Jako by nestačilo, že na pultech českých obchodů dostanete horší zboží než ve zbytku Evropy. Popelkou jsme také, co se týče silnic a dálnic, které trpí pod náporem tranzitní kamionové dopravy.
„Přes území Česka projíždějí denně tisíce zahraničních kamionů a právě ty bývají velmi často přetíženy. Měli bychom si proto naše silnice více chránit,“ říká ministr dopravy. Jenže jak toho docílit? Záměr vozit kamiony po železnici usnul na mrtvém bodě, a tak připadá v úvahu omezení jejich rychlosti anebo snížení jejich hmotnosti, kterou porušuje až 60 procent dopravců.
Do roku 2006 přitom platilo i v Česku, že celková hmotnost jízdní soupravy nesměla přesáhnout 40 tun. Tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) ale prosadil zvýšení limitu a vyšel vstříc lobbistickým zájmům. Od té doby nákladní doprava ničí už tak dost zbědované silnice a dálnice v Česku.
Hmotnost nákladních vozidel v současnosti kontroluje dopravní policie a celní úřady. Když jsou vozidlo či souprava přetížené, dostane řidič blokovou pokutu až patnáct tisíc korun a jeho firma ve správním řízení musí za každou započatou tunu přetížení zaplatit tisícovek devět. Jenže kontroly jsou jenom namátkové a dopravcům jsou spíše k smíchu.
Nabízí se proto mobilní nebo ve vozovce zabudované váhy, podle Ťoka by navíc bylo možné pro kontrolu hmotnosti projíždějících kamionů využít i mýtné brány. Náprava by ale byla možná až s novým provozovatelem mýtného systému po roce 2019, který má vzejít z výběrového řízení.
Situace je však alarmující už teď, dálnici navíc čím dál tím víc ničí hlavně tranzitní doprava a firmy ze zahraničí. „Za dva roky už budeme totálně tranzitní zemí. Ničí nás konkurence především z Východu, například z Polska nebo Litvy, s dumpingovými cenami,“ říká k tomu prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.
A tím se oklikou opět dostáváme k už zmiňovaným železnicím. S jejich modernizací a rozšířením se ale – podobně jako u dálnic – dost zaspalo, a tak se na kamiony na kolejích v dohledné době těšit rozhodně nemůžeme.
„Modernizace železnic je urgentní i proto, aby se na dráhu mohla přesunout část dálkové nákladní dopravy. Pokud investice do lepších a průchodnějších železnic skončí, silnice a dálnice budou nadále ucpané kamiony,“ nechal se před osmi lety slyšet Vojtěch Kotecký z hnutí Duha.
Ti, kdo pravidelně po dálnicích jezdí, asi tuší, že jsme se za osm let z místa moc daleko neposunuli...
Fotogalerie |