Kniha, co se psala (téměř) sama
Radim Pařík, zakladatel a prezident Asociace vyjednavačů, nedávno oznámil úspěch, který na první pohled bere dech: jeho kniha Empathetic Leadership, napsaná ve spolupráci s bývalým agentem FBI Chrisem Vossem, se během pár hodin bleskově stala světovým bestsellerem. Kdo by to nechtěl? Jenže za tímto úspěchem se skrývá něco víc než jen talent a tvrdá práce. Stačí mít dost peněz, umět se prodat – a mít žaludek na to, vytvořit s pomocí speciální agentury paralelní realitu.
„Tohle je GameChanger!“ napsal nadšeně Pařík na Facebooku 15. července, když oznámil, že pracuje na dalším, svém již třetím americkém bestselleru v tomto roce – Unlocking Success s Jackem Canfieldem, autorem, který údajně prodal přes 650 milionů knih. Skutečný literární génius? Možná, ale i za touto spoluprací stojí něco jiného než Paříkův údajný světový věhlas a autorský um.
Podstata celého úspěchu tkví v obchodním modelu, který nabízejí firmy jako Celebrity Branding Agency, pod kterou spadá vydavatelství Success Books, kde Paříkovy knihy vycházejí. Tato agentura se specializuje na tzv. „bestseller na zakázku“. Funguje to jednoduše: klient si zaplatí za to, že bude uveden jako jeden ze spoluautorů knihy vedle slavného jména, v tomto případě Chrise Vosse nebo Jacka Canfielda, a v rámci balíčku vydavatel garantuje i prezentaci klienta jako „autora světového bestselleru“. A to vše, aniž byste museli napsat jediný řádek – pokud psát neumíte, vydavatel se o to postará za vás. Následně se tato kniha pomocí dobře promyšlené marketingové strategie stane bestsellerem v specifických kategoriích na Amazonu.
Majitel vydavatelství Nick Nanton se netají tím, jak celý proces funguje. V rozhovoru na stránkách CelebrityPress® vysvětluje: „Pomáháme lidem stát se autory bestsellerů a využít tento status jako součást marketingového plánu k podpoře podnikání a budování impéria kolem nich jako myšlenkových lídrů. Neznám nikoho, kdo by to udělal tak snadno, tak cenově dostupné, a zároveň zaručil, že se stanete autorem bestselleru.“
Tento systém zahrnuje nejen vydání knihy, ale také její propagaci a zajištění, že se na určitou dobu dostane na vrchol žebříčků na Amazonu. To je dosaženo pomocí pečlivě plánovaných nákupů knihy v méně konkurenčních kategoriích, kde je jednodušší dosáhnout vysokých prodejů. Výsledkem je „bestseller“, který sice může působit impozantně, ale ve skutečnosti odráží spíše sílu peněženky než literárního talentu či odborného díla.
Jak si koupit úspěch
Radim Pařík navíc 6. září 2024 oznámil, že převezme dvě ceny za dva světové bestsellery v USA. „První týden v září budu v Beverly Hills 90210. Přebírám ‚Oscara‘ za knihu. Díky vám budou ti Oscaři dva,“ píše ve svém příspěvku na Instagramu. Tato ocenění jsou součástí balíčku, který klienti platí agentuře předem. Cena, která zní honosně jako „The Quilly® Award“ udělovaná National Academy of Best-Selling Authors®, je ve skutečnosti jen další formou placené reklamy. National Academy of Best-Selling Authors® totiž vlastní sama agentura, která knihu vytvořila, takže jistotu, že cenu za bestseller dostanete, máte stoprocentní.
Součástí tohoto balíčku je také vytvoření dojmu na sociálních médiích, že spoluautor knihy bude dělat hromadu rozhovorů v amerických televizích – rozhovorů, které agentura natočí a sestříhá vlastní propagační film o něm, ale v žádné mainstreamové televizi ho pravděpodobně neuvidíte. K tomu si připočtěte poplatek 1 000 dolarů plus náklady na cestu za účast na večírku při předávání cen v Beverly Hills a máte kompletní balíček, který vám zaručí, že se budete moci prezentovat jako „úspěšný“ autor bestselleru v USA s doprovodnými fotkami na červeném koberci se zlatou soškou v ruce.
