Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Už na nás mířili i pistolí! Zpověď sestry o tvrdé realitě jedné nemocnice

    Expres zpovídal vrchní sestru Oddělení urgentního příjmu dospělých Bc. Renatu Všetečkovou. | foto: Fakultní nemocnice v Motole

    „Jsme zvyklí na agresivní chování opilců a zdrogovaných. Ale dnes útočí i lidé v obleku. Znám případ, kdy pacient namířil zbraň na sestru,” říká Renata Všetečková, vrchní sestra z Oddělení urgentního příjmu dospělých Fakultní nemocnice v Motole, kde se natáčel pořad TV Prima Nemocnice Motol. Zkušená zdravotnice bez obalu vypráví o realitě nemocničního života a brutalitě nočních směn.

    S jakými případy se na urgentním příjmu setkáváte?

    Tahle nemocnice je seskupením všech možných odborností, dělá se tady moderní medicína, z celé republiky sem posílají ty nejtěžší pacienty, což by tak mělo být.

    Ale máme i takové zkušenosti, abych uvedla příklad: pacienta 14 dnů bolí koleno, podle zákona by měl jít k praktickému lékaři, ten mu napíše doporučení ke specialistovi, může ho navštívit kdekoli ve svém okolí. V sobotu v deset večer přijede se slovy, že jsme povinni ho ošetřit a zavolat mu toho specialistu. To je podle nás zneužívání lékařské péče.

    Fotogalerie

    A nesmíte ho odmítnout?

    Ne, to si ještě občas nechává přivézt záchranku. Zažila jsem pacientku, dvacetiletou slečnu, která si nechala zavolat záchranku, protože se jí strhl gelový nehet.

    Záchranka ji musí nutně odvézt?

    Než aby se s ní dohadovali na místě, tak ji naloží a přivezou ji.

    Kdo výjezd zaplatí? Pojišťovna?

    V tomto případě by pojišťovna měla požadovat náhradu. Ale to je složitý administrativní proces.

    „Jsme zvyklí na agresivitu od opilých a zdrogovaných, s tím počítáme, ale dnes už jsou agresivní i lidé v obleku. A to brutálně. Za poslední roky agresivita pacientů narostla,” říká Renata Všetečková.

    Takže na urgentu musíte ošetřit každého, kdo vám přijde do dveří?

    Jsme tu proto, abychom léčili ty nejzávažnější stavy. Když přijde někdo ve dvě ráno, že ho krutě bolí břicho, to pochopitelně chápu, protože má na to nárok. Ale chodit na urgent třeba s chřipkou, to mi přijde jako zneužívání. Oni to pacienti i řeknou, že mají praktického lékaře, ale že u něho léta nebyli a jsou u něho jenom registrovaní a že tam přeci nebudou čekat celé dopoledne. A pak přijdou sem a rozčilují se tu nad čekacími dobami.

    Oddělení urgentního příjmu dospělých nemocnice v Motole má 17 lůžek, plus 10 na ambulancích. Za loňský rok bylo ošetřeno přes 40 tisíc pacientů. Denně kolem stovky lidí. „Jsou dny, kdy je normální provoz, pondělky a pátky jsou katastrofální dny. Tyhle služby, pokud můžeme, posilujeme,“ říká vrchní sestra Renata Všetečková.

    Ano, to zná asi každý, že když jde k lékaři, musí si na to vyhradit pomalu půl dne. Jak je to u vás?

    S otevřením nového metra (Nemocnice Motol je stanice pražského metra na lince A, otevřena byla v roce 2015 - pozn.red.) a otevřením nového urgentu jsme první tři měsíce měli 80 % narůst pacientů ve stejné personální sestavě. V první chvíli to byla katastrofa, ale pak se to ustálilo. Po roce od otevření je to zhruba na čtyřiceti procentním nárůstu.

    Kapacita nemocnice není nafukovací. A když razíme heslo, že ošetříme každého, nikoho nevyhazujeme, potom se prodlužují čekací doby těch, co mohou čekat, protože nejsou ohroženi na životě.

    Pacienti se změnili, jsou agresivní

    Říkáte, že pacienti se rozčilují nad čekacími dobami, bývají i agresivní?

