Teorie pádu letadla v Indii: Zasunuté klapky, pták v motoru i chyba pilota

Pád letadla v indickém Ahamadábádu okamžitě vybudil spekulace o tom, co mohlo být příčinou. Na sítích se objevují více či méně pravděpodobné teorie, pozornost ale budí zejména jedna věc.

Výhodou pro pozorovatele je fakt, že celý vzlet letounu Boeing 787 Dreamliner je zachycený na několika videích. V nich je vidět, že stroj startuje z ranveje a nabírá výšku, po několika vteřinách se ale jeho vzestup zastaví a promění se v pomalý pád. Ze záběrů je zřejmé, že letadlo nemá tah. To ostatně potvrzují i slova kapitána Sumeeta Sabharwala: „Mayday. Žádný tah, ztrácíme výkon, nemůžeme stoupat.“

Proč ale letadlo nemělo výkon a nemohlo stoupat? Jednou z příčin mohly být zasunuté vzletové klapky. „Jednou z možností, proč letoun havaroval, mohla být porucha vztlakových klapek,“ řekl pro německou televizi ARD letecký odborník Heinrich Großbongardt. Také někteří lidé na sítích si všimli, že klapky nejsou vysunuté. „Vidíte to? Proč sakra nemá vysunuté klapky?“ ptal se jeden z uživatelů v diskuzi pod videem letu.

Pravda je, že na žádném záběru nelze s jistotou říct, v jaké poloze klapky jsou, na to jsou záběry příliš neostré. Každopádně pokud klapky nebyly vysunuté, mohlo by to vzlet velmi zkomplikovat, na druhou stranu by mělo být letadlo i tak schopné vzlétnout.

Další variantou je střet s ptákem, kterého mohl nasát motor. O této variantě se mluvilo v bezprostředních hodinách po katastrofě. Pták může motor vyřadit z provozu, ovšem moderní letadla jsou schopná letět i s jedním motorem. Navíc podle odborníků se letadlo chovalo tak, jako by mu nefungoval žádný motor.

„Pokud se vyskytly problémy, musely selhat oba motory,“ řekl pilot boeingu Tadeusz Wrona pro stanici Polsat News. Jenže jak by mohly selhat oba motory současně? V letectví jde o mimořádně vzácnou situaci, ale už k ní v minulosti došlo.

Konkrétně při známé havárii letadla v New Yorku z roku 2009, které nouzově přistálo do řeky Hudson. Stroj tehdy také přišel současně o výkon obou motorů. Jenže na vině tehdy byl střet s hejnem ptáků, což nás zase obloukem vrací k předchozí hypotéze.

K další havárii, kdy letadlu selhaly oba motory, došlo v roce 2012 v Nigérii. Letoun McDonnell Douglas se zřítil při přistání do obytné čtvrti Lagosu poté, co mu přestaly současně fungovat oba motory. Zemřelo tehdy 153 lidí, příčinou byla zanedbaná údržba a mechanická závada.

Pokud ale nedošlo k selhání motorů, pak je ve hře už jen chyba pilota. Podle indických médií byli oba piloti velmi zkušení, ale chyba pilota by mnohé vysvětlovala. Podle německého listu Spiegel si mohl pilot splést páku vysunující klapky s pákou zasunující podvozek. Na záběrech je totiž vidět, že podvozek letadla zůstává vysunutý, přestože v této fázi stoupání by měl být už uvnitř trupu.

Co je pravou příčinou pádu letadla, se dozvíme až poté, co úřady prozkoumají černé skříňky. Už teď se ale dá říct, že to pravděpodobně bude jedna z výše zmíněných hypotéz.

Fotogalerie

Ohodnoťte článek
Témata: letecká nehoda