Aby udělení ceny působilo legitimním dojmem, agentura zařídí, aby se kniha na krátký moment dostala do první stovky některé z 16 000 kategorií knih prodávaných na Amazonu. To je dosaženo pomocí pečlivě synchronizovaných nákupů knihy během jednoho dne, za kterým stojí vydavatel, všichni spoluautoři, jejich okolí a klienti, kteří jsou k hromadnému nákupu v předem určený den motivováni různými balíčky slev a dárky. Knihy jsou cíleně zařazeny do méně konkurenčních kategorií, aby výstup na vrchol žebříčku byl dosažitelný pomocí nákupu jen několika stovek výtisků. Tím, že na Amazonu je více než 16 000 kategorií knih, není to tak složité. Druhý den už kniha propadá v žebříčcích a odchází v zapomnění, což však nevadí, protože teď už se kniha dál bude používat jen jako marketingový nástroj k sebepropagaci autorů. Každý spoluautor dostane pro tento účel vlastní verzi obálky, na které je vždy zobrazen on sám vedle hlavního autora.
Kdo může být „světový bestsellerový autor“?
To, že si „světový bestseller“ může koupit úplně kdokoliv, kdo je ochoten za to zaplatit a kdo se nestydí s vážnou tváří předstírat fiktivní světový úspěch, je u nás stále ještě neznámá věc. Je to geniální marketing, nebo spíše podvod? V Americe je takových firem víc a hranice „bullshitu“ jsou tam posunuty – ale v Česku je tato extrémní forma marketingového iluzionismu zatím neznámá a tím i méně čitelná. I proto asi nepřekvapí, že Paříkovi budování vlastního jména pomocí podobných praktik u spousty lidí prochází. Tuto placenou reklamu ve formě „bestselleru“ si může dovolit kdokoliv. Stačí zaplatit za „zastoupení“, které je součástí balíčku. A pokud ani neumíte psát, není problém – vydavatelství se o to postará za vás.
V reakci na tento fenomén bylo zasláno několik otázek přímo Radimu Paříkovi, aby osvětlil, jakým způsobem jeho kniha dosáhla takového úspěchu a jak funguje celý proces. Zde jsou některé z těchto otázek:
- Můžete podrobněji popsat proces tvorby a vydání knihy Empathetic Leadership? Jakým způsobem byli vybíráni spoluautoři a jaké byly jejich konkrétní role?
- Kolik výtisků knihy bylo prodáno či objednáno, aby se mohla označovat za světový bestseller? V jednom příspěvku uvádíte, že stačilo pouhých 6,5 hodiny k tomu, aby kniha uspěla.
- Jak funguje „knižní Oscar“, tedy The Quilly® Award? Podle dostupných informací se jedná o cenu udělovanou vydavatelem knihy ve zvláštní kategorii, kde stačí několik tisíc objednávek. Můžete to potvrdit?
Na tyto otázky však Pařík dosud neodpověděl. Zůstává tedy nejasné, jaké konkrétní kroky byly podniknuty k dosažení statusu bestselleru, jaká byla skutečná role spoluautorů a zda celkový úspěch knihy odpovídá nějakým skutečným prodejním číslům nebo spíše výsledkům promyšlené marketingové kampaně. Něco se ale změnilo. Po obdržení dotazů Asociace vyjednavačů s jistou vehemencí začala mazat reference a místo světového bestselleru uvádí, že se nová kniha „dobře“ prodává, což leccos naznačuje.
Kritika a reakce odborníků
Takovéto praktiky vyvolávají otázky nejen mezi čtenáři, ale i mezi profesionály z oboru. Kritici poukazují na to, že uměle vytvořený status bestselleru a placená ocenění mohou vážně poškodit důvěryhodnost celého knižního průmyslu. Knihy, které se na trhu objeví jako „světové bestsellery“, ale nedosahují ani prodeje, kvality či reálné popularity, podrývají hodnotu tohoto titulu pro skutečné autory, kteří na úspěch tvrdě pracují.