    Verbální a fyzická agresivita obrovsky stoupá hlavně vůči pracovnicím v recepci, protože ty jsou první na ráně. Jsme zvyklí na agresivitu od opilých a zdrogovaných, s tím počítáme, ale dneska už jsou agresivní i ostatní lidé. A to tedy brutálně. Za poslední roky agresivita pacientů narostla.

    Tady se zachraňují životy. Jen za loňský rok bylo na Oddělení urgentního příjmu dospělých ošetřeno přes 40 tisíc pacientů.

    Můžete uvést příklad?

    Stalo se nám na recepci, že přišel pacient a do okýnka namířil zbraň a řekl, že chce prostě razítko. Kolegyně s ním po prvotním šoku začala mluvit, on se nakonec sebral a odešel.

    Agresorům čelíte s holýma rukama. Jak se můžete bránit?

    Sestřičky se začaly bouřit v tom dobrém, že se o sebe bojí, takže vedení nemocnice nám zaplatilo speciální kurz pro pracovníky urgentu pro klientské komunikace a na to navazovala komunikace s agresivním pacientem. Ta probíhá ještě teď ve spolupráci se dvěma pracovníky Policie ČR. Ukazují jim i to, jak se bránit, když je někdo napadne.

    Medializované případy napadení za posledních 6 let

    Únor 2010 - Muž napadl v příbramské nemocnici zdravotní sestru a pracovníka ostrahy.

    Prosinec 2011 - Na zdravotní sestru bezdůvodně zaútočil hospitalizovaný muž. Sestřičku agresor zkopal.

    Leden 2012 - Zdravotní sestra byla fyzicky napadena pacientem při převozu sanitkou z Nového Hrozenkova do Vsetína.

    Září 2012 - Manželovi pacientky se nelíbilo dlouhé čekání před ordinací v jihlavské nemocnici. Napadl sestru na interním oddělení.

    Březen 2014 - Agresivní pacient zlomil nos sestře v havířovské nemocnici.

    Srpen 2014 - Na chirurgii skončila sestra, kterou na interním oddělení vsetínské nemocnice napadl pacient.

    Červenec 2015 - Útoku čelili lékař i zdravotní sestra na infekčním oddělení Karlovarské krajské nemocnice v Karlových Varech. Pacient po nich hodil hasicím přístrojem a vzduchem létaly židle i pěsti.

    Jak se řeší agresivní chování pacientů?

    Co se týče lůžkové části urgentu, tak řešili jsme například pacientku, která měla skoro tři promile a zaútočila na sestřičku a vytrhla jí z hlavy chomáč vlasů. Podali jsme stížnost na oddělení ombudsmanky, kde to začali řešit s místem bydliště dotyčné pacientky. Pacientka dostala pokárání a pokutu, která ale nešla sestřičce, nýbrž do kasy obecního úřadu dané městské části.

    Žádná omluva nepřišla?

    Ne.

    Jak agresivního pacienta můžete zklidnit?

    Prvořadá je bezpečnost personálu, to znamená, že ten člověk se musí fyzicky zpacifikovat. Na to jsou i možnosti dané zákonem. Při farmakologické pacifikaci se pacient zklidní léky. Pak je tu možnost použít pásy na suchý zip, které jsou pro pacienta bezpečné a máme stoprocentní jistotu, že se z nich nikdo nedostane. Poslední možností je, že někdy musíme zavolat policii. Z těch nejzávažnějších případů, co si vzpomenu, bylo, když pacient škrtil sestřičku.

    Občas se na urgentu objeví i pacienti, kvůli nimž si zdravotníci musejí nasadit masku na dýchání. Většinou jde o bezdomovce, kteří neudržují hygienu. Maska je ve výjimečných případech nezbytná například při jejich umývání.

    Proč jsou podle vás pacienti agresivní, přeci jenom dlouhá čekací doba v tom nebude?

    V září to bude třicet let, co jsem ve zdravotnictví a když jsem nastoupila, vůči bílým plášťům a sesterským uniformám panovala všeobecná úcta. Vztah pacient - zdravotník fungoval úplně jinak. Dneska vyrostla generace “co si nevyřvu, to nemám”. Ti lidé nemají vůbec povědomí o tom, že zdravotníci něco vystudovali a když jim něco říkáme, máme odborný náhled. Oni vám řeknou, že chtějí napsat antibiotika a tečka. Když pak lidem nedáte, co chtějí, tak jsou až fyzicky agresivní.

