Skandál Volkswagenu táhne dolů i Škodovku. Hrozí nám ekonomická katastrofa?

  • Volkswagen podváděl s emisemi
  • Merkelová o tom věděla, tvrdí Němci
  • Namočená je i naše Škodovka
  • Akcie automobilky padají, hrozí ekonomická katastrofa?

Mike Horn, prezident americké pobočky automobilky s jedním z modelů Volkswagenu s upraveným dieselovým motorem. | foto: Allience/Phoshot

Automobilka Volkswagen přiznala, že podváděla. Do svých dieslových motorů přidávala software, který umožnil obejít testy emisí. Teď se její akcie řítí do propasti a mnozí se ptají, zda s sebou nestáhnou celou ekonomiku Evropy, samozřejmě včetně Česka.

O co přesně v nynější kauze jde? Volkswagen upravoval dieselové motory ve svých autech tak, aby při kontrolách emisí vypouštěly méně zplodin.

Sloužil k tomu speciální čip, který „poznal“, že je v laboratoři či zkušebně a přešel na speciální úsporný režim. Jakmile ale vyjel ven, přešel na normální a začal vypouštět zplodin více.

V USA si ale úřady všimly, že je velký rozdíl mezi nezávislými testy a testy prováděnými v laboratořích certifikovaných zkušeben. A problém byl na světě, automobilka přiznala, že šidila americké úřady.

To je zlé, velmi zlé.

Volkswagen čeká jen v USA obří pokuta 18 miliard dolarů, z amerického trhu se musí stáhnout půl milionu aut. Ale to zdaleka není všechno. Sama firma přiznala, že podvodné motory má 11 milionů aut po celém světě. Švýcarsko, Korea a Francie už rozjely vlastní vyšetřování a budou zřejmě padat další pokuty.

Do celé věci je nejspíš zapojena i naše Škodovka, která rovněž používala motory, u kterých byly podvody odhaleny. Zatím se nechce nikdo k ničemu vyjadřovat, protože probíhá interní vyšetřování, ale už se objevují indicie, že Škodovka z toho nevyjde s čistým štítem.

Volkswagen není jediný

Do koncernu Volkswagen, který měl nakročeno stát se největším výrobcem aut světa, patří Audi, Porsche, Seat, Škoda, Lamborghini, Man, Scania, Bentley a Bugatti. Samozřejmě u většiny značek podvody nehrozí, ale takový Seat se možná také dostane do hledáčku úřadů.

V Německu už zelení obvinili Angelu Merkelovou, že o podvodech s motory věděla, o místo zřejmě přijde šéf koncernu Martin Winterkorn. Moc mu nepomáhá, že akcie firmy padají strmě k zemi a firma každým dnem ztrácí desítky procent na hodnotě. A analytici varují investory, aby nic nekupovali, že bude ještě hůř.

Důvěryhodnost Volkswagenu je už teď v troskách, ale podle analytiků se s tím sveze celý německý automobilový průmysl. To bude znamenat útlum výroby, pokles prodeje, německý růst se zpomalí a tím pádem se dostanou do problémů i další ekonomiky navázané na Německo, takže i ta naše.

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 14:27 čtvrtek 21. ledna 2016. Anketa je uzavřena.

  • 1
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0