Doktor filosofie Sáva Arabadžiev, který je ředitelem výchovného ústavu Pšov pro chlapce ve věku 15-18 let, se šikanou ve školách a jejím řešením v praxi zabývá mnoho let. Na problematiku šikany ve školství upozornil velkým článkem v Učitelských novinách už v roce 2011.
Již tehdy řekl, že se šikana stává jakousi normou.
V rozhovoru pro Expres Arabadžiev vyjmenoval hlavní důvody, proč šikana na českých školách tolik rozbujela.
Problém č. 1: Rodiče
Rodiče neumí správně - nebo vůbec - trestat svoje děti. Názor dítěte často povyšují nad názor učitele...
„Děti mnohokrát ve škole něco provedou, a místo toho, aby to rodiče konzultovali a spolupracovali se školou, tak svým dětem říkají: když něco bude, tak já na toho učitele „vlítnu!“ Rodiče pak spěchají do školy vyřizovat si účty s učiteli a říkají jim, co udělali špatně. Rodiče s učiteli zkrátka moc nespolupracují.“
Fotogalerie |
„Dneska navíc spousta rodičů užívá omamné a psychotropní látky. Marihuana se stává běžnou součástí života. A děti, které se dneska rodí, tak už si v sobě nesou trochu i následky toho užívání alkoholu a drog. Už jenom kolik žen je dnes v těhotenství pod vlivem alkoholu. A ty děti už to ovlivňuje v prenatálním období. Do toho je působí samozřejmě i faktor, že oba rodiče pracují a na dítě vlastně nemají vůbec čas.“
„Děti mají vyzkoušené. Ví, že si mohou dovolit hodně a potrestané nejsou a nebudou. My jsme dřív přinesli poznámku domů a rodič nám za to ihned vynadal. A ty děti dnes přijdou s trojkou z chování a rodiče jim pomalu nic neřeknou.“
Problém č. 2: Škola
Školy nevyloučí problémové žáky, aby nepřišly o peníze. Nemají prostředky, jak zvládat problémové žáky a předcházet šikaně...
„Běžné tresty ztratily význam a školy dneska moc prostředků, jak problémové žáky řešit, nemají. Střední školy sice mohou žáky vyloučit, ale ty školy to nedělají, protože ty žáky potřebují, protože jsou normativně financované (základem normativní metody financování je výkon, který je dán počtem dětí, žáků a studentů, pozn. red.). Každý žák znamená peníze pro školu. Když tam ty děti nebudou, tak tam nebude část pedagogického sboru, takže si tam raději nechávají i děti, které tam vůbec nepatří.“
Problém č. 3: Učitelé
Učitelé si neumí zjednat respekt u dětí i rodičů. Dřív platilo, že když si učitel uměl zajistit pořádek, žáci jeho trest bez odmlouvání přijali...
„Učitelé často nemají odvahu se k tomu problému vyjádřit. Přednáším na základních i středních školách téma šikana/šikana učitelů. Pak vám 18 z padesáti učitelů řekne, že mají pocit, že jsou šikanování, a že ty věci jsou přes určitou míru únosnosti, ale že neví, co s tím. Nikde to ale nikdy neprezentovali.“
Problém č. 4: Systém
Děti se dostanou na každou školu, neexistuje výběrový systém, a tím pádem chybí motivace žáků...
„Děti dobře vědí, že je v podstatě na každou střední školu vezmou. Přijímací zkoušky tam buď nejsou, a když jsou, tak jsou jenom formální. Takže ty děti se nemusí vůbec snažit. Žáci se v té osmé/deváté třídě skoro neučí. Takže, za prvé nezískávají ty vědomosti, a za druhé se nudí.“
Speciální pedagog a psychoterapeut se vyjádřil i k případu na průmyslovce v Třebešíně, kde trojice studentů šikanovala nemocnou učitelku. „Je to o celém kolektivu těch pedagogických pracovníků, kdy by kolegové měli mít mezi sebou alespoň nějakou profesionální úroveň v tom, že když se něco děje, tak si to mezi sebou řeknou. Protože obvykle se to neděje jen u jediného učitele. Když někde vznikne šikana učitelů, tak tomu v 99,9 % předcházela dávno předtím šikana dětí,“ dodal Arabadžiev.
K problému šikany se nedávno pro Expres vyjádřil i Václav Klaus ml., podle něhož je šikana na školách důsledkem toho, že žáci často nemají žádný program a cíl a škola je nudí a nikam nevede.