Volby na Slovensku: O fašistovi v Banské Bystrici a dopravě v Bratislavě zdarma

Slováky čekají v sobotu další volby, v nichž si budou vybírat osm županů (u nás hejtmanů). V celé kampani jsou však jen dvě témata. Zda lidé v Banské Bystrici vyženou z křesla fašistu Mariana Kotlebu a zda v Bratislavě uspěje současný župan a antifašista Pavol Frešo se svým tématem veřejné dopravy zdarma.

V Banské Bystrici, srdci Slovenského národního povstání, to podle průzkumů vypadá jednoznačně. Poté, co se většina demokratických kandidátů vzdala ve prospěch Jána Luntera, podnikatele a zakladatele rodinné firmy Lunter Tofu se zdravými pomazánkami, mohou být dny Mariana Kotleby spočítané. I když se mezi jeho sympatizanty nesmí počítat s těmi skrytými, co otevřeně jeho podporu nepřiznají.

Za pozornost však stojí ještě jeden kraj na Slovensku. Konkrétně ten bratislavský, ve kterém kandiduje na župana až 18 uchazečů. Paradoxně jediné téma, které v kampani míchá kartami, je idea bezplatné dopravy v celém kraji. Tu přinesl úřadující župan Pavol Frešo. Díky tomu se za tři měsíce propracoval z beznadějného pátého na druhé místo a stal se tak nejsilnějším pravicovým kandidátem.

Je totiž známo, že konzervativně liberální strany jsou na Slovensku značně roztříštěné, a to samé platí i v případě jejich kandidátů v hlavním městě. Vypadá to tak, že právě Frešo má šanci porazit bývalého komunistu, socialistického exministra školství, bývalého poslance a primátora Bratislavy Milana Ftáčnika, který kandiduje s tichou podporou strany Smer premiéra Roberta Fica.

Paradoxně právě Frešovi jeho oponenti vyčítají, že přišel se socialistickou ideou dopravy zdarma. On však při její obhajobě argumentuje tvrdými pravicovými daty. V bratislavském regionu dnes podle něho žije 900 tisíc lidí, ale nahlášených nebo s trvalým pobytem je jen 600 tisíc. To znamená, že samosprávy dostávají peníze od státu jen na toto nižší číslo. Naproti tomu musí poskytovat služby všem 900 tisícům lidí žijícím v regionu – postavit školky, školy udržovat silnice, investovat do sociálních služeb a podobně.

Frešo chce, aby si větší část z přebývajících 300 tisíc lidí nahlásila trvalý pobyt do Bratislavského kraje. Díky tomu bude stát zasílat peníze z jejich daní městům a obcím v kraji samotné Bratislavské župě. A právě z těchto peněz chce zaplatit bezplatnou dopravu a zbývající peníze využít na kvalitnější cestování a lepší obslužnost. Doprava zdarma má být totiž jen pro ty, kteří mají v kraji trvalý pobyt. Frešo to nazývá „motivací pro dopravní bonus“.

Argumentuje tím, že v metropoli Estonska Tallinnu se po zavedení bezplatné veřejné dopravy zvýšily tržby města z daní o dvacet milionů ročně, a to už po odečtení nákladů na dopravu.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 14:08 sobota 3. března 2018. Anketa je uzavřena.

  • 18
  • 6
  • 5
  • 4
  • 4
  • 4