„Kvalitní a bezpečné vzdělávání dětí s těžkým postižením není bez individuálních asistentů prakticky možné. Každé takové dítě k sobě bezpodmínečně potřebuje individuálního asistenta, a to po celou dobu svého pobytu ve škole,“ říká Dagmar Herrmannová, odbornice na vzdělávání dětí s kombinovaným postižením a ředitelka speciálního centra Smiling Crocodile, které se už deset let zaměřuje na vzdělávání a péči o děti s tím nejtěžším postižením, zajišťuje jim potřebné terapie a poskytuje podporu jejich rodinám.
Děti s těžkým kombinovaným postižením v České republice nemají ze zákona nárok na individuálního asistenta ke vzdělávání a při poskytování dotací speciálním školám se s financováním individuálních asistentů nepočítá. Zatímco v jiných státech je tento způsob výuky a rozvoje dětí s těžkým postižením podporován a úspěšně funguje, současný systém dotací v ČR tlačí speciální školy k tomu, aby děti s velmi těžkým kombinovaným postižením vůbec nepřijímaly. Ty pak zůstávají odkázány na domácí péči a vzdělávání.
„Naším cílem a velkým přáním je, aby byl život dětí s těžkým postižením stejně uspokojující, jako je tomu u jejich vrstevníků, kteří měli možná na startu do života více štěstí. Zároveň se snažíme co nejvíce usnadnit život jejich rodičům, aby mohli chodit do práce, věnovat se i zdravým sourozencům nebo si alespoň na chvíli odpočinout,“ říká Dagmar Herrmannová. „Bez asistentů to ale nejde. Jen s nimi dokážou tyto děti neuvěřitelné věci!“ dodává.
Více informací o osvětové kampani najdete přímo na stránkách www.smilingcrocodile.org, kde můžete také podpořit děti s těžkým postižením a jejich asistenty ve Smiling Crocodile.