Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Přetížené kamiony jsou rakovinou dálnic: Musí být lehčí, požaduje Ťok!

    Ministr dopravy Dan Ťok chce zatočit s nadměrnou zátěží českých silnic a dálnic. Otázkou je, jak toho dosáhnout... | foto: Koláž Expres.cz

    Víc než polovina kamionů, které projíždějí Českem, porušuje váhové limity. Jeden maximálně zatížený kamion přitom zatíží vozovku stejně jako deset tisíc osobních aut. Ministru dopravy Danu Ťokovi (ANO) došla trpělivost a chce jejich hmotnost snížit z dosavadních 45 až 48 tun na 40, které jsou průměrem v EU.

    Jako by nestačilo, že na pultech českých obchodů dostanete horší zboží než ve zbytku Evropy. Popelkou jsme také, co se týče silnic a dálnic, které trpí pod náporem tranzitní kamionové dopravy. 

    „Přes území Česka projíždějí denně tisíce zahraničních kamionů a právě ty bývají velmi často přetíženy. Měli bychom si proto naše silnice více chránit,“ říká ministr dopravy. Jenže jak toho docílit? Záměr vozit kamiony po železnici usnul na mrtvém bodě, a tak připadá v úvahu omezení jejich rychlosti anebo snížení jejich hmotnosti, kterou porušuje až 60 procent dopravců.

    Do roku 2006 přitom platilo i v Česku, že celková hmotnost jízdní soupravy nesměla přesáhnout 40 tun. Tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) ale prosadil zvýšení limitu a vyšel vstříc lobbistickým zájmům. Od té doby nákladní doprava ničí už tak dost zbědované silnice a dálnice v Česku.

    Hmotnost nákladních vozidel v současnosti kontroluje dopravní policie a celní úřady. Když jsou vozidlo či souprava přetížené, dostane řidič blokovou pokutu až patnáct tisíc korun a jeho firma ve správním řízení musí za každou započatou tunu přetížení zaplatit tisícovek devět. Jenže kontroly jsou jenom namátkové a dopravcům jsou spíše k smíchu.

    Nabízí se proto mobilní nebo ve vozovce zabudované váhy, podle Ťoka by navíc bylo možné pro kontrolu hmotnosti projíždějících kamionů využít i mýtné brány. Náprava by ale byla možná až s novým provozovatelem mýtného systému po roce 2019, který má vzejít z výběrového řízení.

    Situace je však alarmující už teď, dálnici navíc čím dál tím víc ničí hlavně tranzitní doprava a firmy ze zahraničí. „Za dva roky už budeme totálně tranzitní zemí. Ničí nás konkurence především z Východu, například z Polska nebo Litvy, s dumpingovými cenami,“ říká k tomu prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

    A tím se oklikou opět dostáváme k už zmiňovaným železnicím. S jejich modernizací a rozšířením se ale – podobně jako u dálnic – dost zaspalo, a tak se na kamiony na kolejích v dohledné době těšit rozhodně nemůžeme.

    „Modernizace železnic je urgentní i proto, aby se na dráhu mohla přesunout část dálkové nákladní dopravy. Pokud investice do lepších a průchodnějších železnic skončí, silnice a dálnice budou nadále ucpané kamiony,“ nechal se před osmi lety slyšet Vojtěch Kotecký z hnutí Duha. 

    Ti, kdo pravidelně po dálnicích jezdí, asi tuší, že jsme se za osm let z místa moc daleko neposunuli...

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 11:32 čtvrtek 22. listopadu 2018. Anketa je uzavřena.

    • Super
      9
    • Sladký
      7
    • Haha
      6
    • Trapas
      6
    • Tvl
      6
    • Cože
      5