Leoš Kyša, jeden z nejprodávanějších českých autorů, se k tomu vyjadřuje velmi kriticky:
„Je to nejen nespravedlivé vůči ostatním autorům, ale také to vytváří nebezpečný precedent. Pokud se takovéto praktiky stanou normou, budou čtenáři stále obtížněji rozlišovat mezi opravdovou kvalitou a dobře zaplaceným marketingovým trikem.“ Dále vysvětluje: „Už jenom když si člověk shrne tato fakta, je evidentní, že je to čistý marketing. Každý z těch autorů si to nechá na objednávku vytisknout stokrát ve stylu ‚print on demand‘ právě s tou svou obálkou a rozdává to partnerům, aby od nich dostal zakázky s tím, jaká je mezinárodní hvězda. Takže určitě první dva dny, když si to 40 autorů objedná třeba po sto kusech, kniha vystřelí nahoru. Tak na týden. Celková čísla vám nikdo neřekne a pokud ano, moc bych tomu nevěřil. Kde není objektivní posuzovatel jako u nás třeba SČKN, tak není jak to ověřit.“
Kyša také zdůrazňuje, že skutečný bestseller se neprojevuje jen okamžitým nárůstem prodeje, ale dlouhodobým úspěchem: „Počkal bych měsíc po vydání, jaké to bude mít místo v žebříčcích, i těch marginálních. Bestseller totiž nefunguje tak, že se prodá padesát tisíc kusů první den a pak už nic. Je to dlouhodobý prodej. Nejvíc první tři měsíce, ale i pak musí fungovat třeba ještě rok a v žebříčcích různě vyskakovat. Udělat bestseller v rámci týdne jde snadno vlastními objednávkami, ale ukáže se až po měsíci a dál, jak si kniha stojí. Pak bude zajímavé podívat se, jaké to má pořadí v různých kategoriích. No a také je takovým zajímavým ukazatelem množství komentářů a hodnocení od nakupujících. Poslední kniha Radky Třeštíkové jich má na Databázi knih přes tisíc. Každý autor to má jinak, ale řekněme, že když má kniha dvě hodnocení, nemohlo se jí prodat tisíc kusů. Nedává to smysl.“
Adam Pýcha, e-commerce director & CMO KNIHY DOBROVSKÝ, v tomto kontextu dodává: „V Česku se bestsellerem obvykle stává kniha, která překročí prodejní hranici 10 000 výtisků a je zahrnuta v oficiálních žebříčcích. Status bestselleru založený na masivních nákupech v méně atraktivních kategoriích na Amazonu během jediného dne je v naší praxi nemyslitelný.“
Pýcha také upozorňuje na omezené možnosti sledování úspěchu českých knih na zahraničních trzích, zejména na Amazonu: „Posoudit, jak se daří českým knihám na prodeji Amazonu, není prakticky možné. Tady si může každý vykřikovat, co chce.“
Jak se umět prodat
Radim Pařík si vytvořil vlastní „bestseller“ – a to doslova. Tento „světový úspěch“ je jen jedním z mnoha kousků skládačky, které pečlivě sestavuje k budování svého osobního kultu. Poté, co před několika lety opustil pozici manažera v Kauflandu v Polsku, nám s pravidelností švýcarských hodinek předkládá bombastické příběhy o svých výcvicích u FBI, studiu metod Mossadu, absolvování Harvardu a své schopnosti být lidským detektorem lži. K tomu všemu se sám korunoval prezidentem Asociace vyjednavačů, o které tvrdí, že sdružuje 1 500 odborníků a má pobočky v Bratislavě, Londýně, Hongkongu a americkém Bostonu. Jenže když se podíváte blíže, zjistíte, že mezi členy jsou pouze jeho zaměstnanci a absolventi jeho školení, kteří členství často získávají automaticky, aniž by o tom věděli.
Každý týden Pařík prostřednictvím své PR agentury neúnavně bombarduje média svými „odbornými“ komentáři na jakékoli téma, které je zrovna v kurzu – od války na Ukrajině po americké prezidentské volby. Jak se říká, odvaha (nebo spíše drzost) je základem úspěchu, a Pařík rozhodně nezůstává pozadu, když jde o to ukázat světu, jak vypadá úspěch v jeho podání.