    Zdravotní sestra není služka ani pokojská

    Proč myslíte, že pacienti zdravotní sestry vůbec neberou, respektive neberou v potaz jejich odbornost?

    Klesla prestiž sesterského povolání. Ale to je na nás na sestrách, abychom ji znovu vybudovaly. V 80. letech byly zdravotní školy výběrovými školami. Po revoluci se to začalo měnit a celý systém se překopal k horšímu. Kvalitní zdravotní školy, které byly v každém okresním městě, už nejsou. Úplně běžně najdete zdravotnicko-veterinárně-technickou školu. Co to je? To nejdřív probírají bachor a pak jdou na anatomii člověka? Odešli kvalitní učitelé. To je možná to, proč do toho dnes holky nejdou.

    Gumovky bychom na urgentu také nečekali. Ale když přijde zanedbaný, pokálený pacient, navíc týdny nemytý, gumovky přijdou vhod.

    Zdravotní sestry ale na druhou stranu musejí mít vyšší vzdělání?

    Čtyřletá zdravotní škola je podle mě nedostačující. Pacient i ošetřovatelství se za těch dvacet let posunuli. Ale je to asi i v penězích. Pokud má prodavačka devatenáct tisíc hrubého a nastupující zdravotní sestra má sedmnáct tisíc..., tak co dodat. A navíc tady platí obrovská trestně-právní zodpovědnost.

    Myslím, že to bude ještě pár let pokračovat a jestli s tím nikdo nic nebude dělat, tak se situace bude zhoršovat a oddělení se budou zavírat, protože sestry budou odcházet.

    Nemocnice Motol (TV Prima, čtvrtek 31. března 20:15)

    Co vše je v dnešní medicíně možné, komu lékaři za použití nejnovějších metod dokážou pomoci? Skutečný život, skutečné případy, skuteční lékaři, skutečná nemocnice. To je Nemocnice Motol. Natáčelo se i na Oddělení urgentního příjmu dospělých, kde pracuje vrchní sestra Renata Všetečková, která promluvila pro Expres.

    Co by se podle vás mělo co nejdřív změnit?

    Nejdřív nastavit platové podmínky tak, aby byly na úrovni. A to se týká i lékařů. Ustálit systém vzdělávání. A znovu získat povolání prestiž, aby ty holky byly hrdé na to, že se hlásí na zdravotní školu.

    Když se vrátíme k pacientům, rupnou i vám někdy nervy?

    Rupnou, přeci jen zdravotník je člověk. Na pacienty nekřičíme, protože to nemá cenu, ale na žádost personálu máme místnost, kde je možné si deset minut zacvičit a dostat se zase do pohody. Je to na přání lékařů i sester. Takže takhle si vybíjíme vztek.

    Občas se zdravotníci v práci i zasmějí. Třeba když ve stejnou chvíli na ošetření přivezou dva podnapilé muže, aby se nakonec ukázalo, že jsou bratři a pak je najdou spolu na lůžku.

    Co říkáte na pořad Nemocnice Motol, který se mimo jiná oddělení právě i na urgentním příjmu natáčel?

    Lidé mají unikátní možnost vidět záběry z míst, kam se ani my zdravotníci mnohdy nedostaneme, třeba na operační sály. To je úžasné. Jsme rádi, že takový pořad vznikl, protože to alespoň eliminuje “růžové zahrádky”. Nic proti, ale to už hraničí. Ze sester tam dělají slepičky, které chodí na podpatcích, krátkých sukýnkách a jejich náplní na nočních službách je souložit s lékaři. O tomhle přeci náplň práce zdravotníků není.

    Vaše příběhy

    Téma zdravotnictví, příběhům pacientů i zdravotníků se budeme i nadále věnovat. Sledujte Expres.cz!

    Máte nějaký příběh z nemocničního prostředí, s nímž byste se redakci chtěli svěřit, ať už z pozice zdravotníka nebo pacienta?

    Svoje příběhy nám můžete posílat na mail anna.cajthamlova@mafra.cz.

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 5:00 čtvrtek 28. července 2016. Anketa je uzavřena.

    • Super
      89
    • Trapas
      11
    • Haha
      8
    • Cože
      7
    • Sladký
      7
    • Tvl
      7