Francie zdaní SUV: Chcete-li jezdit tímhle zbytečným tankem po městě, připlatíte si balík

Vozy SUV jsou ve světě fenoménem. Automobilky se předhánějí v nabídce větších či menších modelů, které vyhoví stále měnícím se potřebám zákazníků. Ti navzdory ekologickým snahám zeleně smýšlejících lidí upřednostňují robustní auta stále více, malé vozy začínají být na silnicích poslední dobou v menšině. Například ve Francii sílí snahy po tom takové vozy zatížit speciální daní.

I když tlak na snižování emisí v rámci EU stále sílí, rozměry nových vozů tomu moc neodpovídají. Z výrobních linek sjíždějí stále větší modely, které mají vyhovět měnícím se preferencím zákazníků. To se nelíbí ekologicky smýšlejícím zákonodárcům, kteří prosazují zavedení nové daně na robustnější auta. Podle nejpřísnější varianty by SUV, včetně elektromobilů, podle iDNES.cz zdražily o stovky tisíc korun.

Za každý kilogram provozní hmotnosti nad 1,3 tuny by se při koupi auta platila pokuta. Za prvních 200 kilo pět eur, za dalších 200 kilo deset eur a za každé kilo nad 1700 kilogramů dokonce dvacet eur.

V případě vozu Volkswagen Touareg by Francouzi zaplatili o devět tisíc eur navíc, tedy skoro čtvrt milionu korun. Hmotnostní penále by dopadlo i na majitele elektrovozů. Škoda Enyaq s hmotností kolem dvou tun se prodraží „jen“ o dva tisíce eur, zato třeba Audi e-tron o jedenáct tisíc eur.

To už by se lepší nastupování a výhled z auta docela prodražily. Ekologové se shodují v tom, že zvláště ve městech jsou SUV zbytečným špásem, který má samé zápory a neslučuje se s trendy 21. století. Zmiňují zejména vyšší spotřebu, vyšší provozní náklady, vyšší energetickou náročnost výroby auta, svízelné parkování ve městech i potenciálně vyšší riziko zranění chodce při nehodě. 

Podle mnohých kritiků až příliš radikální návrh pochází z dílny parlamentní skupiny Écologie, démocratie, solidarité (Ekologie, demokracie, solidarita), kterou tvoří sedmnáct ekologicky a sociálně smýšlejících poslanců. Podporují ji i ekologické organizace včetně francouzského Greenpeace

Návrh už v červnu podpořil i francouzský prezident Emmanuel Macron, počítalo se, že by mohl platit od ledna 2021. Zatím se jej jeho odpůrcům daří zdržovat. Proti se postavily vlivné automobilové koncerny i odborářské organizace v automobilovém průmyslu. Až 70 procent vozů, které se v zemi galského kohouta vyrobí, jsou právě vozy SUV. Jejich zdanění by tak bylo dost citelným zásahem.

Čeští řidiči nad zdaněním SUV nevěřícně kroutí hlavou a věří, že tyto snahy u nás narazí a vyhnou se nám obloukem. Navíc tu jdou na odbyt hlavně modely a typy, které nejsou tak velké a hlavně neváží tolik. 

„V Česku se pod módním názvem SUV prodávají hlavně městské crossovery vzniklé zvětšením světlé výšky malých aut třídy B, takže ty se do stanoveného limitu povětšinou v pohodě vejdou,“ poznamenal jeden z motoristů v diskuzi k možné dani z váhy vozu.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 18:00 sobota 6. února 2021. Anketa je uzavřena.

  • 31
  • 24
  • 19
  • 15
  • 14
  • 14