Paříkův styl prezentace? Něco mezi americkým snem a českými devadesátkami. V černém roláku, který nápadně připomíná Steva Jobse, pózuje v byznys třídě se sklenkou šampaňského v ruce. Jeho videa by mohla být součástí reklamní kampaně na úspěch, který nikdy nepřijde. A pokud jde o jeho motivační hesla, „Nenechte si zkazit den levičáky“ je jedním z těch, které si asi těžko najdete vytištěné na tričku úspěšného podnikatele.
Každého, kdo s Paříkem nesouhlasí, nazývá „komoušem, levicovým extremistem“ nebo „upoceným baťůžkářem“. Nálepkování opozice a démonizace protivníků jsou dobře známé praktiky při budování vlastního kultu. V tomto směru je třeba zmínit i jeho oblíbené tričko s nápisem „Nebud’te kundy“, před nímž se tyčí zlatá křídla – symbol jeho „nebeského“ úspěchu.
A teď to nejlepší – „Pan Pařík omezuje své aktivity v Evropě a na delší dobu bude pracovat a vyjednávat v USA,“ píše se ve zpráva Asociace. Jaká škoda, sotva jsme se seznámili s jeho činností zde, už nás tento „světový expert“ opouští. Ale nemějte obavy, určitě se o něm brzy dozvíme znovu. Je přeci mistrem v tom, jak se udržet v centru pozornosti.
Jak se dostat až na Hrad
Jinou kapitolou v kariéře Radima Paříka je jeho účast na luxusních konferencích a ceremoniálech. Například konference na Pražském hradě, spolupořádaná jeho Asociací vyjednavačů, nabízela vstupenky za bezmála čtvrt milionu korun, přičemž ty „základní“ byly k dispozici za 17 tisíc korun. Tato akce, kde se objevila jména jako Joe Navarro nebo Anne-Maartje Oud, vyvolala kritiku kvůli své okázalosti a vysokým cenám.
Fotografie z této události ukazují Paříka, jak vítá hosty s přístupem, který odráží jeho snahu budovat image úspěšného a vlivného lídra. Otázkou však zůstává, zda tento úspěch stojí na pevných základech, nebo zda je výsledkem důmyslného marketingového plánu, který zahrnuje vše od napsání knihy až po udělování cen.
Kontroverze okolo této konference se prohloubila tím, že Jana Vohralíková, tehdejší kancléřka Pražského hradu, byla uvedena na propagačních materiálech jako členka Asociace vyjednavačů a zároveň se podílela na vyjednávání smlouvy o pronájmu hradních prostor pro účely konference. Asociace vyjednavačů byla tedy nejen spolupořadatelem akce, ale měla i přímé vazby na organizaci prostřednictvím Vohralíkové. Organizace Transparency International posoudila tuto situaci jako střet zájmů, což přispělo k následné dohodě s prezidentem, po níž Vohralíková ve své funkci skončila.
Závěr
To, co na první pohled vypadá jako pohádkový úspěch, se při bližším zkoumání ukazuje jako dobře zaplacená iluze. Radim Pařík a jemu podobní „autoři“ dokazují, jak snadno si dnes můžete koupit úspěch – podobně jako rychlokvašený titul na plzeňské právnické fakultě či distanční online PhD z nějaké neakreditované univerzity. Systém placených bestsellerů, který se tváří jako atraktivní příležitost, ve skutečnosti podkopává základní hodnoty knižního trhu.
Pro čtenáře to znamená ztrátu důvěry v pojem „bestseller“, který by měl být symbolem kvality a měl reflektovat počet skutečně prodaných výtisků, a ne být jen výsledkem šikovné marketingové hry. Pro poctivé autory je to znevážení jejich tvrdé práce, když musí soupeřit s těmi, kteří si svůj úspěch prostě koupili. A pro celý knižní průmysl to představuje vážné morální dilema – hrozí, že se z někdejšího prestižního označení stane jen prázdný pojem.
Fotogalerie |