I když její obyvatelé neboří žebříčky a jsou ve srovnání s jinými národy poměrně „skladní“, Čína si žádá své – větší sedačky i prostor pro nohy vzadu. Náš zákazník, náš pán, to platí v této asijské zemi dvojnásob, zvláště když jde o movité klienty, kteří na nějaký ten peníz navíc nehledí.
Světlo světa tak spatřil například Mercedes-Benz GLC L, který má rozvor prodloužený o sto milimetrů. Těšit se na něj ale mohou jen zákazníci v Číně, neboť v Evropě, ale i v USA, kde si řidiči také potrpí na rozměrné koráby, se s jeho prodejem nepočítá.
„Pro většinu pánů bývá auto symbolem jejich mužnosti, úspěšnosti a výkonnosti. Prostě musí být sexy. To je pro muže s velkým M základ jeho sebevědomí. Za volantem takového vozu se cítí jako dokonalý chlap,“ říká psycholožka Alice Vondrová.
Muži v nejlidnatější zemi světa chtějí víc. Auta musí být větší, prostornější, i jejich design se často musí přizpůsobit místnímu vkusu, a tak není výjimkou, že modely, které se prodávají ve zbytku světa, se na čínský trh dostávají v pozměněné podobě. Automobilky přišly na to, že je výhodnější čínskému zákazníkovi vyjít vstříc, protože trh je tu opravdu mocný a není radno přijít o lákavé odbytiště, zvláště když na vaše zaváhání čeká zástup lačných konkurentů.
„V roce 2018 představíme dva nové modely, které budeme nabízet výhradně v Číně,“ uvedl při loňské návštěvě čínského ministra průmyslu a informačních technologií Miao Weie v Mladé Boleslavi šéf české automobilky Bernhard Maier.
Už dávno tedy neplatí zkazky o amerických korábech, vytlačují je „tanky“ z Číny, které přední automobilky s velkou ochotou chrlí jak Baťa cvičky. Možná se tak dočkáme doby, kdy čínští boháči budou brázdit silnice v osobních „autobusech“. Leckterá SUV určená pro místní trh už si svými rozměry nezadají se slušnou dodávkou.
Fotogalerie |