„Cílem tohoto právního předpisu je nastavit minimální regulační rámec pro všechny typy audiovizuálních mediálních služeb, které v rámci Evropské unie soutěží o publikum z široké veřejnosti,“ uvedla ve čtvrtek Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v tiskové zprávě. Nová směrnice má chránit děti na sociálních sítích před nevhodným obsahem, aby hájila práva spotřebitelů. Zároveň stanovuje opatření na ochranu práv jednotlivců i skupin.
Co to ale znamená v praxi? Rada vyzvala influencery, aby se u ní registrovali a stáli tak hned vedle velkých streamovacích platforem, mezi které lze zařadit například Netflix či Disney Plus. Rada totiž má za to, že čeští influenceři, kteří ve velkém natáčí videa, by mohli těmto platformám konkurovat a na základě toho by měli také mít stejné povinnosti.
Sugar Denny jako konkurence Netflixu
Jak už bylo zmíněno, každý, kdo tvoří videa aby na nich vydělával, jsou informační, zábavná či vzdělávací a jsou dostupná širokému publiku na jedno kliknutí, by měli být konkurentem Netflixu. „Pod tuto regulaci mají spadat jen a pouze ti, kteří fakticky soutěží s televizním vysíláním a mají videa jako hlavní byznysový produkt,“ uvádí advokátka Petra Dolejšová na svém webu. Lze ovšem zařadit videa Sugar Denny či Nikol Štíbrové na Instagramu jako konkurenci televizního vysílání? Těžko říct.
Rada se v tiskové zprávě v podstatě opírá o směrnici Evropské unie, která je v Česku implementovaná zákonem z roku 2010 o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Definice uvedená v zákoně je tedy už čtrnáct let stejná a ač se v definici nezměnilo v podstatě vůbec nic, i přes to jsou z ní teď vyvedené jiné závěry.
Pro influencery ale dle tiskové zprávy vlády vyplývají i jiné povinnosti, nejen to, že by se měli registrovat. Každý influencer by měl teď v podstatě umožnit publiku, aby ho kontaktovali. Dostatečně zřetelným způsobem by tak měli uvádět veškeré kontaktní údaje, jako jsou například jméno, příjmení, případně název společnosti, sídlo nebo IČO. Zároveň by teoreticky měli influenceři zařídit, aby jejich obsah byl dostupný i pro hluchoněmé publikum – měli by tak u videí na TikToku zařídit tlumočníka do znakové řeči? Těžko říct.
Ministerstvo kultury i Baxa v šoku
Tisková zpráva přišla jako blesk z čistého nebe nejen pro influencery, ale evidentně i pro Ministerstvo kultury. „Tato informace se týká záležitosti, která je stará čtrnáct let. My jsme byli jako Ministerstvo kultury, a i já sám jako ministr, zaskočení tou informací od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,“ uvedl na brífinku v Poslanecké sněmovně ministr kultury Martin Baxa. „Zcela otevřeně říkám, že v tak závažné věci bychom očekávali, že Rada povede alespoň konzultaci nebo jednání,“ dodal.
Podle Baxy mohl vzniknout dojem, že se povinná evidence bude týkat veškerých tvůrců audiovizuálního obsahu na sociálních sítích. To podle Baxy není pravda a tento dojem vyvrací. Oficiálně také Radu chce požádat o to, aby tiskovou zprávu stáhla.
Fotogalerie |