Neslyšitelnost elektrokoloběžek, minimální vizuální odlišitelnost od chodců, k tomu vysoká rychlost pohybu a je zaděláno na problém. Podle pojišťoven nehod přibývá v houstnoucím provozu přibývá, navíc často končí vážnými úrazy.
„Cyklistika se statisticky nejeví jako příliš nebezpečná vzhledem k velkému počtu cyklistů. Velmi nebezpečné jsou ale elektrokoloběžky, kterých se například v Praze provozují minimálně dva tisíce. Jejich nehody výrazně narůstají právě přes letní měsíce,“ řekl Právu mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.
„Událostí, které jsou spojeny s absencí varovných zvukových signálů, na něž je člověk zvyklý a nastavený, zaznamenáváme čím dál více,“ potvrdila mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.
Přesné údaje o tom, jakou roli hraje neslyšitelnost při nehodách, jsou aktuálně velmi obtížně dohledatelné. U Policie ČR jsou podle mluvčí Hany Rubášové sledovanými položkami při nehodách pouze objektivně doložitelné a posouditelné ukazatele, nehody z důvodu neslyšitelnosti tak policisté neevidují.
Narůstající počet nehod elektrokoloběžek však policie potvrzuje. Jen v Českých Budějovicích minulý měsíc vyšetřovala dva případy. Při jedné z nehod jely na cyklostezce na elektrokoloběžce dvě dívky, které srazily cyklistku a z místa ujely.
S přílivem turistů o sobě dávají sdílené koloběžky vědět i v metropoli, kde byl v době pandemie v tomto ohledu celkem klid. Rozjaření turisté, kteří ne vždy řídí střízliví, se na nich prohánějí i po chodnících a je jen otázkou času, kdy začne vážných kolizí přibývat i v Praze.
Nezřídka se koloběžkáři pouštějí i do větších akcí. To když se pod rouškou tmy „neohroženě“ prohánějí prázdnými silnicemi a využívají toho, že není provoz. Bohužel nepočítají s tím, že se stejně „silácky“ se může jejich směrem vyřítit i osobní auto a neštěstí je na světě...
Sluchátka v uších jsou vůbec docela zrádným parťákem. A je úplně jedno, jestli jde o chodce, cyklistu, člověka na koloběžce, nebo řidiče za volantem vozu.
S klapkami na uších, které dotyčného odříznou od okolního světa, není problém přeslechnout cinkající tramvaj i troubící auto.
Nehod v souvislosti se sluchátky v uších se loni zabýval experiment automobilové značky Ford. Ten ukázal, že lidé se sluchátky reagují na nebezpečí přibližně o 4,2 vteřiny později než bez nich. Pokusu se zúčastnilo více než dva tisíce lidí z Francie, Německa, Itálie, Španělska a Velké Británie.
Fotogalerie |