě si největší prodejce ojetých vozů AAA AUTO mne ruce. Měsíčně prodají rekordně 8600 aut!

„Díky velmi robustnímu systému výkupu vozů, včetně zapojení nové společnosti Driverama, se nám daří v době úbytku ojetin na trhu naši nabídku nejen udržet ve stejné šíři, ale zároveň ji i rozšiřovat. Již šest měsíců ve skupině v rámci všech značek měsíčně prodáváme průměrně 8600 aut. Za více než dvě desítky let mého působení v AAA AUTO takovou vlnu zájmu o ojeté vozy napříč střední Evropou nepamatuji,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Letos za deset měsíců již síť AAA AUTO prodala o 3500 aut více než za celý rok 2020. Rekordy měsíčních prodejů padají nejen v České republice, ale i v Polsku a na Slovensku. Začátek letošního roku byl přitom postižen dosud nejdelším lockdownem, který v České republice trval od minulých Vánoc až do 10. května a na Slovensku byl obdobný. V jeho průběhu byla autocentra AAA AUTO téměř tři a půl měsíce uzavřená.

„Uzavření prodejen kvůli pandemii koronaviru sice přineslo růst on-line obchodování s ojetými vozy, který nám pomohl krizové období zvládnout, pandemie ale zároveň se na trhu vytvořila obrovský hlad po autech z druhé ruky. Mezi hlavní důvody patří omezení výroby nových aut, zvýšená obliba individuální dopravy jako ochrany před rizikem nákazy a snížení objemu dovozu ojetin ze zahraničí. K tomu se v posledních měsících přidala i čipová krize, kvůli které má výroba nových vozů další výpadky, a také obavy z překotného nástupu elektromobility,“ vysvětlila Karolína Topolová.

Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto

I na podzim tohoto roku patří mezi nejžádanější automobily modely značky Škoda, které tvoří 28 procent z celkově prodaných aut v české síti autocenter AAA AUTO. Na prvním místě se v České republice a na Slovensku dlouhodobě drží Škoda Octavia, v Polsku vede Opel Astra. K výrazné změně ale došlo v preferenci paliv hlavně u českých zákazníků.

Například tuzemská automobilka Škoda Auto do konce roku zavřela či výrazně omezila některé své provozy právě kvůli nedostatku čipů. Negativní důsledek to má v dodávce vozů, kdy z továren nevyjíždějí nové automobily a k dostání ihned jsou pouze elektromobily. Ty však nejsou zase v takové oblibě jako některé jiné vozy, jako Škoda Octavia.

„Přestože dlouhodobě byl trend obliby paliv ve prospěch benzínových motorů, na podzim výrazně stoupl zájem o ty dieselové. V České republice se tak prodává stejně dieselových aut jako těch benzínových. Tento trend změny vnímání českého zákazníka lze přisuzovat hlavně radikálnímu zdražení paliv, kdy je výhoda jednoznačně na straně dieselů. Do určité míry na to má vliv i tlaku na vymýcení neekologických motorů a obava z jejich nedostatku. Jen v říjnu na českém trhu podle našich analýz chybělo pět tisíc těchto ojetin ve srovnání s loňskem,“ upozornila Topolová. 

Prodej aut s dieselovým motorem v AAA AUTO vzrostl v září a v říjnu ve srovnání s loňským rokem v České republice o 38 procent, na Slovensku o 42 procent a v Polsku dokonce o 80 procent. Na vzestupu jsou i automobily s komfortními prvky výbavy. Na 28 procent českých zákazníků preferuje vozy s automatickou převodovkou, přes 17 procent pak náhon na všechna čtyři kola.

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 13:25 pátek 4. března 2022. Anketa je uzavřena.

  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
  • 0
  • 0