Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Piloti chtějí po Smartwings milionové odstupné: Měli si našetřit, hřímají lidé

    Smartwings jsou v insolvenčním řízení, zahraniční piloti se domáhají peněz za odstupné. | foto: Profimedia.cz

    Městský soud v Praze zahájil insolvenční řízení se společností Smartwings. Vyhlášení úpadku se domáhá pět zahraničních pilotů, podle nichž jim letecká společnost dluží peníze za odstupné. Domáhají se částek 1,5 až čtyři miliony korun. V souvislosti s tím se rozhořela bouřlivá diskuze o tom, že snad měli mít piloti našetřeno, když berou „tak vysoké platy“.

    „Ze dne na den je zbavil jakýchkoliv příjmů a uvrhl do stavu hmotné nouze, kterou následně využil k nátlaku na věřitele, aby se svých práv a nároků vůči dlužníku pod příslibem pokračování spolupráce vzdali,“ píše se ve společném návrhu pětice zahraničních pilotů.

    „Piloti se den ze dne dostali do stavu hmotné nouze? Co je to za kecy, roky brali desítky tisíc (je to určitě k 200 000 měsíčně) a bez dvou výplat jsou v hmotné nouzi?Jsou to nejlépe placení zaměstnanci na zemi, tak ať jdou klidně do řiti! Co má dělat 99 procent populace,“ rozčílil se nad požadavky pilotů Rostislav V., jehož názor mluvčí Smartwings Vladimíru Dufkovou jistě zahřál u srdce.

    „Naše společnost se skupinou pilotů opakovaně jednala a navrhovala smírné mimosoudní řešení, které však tato skupina pěti pilotů odmítla a místo toho se rozhodla vydírat společnost prostřednictvím návrhu na zahájení insolvenčního řízení. Společnost se hodlá bránit všemi dostupnými právními prostředky a v této souvislosti již podala trestní oznámení,“ uvedla ve svém vyjádření.

    V souvislosti s požadavky pilotů, kteří podle mnohých lidí berou „nekřesťanské peníze a měli by mít našetřeno“, se objevilo i dost hlasů na jejich obranu. To, že za svou práci dostávají nadstandardní odměnu, je ovlivněno celou řadou faktorů, o nichž kritici mnohdy nemají ani ponětí.

    „Základní výcvik na pilota vás přijde na 1,5 milionu korun. Tzv. typová kvalifikace (na každý typ dopravního letadla samozřejmě samostatně) cca 600 tisíc korun. Pak cca 4 roky nalétávání hodin na druhém sedadle s platem 30 tisíc korun hrubého (někdy vám aerolinky dají více, někdy méně, podle situace na trhu s mladými piloty,“ upozorňuje evidentně obeznámený diskutér Aleš M., který se pilotů odvážně zastal.

    Lidé mají o odměnách pilotů dosti zkreslené představy.

    „Bez těchto hodin jste nula a aerolinky to dobře vědí. Úhrada typové kvalifikace, většinou forma půjčky od zaměstnavatele. Takže před prvním startem za plat již máte dluh cca 2,1 milionu korun,“ doplňuje.

    „Když se nelítá, není plat, ale dluh zůstává. Do toho naskočí nový, protože nelétáním po cca roce vám typovka propadá. Teprve až dosednete na kapitánské sedadlo, konečně začnete splácet dluhy. S chutí do díla, pokud vůbec získáte zdravotní kvalifikaci 1.třídy, když je to takové terno!“ dodává s lehce ironickým úsměvem.

    Osud Smartwings je každopádně tuzemským cestovatelům celkem lhostejný a případný konec, pokud by na něj vůbec došlo, oplakávat asi nebudou.

    „Pokud skončí, nebude mi to líto. Kdo s nimi letěl, ví, že úroveň služeb na palubách byla na úrovni low-cost airlines nebo horší, ale ceny rozhodně nebyly low-cost. Mnohem raději létám s Ryanair, Eurowings a EasyJet,“ poznamenal Luboš.

    Najde se ale i dost těch, kdo mají za to, že celá kauza s odstupným pro piloty a insolvencí je jen snahou Smartwings očernit.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 14:54 čtvrtek 21. dubna 2022. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      8
    • Super
      6
    • Haha
      2
    • Cože
      2
    • Sladký
      2
    • Tvl
      1